actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd March 2011, 09:06
Sanne.Brys Sanne.Brys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 89
2.872 ton sluikafval langs Vlaamse wegen

2.872 ton sluikafval langs Vlaamse wegen

Voor het eerst in jaren is de hoeveelheid gedumpt afval langs Vlaamse gewest- en snelwegen weer toegenomen. Met een nieuw actieplan wil minister Hilde Crevits (CD&V) de jacht op sluikstorters opvoeren.
2.872 ton, zoveel afval hebben we vorig jaar langs de gewest- en snelwegen in Vlaanderen achtergelaten. Dat zijn 360 volle vuilniswagens, goed 55 ton meer dan een jaar eerder.

Elke dag speuren zo'n 260 toezichthouders de Vlaamse gewest- en snelwegen af, op zoek naar sluikstorters. Wie betrapt wordt, betaalt tot 250 euro. Maar omdat parketten die boetes vaak seponeren, wil Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits speciale ambtenaren inschakelen.

"We hebben de proef al gedaan in de provincies Antwerpen en Oost- Vlaanderen", zegt Crevits. "Met succes. We merken dat die ambtenaren de boetes beter opvolgen en daardoor worden de overtredingen sneller betaald." De minister wil dat systeem nu in alle Vlaamse steden en gemeenten invoeren.

Ook voor parkeerterreinen aan snelwegen ligt er een afvalplan klaar. "Vanaf dit jaar pakken we uit met een netheidsbarometer", zegt Crevits. "Zo kunnen bestuurders meteen zien of ze een proper parkeerterrein oprijden."

De grootste hoeveelheid sluikafval werd vorig jaar opgetekend in Vlaams-Brabant (843 ton). De provincie Antwerpen volgt als tweede, met 724 ton.

Bron: gva

Eigen mening:
Het wordt nu wel eens hoog tijd dat dit probleem in onze samenleving strenger gaat worden aangepakt.
Veel mensen verschuilen zich achter het feit dat al het gesorteer van afval dit euvel in de hand werkt, maar dit is volgens mij een zeer goedkop en gemakzuchtig uitvlucht.
Ons milieu eist nu eenmaal dat de bewoners van onze vervuilde aardbol een inspanning doen om het tij te keren en dat geldt voor iedereen. Zwaar beboeten is dus de remedie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd March 2011, 09:50
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
2872 ton sluikafval langs Vlaamse wegen

2872! Dit is toch wel veel hoger dan ik verwacht had. Ik vind het gewoon heel erg dat mensen niet even kunnen wachten met een blikje of papiertje uit de auto te gooien. Ik zie het bijna dagelijks als ik op de snelweg rijd en je kan dan de nummerplaat wel opschrijven, maar zonder foto ben je niets! Een ander voorbeeld is bij ons in de straat (doodlopende straat met veel bos en één huis), hier worden wekelijks twee à drie zakken met vuilnis gestort. De mensen van de vuilniswagen vragen maandelijks of wij al weten wie al dat afval stort, maar we hebben het nog nooit gezien omdat ze het steeds in de late avond komen doen en in het midden van de week. Ik denk persoonlijk dat het nieuwe actieplan van Hilde Crevits weinig effect zal hebben, we moeten veel strengere en hardere maatregelen treffen. Een ander initiatief zou misschien kunnen zijn om nog meer auto's te plaatsen met mensen die niet enkel letten op het bellen in de wagen, maar ook op het storten van afval en als er iemand gepakt wordt hangt er een zware boete aanvast!
Ik zou niet graag hebben dat er in België hetzelfde gebeurt als in Napels, want daar is het echt verschrikkelijk op het gebied van afval!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 2nd March 2011, 12:42
wouter.vinkx wouter.vinkx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 70
Als het zo doorgaat, lopen we "binnenkort" op een laag afval in plaats van op een stoep en rijden we allemaal met een sneeuwruimer om veilig door het afval op de weg te geraken.
Het is gewoon schandalig. Er staan dan al zoveel vuilbakken in het openbaar, en dan nog zijn mensen te lui om het papiertje of blikje dat ze vast hebben even vast te houden en bij te houden tot ze een vuilbak tegenkomen.
Moeten we dan om de meter een vuilbak gaan plaatsen? Nee, gewoon een beetje meer moeite doen, zodat onze (klein)kinderen, en ook wijzelf, niet in een wereld moeten gaan wonen waar afval op straat een doodnormale zaak is.
In Singapore hebben ze blijkbaar een efficiënt systeem: als men daar nog maar ziet dat er een sigarettenpeukje op de grond wordt gegooid, krijgt men daar een boete van om en bij de 1000 euro. Het principe is hetzelfde als wat Hilde Crevits wil toepassen, alleen is de bijhorende boete veel hoger, en dus misschien wel efficiënter.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd March 2011, 20:22
Elise.Laureys Elise.Laureys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 94
Sluikafval

