actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 24th September 2013, 10:25
Geert.Janssen Geert.Janssen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2010
Locatie: Olen
Posts: 84
Leerling (11) vliegt uit klas en verhangt zich op gang!

"Je bent nutteloos. Ga maar tussen de jassen hangen op de gang!" Met deze woorden zette een lerares een jongen uit de klas in Frankrijk. De knaap van elf werd 45 minuten later buiten bewustzijn aangetroffen op de gang. Hij hing met zijn T-shirt vast aan een haakje en kon niet meer gereanimeerd worden. Volgens de advocaat van de burgerlijke partij zou de jongen de woorden van zijn lerares letterlijk genomen hebben. De vrouw riskeert nu tot vijf jaar gevangenis en een boete van 75.000 euro voor onvrijwillige doodslag.
Op 26 mei 2011 zette ze Khoren Grimaldi, een jongen van elf uit de klas omdat zijn taak niet wilde maken. De jongen vloog de gang op in de Anne Frank-school in Arles. Drie kwartier later werd de knaap bewusteloos aangetroffen. Hij hing met zijn T-shirt vast aan een haakje op de gang. De leerling verkeerde in ademnood en overleed na aankomst in een ziekenhuis in Marseille.

Volgens de advocaat van de burgerlijke partij werd Khoren 45 minuten alleen gelaten op de gang. De jongen vroeg tot twee keer toe om opnieuw in de klas te mogen maar dat werd hem geweigerd. Volgens de advocaat moet het debat daarom gaan over de "verplichte bewaking". Het reglement van de plaatselijke overheid is volgens hem duidelijk: Kinderen mogen niet onbewaakt achtergelaten worden. Ook al wordt een leerling gestraft dan nog moet het onder bewaking staan, beweert de advocaat. De raadsman van de lerares kon niet bereikt worden voor commentaar.

De autopsie wees uit dat Khoren omkwam door verstikking. Nog volgens de advocaat van de burgerlijke partij was de jongen "een voorbeeldige leerling en hield hij ervan om zijn vrienden aan het lachen te brengen." De jongen zou de woorden van de lerares letterlijk genomen hebben toen ze zei dat hij "nutteloos was en maar naast de jassen moest gaan hangen op de gang", aldus nog de advocaat van de burgerlijke partij.


Door: redactie
24/09/13 - 09u01 Bron: 7sur7.be
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2013, 15:19
Leen.Buyens Leen.Buyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2012
Locatie: Gierle
Posts: 87
Toen ik dit verhaal vernam wist ik even niet meer waar ik het had. Ik heb het toch even moeten laten bezinken. Toen ik hoorde dat de leerkracht 5 jaar cel riskeert was mijn eerste gedacht: "Niet meer dan juist!". Maar nu ik er beter over nadenk vind ik het voor die leerkracht ook bijzonder erg. Het is waarschijnlijk nooit haar bedoeling geweest de jongen aan te zetten tot zelfmoord. Ze zit nu waarschijnlijk met een enorm schuldgevoel.
Na de gebeurtenissen overlopen te hebben denk ik dat als er een paar dingen anders waren gelopen, dit voorval niet plaatsgevonden zou hebben. Allereerst had de jongen zijn taak moeten maken. Helaas weten we als leerkrachten in opleiding dat leerlingen soms de neiging hebben dit te weigeren. Het is dan de kunst als leerkracht om hier gepast op te reageren. Hoezeer leerlingen ons soms ook kunnen 'irriteren', als leerkracht moet je jezelf de baas kunnen en mag je niet ongepast antwoorden (zoals de franse lerares). Ten derde: een jongen van 11 jaar zet je niet onbewaakt op de gang - zeker niet nadat je hebt gezegd dat hij nutteloos is. Stuur hem naar de directrice, zet hem in de hoek, zet hem apart, negeer hem, maar hem onbewaakt in de gang zetten is misschien niet de beste optie.
Dit is een jammer voorval dat zeker vermeden had kunnen worden. Toch weet ik dat de gemoederen in een klas soms erg verhit kunnen raken en dat je jezelf dan in de hand moet houden. Hopelijk vallen zullen voorvallen niet meer voor.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2013, 17:39
R*y.Geerts R*y.Geerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lille
Posts: 29
Ik ben het volledig met Leen eens. Het is een ontzettend jammerlijke samenkomst van omstandigheden. Had hij zijn taak gemaakt dan was er niets gebeurd, had hij de woorden niet letterlijk genomen dan was er niets gebeurd, had hij ... had hij ... had hij ........ Zo'n zaken kan je natuurlijk enkel maar beklagen. Natuurlijk was het de lerares haar bedoeling niet dat de jongen zich zou verhangen. Ik zou nu persoonlijk ook wel niet die woordkeuze gemaakt hebben, je mag niet vergeten dat je met kinderen werkt! Kinderen blijven kinderen. Het jongetje wou waarschijnlijk zijn lerares terug gelukkig maken door te doen wat ze zei. Met alle vreselijke gevolgen vandien. Het belang van een gepaste woordkeuze en gepaste straffen kan niet duidelijker geïllustreerd worden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:22.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.