actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th December 2012, 10:00
Esther Lambrechts Esther Lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wiekevorst
Posts: 89
Obama komt in januari met voorstellen tegen wapengeweld

De Amerikaanse president Barack Obama heeft vandaag gezegd dat zijn regering in januari met "concrete voorstellen" komt om het vuurwapengeweld in de Verenigde Staten te beteugelen. Obama zei voorstander te zijn van strengere regels voor het bezit van militaire aanvalsgeweren. Datzelfde zei hij over magazijnen voor vuurwapens waar veel patronen in kunnen. "Woorden moeten tot daden leiden", aldus de president. Obama heeft zijn vice Joe Biden opdracht gegeven te onderzoeken hoe vuurwapenbezit aan banden kan worden gelegd.

Door het bloedbad op een basisschool in het Amerikaanse Newtown vorige week vrijdag is het debat over strengere regels voor wapenbezit in de VS in een stroomversnelling gekomen. Obama kondigde toen meteen aan dat het zo niet langer kon. "Woorden moeten tot daden leiden'', zei de president vandaag.

De president zei dat hij het grondrecht van Amerikanen op het dragen van wapens niet wil aantasten. "Maar als er zelfs maar één iets is wat we kunnen doen om dit soort gebeurtenissen te voorkomen, dan hebben we de verplichting dat te doen'', aldus Obama.

NRA werkt mee
De machtigste wapenlobby in de Verenigde Staten, de National Rifle Association, liet gisteren na vier dagen radiostilte eindelijk van zich horen. De organisatie beloofde steun om te zorgen "dat dit nooit meer gebeurt" en liet weten vrijdag een persconferentie te beleggen. Nu de NRA belooft mee te werken en Obama stappen zegt te willen nemen is de grote vraag die rest hoe woorden in het Congres kunnen worden omgezet in daden. De ideeën lopen uiteen van een verbod op de aanschaf van meer dan één vuurwapen per maand tot het bewapenen van leerkrachten.

Complex
"Het is een complex probleem dat meer dan een oplossing behoeft, zei Witte Huis-woordvoerder Jay Carney gisteren al. Op korte termijn gaat de aandacht vooral uit naar beperking van vuurwapenbezit, een kwestie die al jaren sluimert op Capitol Hill.

Volgens Carney is Obama, die zijn vingers in zijn eerste termijn niet wilde branden aan de verhitte discussies over wapenbezit, nu voorstander van een verbod op aanvalswapens, het type dat de 20-jarige Adam Lanza gebruikte om onder anderen twintig kinderen dood te schieten. Ook wil hij een gat in de wet dichten die het nu mogelijk maakt op wapenshows eenvoudiger wapens aan te schaffen.

Bron: www.demorgen.be

Mening: Het eerste dat in me opkwam toen ik dit artikel las was: 'Er moeten altijd eerst doden vallen alvorens er maatregelen worden getroffen'. Dat er strengere regels zouden komen wat wapenbezit betreft in Amerika, was al langer geweten. Maar nu dit drama heeft plaats gevonden, wordt er plots veel meer vaart achter gezet. Toch vreemd, vind ik.

Ik ben het er uiteraard absoluut mee eens dat deze strengere regels er moeten zijn, of misschien zelfs een wapenverbod. Ik begrijp niet waarom mensen een wapen in hun bezit willen hebben. Het moet maar een minuut in de handen komen van iemand met slechte bedoelingen en er kunnen vele levens verwoest zijn.

Wat verder het artikel betreft, ik vind het echt wel goed dat Obama hier snel werk van wil maken. Het kan Amerika alleen maar ten goede komen en ik hoop echt uit de grond van mijn hart dat dergelijke drama's nooit meer zullen voorkomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th December 2012, 17:14
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
Er moeten inderdaad dringend maatregelen getroffen worden in verband met de wapenwet! Het probleem is dat de wapenlobby van Amerika wel enorm veel macht heeft. Zo is er al eens een verbod op bepaalde wapens geweest, ingevoerd door Clinton. Bush heeft deze maatregel echter meteen terug afgeschaft, onder druk van de wapenlobby. Dit bevestigt nogmaals hoe machtig de wapenlobby is...
Ik hoop in ieder geval dat er grondige, en uiteraard haalbare, maatregelen worden getroffen in verband met het wapenbezit. Net zoals Esther zegt, er moeten altijd eerst doden vallen. Het feit dat Obama aanvalswapens; het type dat de 20-jarige Adam Lanza gebruikte om onder anderen twintig kinderen dood te schieten, wil verbieden vind ik al een stap in de goede richting. Maar enkel deze aanvalswapens verbieden vind ik niet de beste oplossing. Alle wapens kunnen gevaarlijk zijn, dus waarom niet alle wapens verbieden?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.