actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th November 2012, 12:01
B*eke Janssens B*eke Janssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Kasterlee
Posts: 100
Jongen (12) moet van buschauffeur braaksel opvegen

GALMAARDEN - Een 12-jarige jongen uit Galmaarden die had moeten braken op de bus, mocht van de chauffeur niet uitstappen voordat hij zelf zijn braaksel opgeveegd had. De jongen werd uiteindelijk pas na de eindhalte gedropt door de woedende buschauffeur. De ouders van het kind dienen een klacht in. Dat meldt Het Laatste Nieuws. De buschauffeur mag tijdelijk niet meer aan de slag bij De Lijn. Dat meldt Isabelle Colbrandt, woordvoerster van de vervoersmaatschappij.
De jongen voelde zich dinsdagnamiddag op school in Geraardsbergen al niet lekker. Na schooltijd nam hij samen met zijn kameraden bus 71 richting Galmaarden.

‘Op de bus werd de misselijkheid erger. We waren nog maar vijf minuten aan het rijden toen ik moest overgeven', zegt hij. ‘Mijn vriend Arnout is dan onmiddellijk naar de buschauffeur gelopen om te vertellen dat ik me niet goed voelde en dat ik had overgegeven. Die werd plots woest en tierde Onnozelaar! Zie maar dat je alles zelf opkuist ', zegt de jongen. ‘Maar ik had niets om mijn braaksel mee op te vegen. Toen ik dat terugriep en vroeg om een doek of vod, bleef hij roepen dat het mijn probleem was en dat ik mijn jas maar moest gebruiken.'

Niet afstappen

De chauffeur liet de jongen niet afstappen aan de volgende halte. ‘Pas op de grens van Moerbeke en Galmaarden gooide hij me uit de bus onder een luide scheldtirade', zegt de jongen.

De directie van De Lijn erkent dat zo'n gedrag absoluut ontoelaatbaar is. 'De chauffeur is een werknemer van een onderaanneming van De Lijn', aldus woordvoerster Colbrandt. 'Hij bevestigde tijdens een gesprek met de directie van het bedrijf dat de jongen niet mocht afstappen aan de juiste halte.'

Non-actief

De Lijn plant zelf ook een gesprek met de chauffeur. Tot dan mag de man niet meer aan de slag. 'Het is duidelijk dat hij de gepaste procedures niet gevolgd heeft', zegt de woordvoerster nog. 'We gaan met de exploitant dan ook bekijken welke maatregelen we kunnen nemen.'

Als iemand ziek wordt op de bus, is het de taak van de buschauffeur om hulp te zoeken. Hij moet indien nodig een ziekenwagen bellen of een controleur oproepen die de persoon naar huis kan brengen. Als het om een kind gaat, is het bovendien belangrijk om de ouders te contacteren. 'Uiteraard moet een zieke persoon de bus zelf niet schoonmaken', besluit Colbrandt.

Bron: De Standaard
Datum: 19 november 2012

Toen ik dit artikel las trok ik wel eventjes grote ogen. Een jongetje van 12 jaar dat zich niet goed voelt en moet overgeven op de bus moet dit zelf opkuisen. Het feit dat hij dan nog niet eens aan de juiste bushalte mocht afstappen van de buschauffeur is ronduit schandalig. Ik begrijp dat de ouders klacht hebben ingediend, zulke dingen kunnen niet. Het jongetje kon er helemaal niets aan doen. Volgens De Lijn moet de buschauffeur zelf hulp zoeken en in het geval van een kind de ouders verwittigen. Ik vind het terecht dat de chauffeur voor een tijd niet mag rijden en gestraft wordt. Mensen met zo'n kort lontje zijn niet geschikt om met een bus te rijden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th November 2012, 13:27
steffi.vandeneynde steffi.vandeneynde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Poederlee
Posts: 49
Geschrokken

Ikzelf schrok ook toen ik het artikel vanmorgen las. Een ziek kind moet je altijd helpen en machtsmisbruik vind ik nooit gepast gedrag. Wel vroeg ik me af of de chauffeur misschien net slecht nieuws had gekregen of een zeer vervelende rit achter de rug had. Misschien had hij persoonlijke problemen waar hij geen blijf mee wist. Ik dacht namelijk dat personen bij de Lijn een opleiding moesten volgen en dat ze gescreend werden. Iemand met zo'n door en door slecht karakter zou geen job kunnen krijgen bij de lijn. Ik hoop dus dat hij niet te zwaar gestraft wordt als hij een goede reden kan voorleggen. En dat hij dit gedrag in de toekomst niet meer vertoond. Hij kan misschien een zelfbeheersingscursus gaan volgen? Want in het verleden zal hij dan toch wel een goed chauffeur zijn geweest? Of klopt het beleid van de Lijn daar niet helemaal?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.