actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th April 2018, 16:52
Arno.V*andenBergh Arno.V*andenBergh is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Herentals
Posts: 43
Weyts weigert vergunning voor rijschool voor vrouwen

Weyts weigert vergunning voor rijschool voor vrouwen

Nederland kent het al enkele jaren, en nu zijn er ook in ons land plannen voor een rijschool voor en door vrouwen. Volgens de Rotterdamse oprichtster Samira Masrour is er - net als bij onze noorderburen - ook in België veel vraag naar. Maar mobiliteitsminister Ben Weyts (N-VA) is niet te spreken over het idee: "Is dit een late aprilgrap?"


"We merken dat vrouwen zich vaak ongemakkelijk voelen in de auto wanneer ze les krijgen van een mannelijke instructeur. Dat bleek uit een enquête", vertelde Samira (33) deze ochtend in het Radio 2-programma 'Start je dag'. Aan onze redactie weidt de rij-instructrice verder uit. Vorig jaar trok ze enkele keren met vrijwilligers op en ging ze naar Antwerpen waar ze willekeurig vrouwen aansprak op straat. "Ik stelde ze altijd dezelfde vragen: of ze al een rijbewijs hadden. Indien neen, waarom niet. En of ze er weet van hebben dat er ook vrouwelijke rij-instructrices bestaan, of ze zich veiliger en comfortabeler zouden voelen met een vrouw naast hen enzovoort." Volgens Samira werden meer dan honderd vrouwen benaderd, allen tussen de 17 en 48 jaar oud. Ze benadrukt ook dat ze bijna dagelijks telefoontjes krijgt van Belgische vrouwen die haar vragen waarom zo'n rijschool enkel maar in Rotterdam bestaat. "De nood blijkt in jullie land echt hoog."

Haar voornaamste doel: een nieuwe lesmethode creëren. "De rijschool is een mannenwereld, met vooral mannelijke rij-instructeurs. Daar willen we vanaf. Mannen zijn meestal ook harder en bruusker in hun aanpak en voor veel vrouwen is de baan opgaan niet is waar ze voor staan te springen. Vrouwen krijgen gewoon graag les van vrouwen, omdat die perfect aanvoelen hoe ze moeten handelen. Met een andere vrouw naast zich presteren leerlingen ook beter, merk ik."

Masrour wijst er nog op dat de oprichting van een vrouwelijke rijschool niets te maken heeft met cultuur of religie. In haar rijschool in Rotterdam, die ze runt met haar zus, komt iedereen over de vloer: klanten van alle nationaliteiten, leeftijden, met of zonder hoofddoek.

Late aprilgrap
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) is alleszins niet te spreken over het initiatief. "Een vergunning voor deze rijschool geef ik nooit. Dit moet een late aprilgrap zijn. Een rijschool kan eenvoudigweg geen personeelsleden of klanten weigeren op basis van hun geslacht." Weyts noemt de argumentatie voor de nieuwe rijschool ook "te belachelijk voor woorden". "Vijftig jaar na de invoering van het rijbewijs zouden sommige vrouwen zich nu plots ongemakkelijk voelen met een mannelijke begeleider. Waar ík me vooral ongemakkelijk over voel is de achterliggende reden voor dit initiatief. Ik vermoed dat men munt wil slaan uit sommige verwerpelijke geloofsopvattingen die mannen en vrouwen zoveel mogelijk van elkaar willen scheiden."

Masrour betreurt de woorden van Weyts en zal contact opnemen met de minister. Zelf heeft ze in Rotterdam nooit tegenkanting gehad uit politieke hoek, zegt ze. Of en wanneer de rijschool precies de deuren zou openen, is nog niet bekend.

Bron: De Morgen https://www.demorgen.be/binnenland/...teurs-bacfe96b/
Datum: 6/04/2018

Mijn mening: Ik kan er goed in komen dat mannen harder kunnen zijn in hun lesgeven dan vrouwen. Maar dan als reactie daarop een rijschool alleen voor vrouwen oprichten vindt ik sterk overdreven en zelfs discriminerend. Ik kan mij dan ook volledig vinden in de mening van onze minister.
Ik heb mijn rijbewijs gehaald met de rijschool en heb daar les gehad van 6 verschillende instructeurs. Eén van die instructeurs zat mij ook zwaar tegen, toen heb ik gewoon vriendelijk gevraagd of ik les kon krijgen van een andere instructeur en daar was alle begrip voor. Iedereen kan zich dus ongemakkelijk voelen bij een bepaalde instructeur. Ga daar op een volwassen manier mee om en dan hoeft dat ook geen probleem te zijn.

Laatst aangepast door Arno.V*andenBergh : 6th April 2018 om 17:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.