Volgens mij is dit hoge cijfer te wijten aan de invoering van het diftar-systeem. Mensen moeten nu per kilo betalen voor hun huisvuil. Vroeger kreeg je één keer per jaar een rol vuilniszakken van de gemeente, was die op, dan moest je zelf een nieuwe rol aankopen. In Herentals moet je nu voor huisvuil 0,32 euro/kg betalen en 0,22 euro/kg voor groenafval. Deze kosten lopen snel hoog op en ik ben er zeker van dat heel wat mensen deze prijzen te hoog vinden of het zelfs niet kunnen betalen. Gevolg? Ze gaan het gewoon overal dumpen. Zo bekomen we nog meer afval langs de wegen.

Ik vond het goed dat we vroeger ons afval moesten sorteren, nu moet dat niet meer en moeten we alles in een grijze container stoppen. Toch moeten we nu veel meer voor ons afval betalen dan vroeger. Bovendien zorgt dit systeem voor meer afval in de natuur. Ik vond de vorige manier van afvalpreventie beter.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 2nd March 2011, 21:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Citaat:
Orgineel gepost door Sanne.Brys
Zwaar beboeten is dus de remedie.

Iets als het volgende dus?

1.375 euro boete voor weggooien van drankblikje


HEUSDEN-ZOLDER - De Hasseltse correctionele rechtbank heeft een 23-jarige man uit Heusden-Zolder veroordeeld tot een zware effectieve geldboete van 1.375 euro voor het weggooien van een leeg drankblikje vanuit een rijdende wagen. De man daagde niet op bij zijn proces.



De feiten speelden zich af op 14 november 2009 in Heusden-Zolder. De politie wilde het voorlopig rijbewijs van de bestuurder controleren. De twintiger trok echter op en gooide een drankblikje uit zijn wagen. Om de man tot de zware geldboete te veroordelen hield de rechtbank rekening met zijn provocerend gedrag.


Blog DS, 02-03-2011
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 4th March 2011, 21:54
KristofMertens KristofMertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Arendonk
Posts: 82
Ik kom bijna dagelijks over de E34. Vooral aan de op- en afritten liggen vaak zakken met vuiligheid.
Na een tijdje zijn ze verdwenen, maar nooit voor lang, want enkele dagen later liggen er weer.

Zelfs hier in de omstreken zie je vaak hopen vuilzakken naast openbare vuilbakken staan.

Zelf ben ik ook roker. Vaak doe ik mijn sigaret op de grond uit, bij gebrek aan vuilbakken of assenpotten. Dus ik maak er mij soms ook wel eens schuldig aan.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 5th March 2011, 11:38
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Sluikstorten is een groot probleem, maar ik snap niet goed waarom mensen zoveel afval in de natuur willen gooien. Oké, ik kan begrijpen dat mensen niet graag betalen voor vuilniszakken, het ophalen van hun vuilnis,... Maar dat is nog geen reden om alles in de natuur te dumpen.
Boetes geven kan een optie zijn om dit probleem te helpen oplossen, maar het is moeilijk om mensen te betrappen dus ik denk dat dit niet zoveel zal uithalen.
Maar ik vind het toch niet zo 'n heel slecht idee. Als je al eens een boete hebt moeten betalen denk ik da je niet meer zo snel opnieuw je afval ergens gooien waar het niet hoort te liggen.
Wat betreft het artikel van de boete voor het wegwerpen van een drankblikje; ik vind het wel een hele zware boete. Maar de man had zich niet zo moeten gedragen wanneer ze zijn rijbewijs wilden controleren.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 5th March 2011, 17:52
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik begrijp ook niet waarom er zoveel mensen zijn die hun afval in de natuur storten. Ok, afval laten ophalen is duur maar de natuur is ongelofelijk belangrijk voor ons. Daarom vind ik het allereerst al belangrijk dat ouders, leerkrachten, ... kortom volwassenen kinderen duidelijk maken dat de natuur vervuilen niet kan. Als we dit doen is het al een eerste stap.
Net zoals vooraf aangegeven moet er ook controle worden gedaan zodat mensen die effectief storten een hoge kans lopen op een boete. Hopelijk werpt dit dan zijn vruchten af.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.