actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th April 2017, 11:54
Michiel.V*rheyen Michiel.V*rheyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: merksplas
Posts: 69
België koploper in openstaande jobs

België koploper in openstaande jobs

In ons land is 2,9 procent van alle openstaande banen niet ingevuld. Dat is veel meer dan het Europese gemiddelde van 1,8 procent. Vooral de bouw en de industrie hebben problemen om de geschikte arbeidskrachten te vinden.
Als we het in voetbaltermen zouden stellen, is België met zijn percentage van 2,9 procent Europees vicekampioen. Althans als het gaat om openstaande jobaanbiedingen. Alleen Tsjechië kent met 3 procent een nog hoger percentage inzake openstaande jobs. Dat blijkt uit recente cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat.
België vs. buurlanden
Het hoge cijfer in ons land wijst erop dat de vraag van werkgevers niet optimaal aansluit op het arbeidsaanbod. De werkgelegenheidsgraad bleef het afgelopen jaar eerder status quo. Er zijn nog heel wat werkzoekenden in België, maar zij voldoen blijkbaar niet genoeg aan de eisen van bedrijven en organisaties.
België is dan wel een van de koplopers, ook in onze buurlanden raken jobs soms moeilijk ingevuld. Zo zijn ook Duitsland (2,6 procent), het Verenigd Koninkrijk (2,5 procent) en Nederland (2,0 procent) bovenaan de lijst terug te vinden. Griekenland bengelt met slechts 0,3 procent openstaande jobs onderaan de lijst.
Kampioen
Wat ook opvalt, is de toename van de openstaande jobs in België. Ons land kent inzake openstaande jobs de grootste procentuele stijging binnen de EU, en dit in vergelijking met het laatste kwartaal van 2015. In België is dat cijfer in twee jaar tijd namelijk toegenomen van 2,2 procent tot dus 2,9 procent. Terwijl het EU-gemiddelde gedurende die periode zo goed als constant bleef.
Bron: De standaard 4/04/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20170404_02816384

We horen altijd veel over werklozen en de moeilijkheid om werk te vinden, dan vind ik het vreemd dat we zo hoog “scoren” met openstaande banen. Ik denk dat hier verschillende redenen achter zitten. Als eerste reden denk ik dat er jobs zijn die moeilijk ingevuld raken omdat ze niet aantrekkelijk genoeg ogen, omdat ze een negatief beeld hebben en/of heel slecht betalen. Hiervoor moet men de job aantrekkelijker maken en opwaarderen. Als het beeld dat mensen hebben over deze jobs en hun verloning veranderd gaan deze jobs aantrekkelijker worden. Als tweede denk ik dat men meer moet inzetten op de opleidingen waar er een tekort in is en deze opleidingen aantrekkelijker moet maken. als laatste denk ik ook dat mensen soms beter moeten nadenken voor ze een opleiding gaan volgen. Er doen te veel mensen een opleiding waarvan de arbeidsmarkt oververzadigd is, als men kiest voor een opleiding met betere arbeidskansen lost men zowel het werkloosheidsprobleem als het probleem van de openstaande jobs op.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.