actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2012, 19:24
Liesanne.Boeren Liesanne.Boeren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Retie
Posts: 97
'27 doden bij schietpartij in Amerikaanse basisschool'

'27 doden bij schietpartij in Amerikaanse basisschool'

Bij een schietpartij in een basisschool in Newtown (Connecticut) zijn vrijdag 27 doden gevallen, waaronder enkele kinderen, meldt Reuters. De politie is massaal uitgerukt, de schutter overleefde de schietpartij niet. Volgens het persagentschap AP gaat het om de 'ergste tragedie ooit op een Amerikaanse school'.

Onder meer de directeur en de psycholoog van de Sandy Hook Elementary School, waar 600 kinderen naar school gaan, werden omgebracht. Volgens CNN zijn daar meer dan tien kinderen bij.

De schutter, die twee pistolen bij zich gehad zou hebben, is gedood, maar het is onduidelijk of de politie hem heeft doodgeschoten dan wel of hij is overgegaan tot een wanhoopsdaad. De politie heeft de man zijn twee wapens afgenomen.

De verdachte is een 20-jarige man, de politie is onderweg naar zijn woning. CBS News zou dan weer weten dat de dader de vader van een van de leerlingen in de school is.

Eerder werd er ook gewag gemaakt van een tweede schutter in de Sandy Hook Elementary School, maar ook dat is nog niet bevestigd.

'Kinderen kwamen bloedend naar buiten'

Een moeder vertelde op CNN dat ze wel 100 schoten gehoord had. 'Het was verschrikkelijk', zegt Brenda Lebinski, die meteen naar de school kwam waar haar dochter les volgt. 'Iedereen was hysterisch, zowel ouders als leerlingen. Er kwamen kinderen bloedend naar buiten. Of er op hen werd geschoten, weet ik niet, maar er hing toch bloed op hen.'

De ouders van de leerlingen stromen toe aan de school, waar ze hun kinderen in de armen sluiten.

De vader van Alexa, een jong meisje dat les volgt in de school, was enorm blij om zijn dochtertje veilig terug te zien. 'Ik kan niet geloven dat zoiets kan gebeuren in een kleine stad als de onze', vertelde hij aan CNN. 'Ik was geschokt.' Alexa's moeder vat het nog niet helemaal. 'Het lijkt onmogelijk', zegt ze. 'Dat zoiets zo dicht bij huis kan gebeuren...'

Witte Huis reageert

Jay Carney, woordvoerder van het Witte Huis, zegt dat iedereen meeleeft met het drama. 'We doen er alles aan om de hulpdiensten te helpen bij deze bijzonder tragische gebeurtenis. Er zal wel een ernstig debat gevoerd worden over wapenbezit, maar ik denk niet dat vandaag daar al de juiste dag voor is.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...121214_00402387

Eigen mening:

Waar gaat het toch naar toe met "de mensheid"? Alweer een schietpartij in Amerika, dit keer in een lagere school. Ik vraag me echt af hoe iemand het in zijn hoofd kan halen om zomaar in het rond te gaan schieten op een lagere school.
Dit is niet eerste incident in Amerika en ik denk dan ook dat het niet verkeerd zou zijn om de wetgeving omtrent wapenbezit in Amerika te herzien. Momenteel is deze erg soepel; iedereen die meerderjarig is kan aan een wapen geraken...
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 15th December 2012, 11:08
kaat.vennekens kaat.vennekens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 71
Dolle schutter richt bloedbad aan op Amerikaanse basisschool

Zulke feiten zijn onmenselijk. Wie haalt het nu in zijn hoofd om, in de eerste plaats onschuldige, maar vooral kinderen dood te schieten.
Het is niet de eerste keer dat we dit horen. Het gebeurd meer. Maar niet alleen in Amerika. Het drama Noorwegen, in Nederland, maar ook in België zijn er spijtig genoeg al verschillende drama's voorgevallen.
De aanpassing van de wet op het wapenbezit is zeker en vast al een start. Maar er moet echt een verandering komen in de mentaliteit. Als je zelf met een probleem zit, moet je anderen hier niet mee in sleuren.
Zulke dingen kunnen niet!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th December 2012, 11:30
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik denk dat scholen ook eens moeten nadenken over de veiligheid van hun leerlingen en leerkrachten. Op vele scholen mogen de buitendeuren niet op slot omwille van de brandveiligheid. Eigenlijk is dit waanzin als je weet dat er op die manier eender wie de school binnen kan geraken. Ik weet ook wel dat je van scholen geen gevangenissen kan maken, maar maatregelen zullen er wel eens moeten komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th December 2012, 11:47
Elise_v Elise_v is offline
Elise Vrins
 
Geregistreerd op: Feb 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 100
Hier zijn geen woorden voor. Een klas vol kleuters uitmoorden valt niet/nooit te verantwoorden.

