actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd November 2017, 18:36
Neal.M**ulemans Neal.M**ulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herenthout
Posts: 71
Belg ziet basisinkomen wel zitten

Bijna zes op de tien Belgen hebben er geen probleem mee dat mensen een ‘gratis’ maandelijks inkomen ontvangen van de overheid.

Een meerderheid van de Belgen is voorstander om een basisinkomen in te voeren. Dat blijkt uit onderzoek van European Social Survey in achttien Oeso-landen, dat de Antwerpse onderzoeker Wim Van Lancker onder de loep nam.

In slechts zes landen sprak meer dan de helft van de ondervraagden zich uit voor een basisinkomen: Ierland, Finland, België, Israël, Rusland en Slovenië. Daarbij zou iedere burger een maandelijks inkomen krijgen van de overheid om in zijn basisbehoeften te voorzien. Iedereen krijgt daarbij hetzelfde bedrag, ongeacht of hij werkt of niet.

Oud idee

In Zwitserland werd vorig jaar nog een voorstel om het basisinkomen in te voeren met een grote meerderheid verworpen. Het idee gaat al eeuwen mee, maar werd de laatste maanden door enkele politici, zoals Nele Lijnen (Open VLD), weer op de politieke agenda gezet.

In zowel Finland als Nederland (Utrecht) lopen experimenten met het basisinkomen om te zien of het idee haalbaar is.

Bron: De standaard (2/11/17 - 16.58u)
Geraadpleegd op 2/11/17 om 17.30u
Link: http://www.standaard.be/cnt/dmf20171102_03165542

Mijn mening:
Ik vind het voorstel om iedereen van een basisinkomen te voorzien toch vrij optimistisch. Mijn eerste bezorgdheid gaat naar de financiële mogelijkheid. Gaan we onze schuldenberg niet vergroten? Ik schat dit alvast niet erg positief in. Een tweede zorg is volgens mij de mentaliteit van heel wat burgers. Als ze dan toch een basisloon krijgen waarmee ze zichzelf van voedsel en onderdak kunnen voorzien, waarom zouden niet-gemotiveerde mensen dan nog gaan werken? Werkende mensen krijgen een extra loon bovenop hun basisinkomen maar volgens mij gaan heel wat 'luie' mensen hun fulltime job achterwege laten wat op zijn beurt de economie niet goed zal doen. Niemand staat echter te springen om de vuile werkjes te doen.

Laatst aangepast door Neal.M**ulemans : 2nd November 2017 om 18:41.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.