Een ander verontrustend feit omtrent dit nieuws; ik hoorde daarstraks op de radio deze zin:

'Het is de ergste schietpartij sinds vijf jaar'

Vijf jaar? Ik was geschokt door deze tijdsperiode. Ik herinner mij nog de Columbine school en andere scholen die ook beschoten werden. Als Amerika weet heeft van deze problematiek, moeten er dringend meer maatregelen worden getroffen om scholen nog strenger te beveiligen. Ook zouden mensen niet zomaar wapens mogen aankopen in Amerika. Dringend tijd voor een aanpassing van de wapenwet dus!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 15th December 2012, 12:57
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
'27 doden bij schietpartij in Amerikaanse basisschool'

Het blijft mij verbazen hoeveel drama's tegenwoordig in de media terecht komen, het lijkt absoluut niet te stoppen. Integendeel. Een steunbetuiging voor alle betrokkenen is wel het minste dat ik kan doen, net zoals hopen dat de slachtoffers alle rust en vrede kunnen vinden. Toch blijft het mij enorme zorgen baren als ik dan kijk naar de dader! Een jonge gast van twintig jaar die het zo zwaar krijgt te verduren in de maatschappij dat hij zo psychologish van de kaart was. Ik vraag mij dan af hoe het komt dat iemand zover kan zitten in zijn hoofd om dergelijke handelingen te verwezenlijken? Dat is net hetzelfde met zelfmoord, wat hij uiteindelijk ook heeft gedaan volgens de recentere nieuwsberichten. Voor je uiteindelijk zelfmoord pleegt, ga je heel wat stappen zetten in je hoofd. Ik vind dan ook dat er een veel te klein aanbod is aan hulp voor jongeren, die het alsmaar moeilijker lijken te hebben vandaag de dag. Natuurlijk heeft iedereen zijn problemen en iedereen verwerkt dit op zijn eigen manier. Het is ook niet altijd even eenvoudig om te ontdekken of merken wanneer iemand zich niet goed in zijn vel voelt. Maar er zijn toch nog steeds vrienden of je partner waar je terecht kan! Het baat mij dan ook grote zorgen richting mijn toekomst als leerkracht waar ik voortdurend met jongeren in contact kom die zichzelf proberen te plaatsten in de samenleving. Ik denk dan ook dat het een logisch gevolg is als ik zeg dat ik naast leerkracht ook opvoeder ben, en in sommige gevallen is mijn opvoedende functie zelfs belangrijker om meer van deze drama's tegen te gaan op lange termijn!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 15th December 2012, 16:59
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
Dit is weer een verschrikkelijk drama waarbij je toch altijd even stilstaat en nadenkt over het zinloos geweld in de wereld/maatschappij. Waarom?! Dit is een vraag die we ons dan altijd stellen maar slechts zelden krijgen we hierop een "sluitend" antwoord. Wraak, dat is duidelijk maar waarom? De dader koos de school niet toevallig en wist ook dat dit een grote impact zou hebben op de maatschappij en weer vraag ik me af met welk doel en waarom?
Ik zou deze vraag wel duizend keer kunnen stellen maar natuurlijk veranderd dit niets aan het aantal onschuldige slachtoffers.
Ik blijf het echt verschrikkelijk vinden en er moet echt iets veranderen in onze maatschappij want zo kan het echt niet verder. Het is dan misschien wel aan de andere kant van de wereld maar toch leef ik mee met de slachtoffers en hoop ik dat er snel verandering komt in de mentaliteit van de mensen.
Als toekomstige leerkracht wil ik mijn steentje hier zeker toe bijdragen, jongeren moeten leren dat ze niet alleen in de maatschappij staan, dat ze niet enkel aan "hun Dikke IK" moeten denken maar dat ze vooral respect moeten hebben voor elkaar.
Zulke daden zijn op geen enkele manier goed te keuren, wat ook de reden mag zijn dit is en blijft onaanvaardbaar!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th December 2012, 19:08
J*roen.Bosmans J*roen.Bosmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lommel
Posts: 165
Ongelooflijk wat er in sommige mensen hun hoofd speelt. Ik begrijp echt niet dat ze gewoon kinderen gaan neerschieten. Als je zelfmoord wilt plegen, neem je het best niemand met je mee. Ik begrijp het als mensen hun vijanden zouden neerschieten, wat uiteraard ook niet mag. Maar waarom ga je mensen neerschieten die je niets hebben gedaan? Waarom ga je kinderen neerschieten die niks verkeerd hebben gedaan en nog een heel leven voor zich hadden. Dit doe je toch gewoon niet? Ik denk niet dat iemand van ons kan begrijpen wat die man mankeerde. Jammer genoeg weet iedereen dat zulke dingen niet maar één keer gebeuren, maar veel vaker. Ongelooflijk wat er in het hoofd van sommige mensen zit.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:16.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.