actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th May 2014, 13:16
D*nnis Geentjens D*nnis Geentjens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: Vosselaar
Posts: 93
Systeem van enkelbanden is uitgehold

‘Er worden veel meer mensen onder elektronisch toezicht geplaatst, waardoor we te weinig tijd hebben voor een goede begeleiding.’ Dat zeggen directeurs van verscheidene justitiehuizen in een reactie op de brief van de vader van een van de zeven verongelukte jongeren uit Leopoldsburg.
D., een jongen uit Leo*poldsburg, zou maandenlang vanuit zijn appartement cocaïne hebben gedeald aan vrienden. Dat hij een enkelband droeg, hield hem niet tegen. Noch de politie, noch een justitieassistent greep in.

Zeven van zijn vrienden stierven begin maart in een brandende auto in Zonhoven. Ook de bestuurder van de wagen zou een enkelband hebben gedragen. Roger Seys (56), vader van een van de jongeren, gelooft dat hun dood vermeden had kunnen worden.

In een open brief luidde hij gisteren de alarmbel (DS 5 mei). ‘Zulke jongeren moeten beter beschermd worden. Tegenover de maatschappij, en vooral ook tegen zichzelf. Het kan toch niet dat zulke jongeren niet of nauwelijks gecontroleerd worden. Ze zien hun enkelband als een cool statussymbool.’

Roger Seys zag hoe het met zijn zoon Wouter en diens vrienden de verkeerde kant uitging. Hij klopte bij de politie aan met foto’s van minderjarige vrienden van Wouter die drugs gebruikten. Maar niemand luisterde naar zijn waarschuwingen. Met zijn brief wil hij een debat losmaken over elektronisch toezicht.

Op dit ogenblik zitten zo’n tweeduizend veroordeelden hun straf thuis uit met een enkelband. De Standaard belde naar enkele directeurs van justitiehuizen die instaan voor hun begeleiding. Ze willen niet allemaal met naam reageren, maar sommigen noemen het systeem van elektronisch toezicht ‘uitgehold’.

Standaardvoorwaarden
‘Bij straffen van minder dan drie jaar is de opvolging minimaal geworden’, zegt Iris Naessens, directrice van het justitiehuis in Dendermonde. ‘Ze krijgen een reeks standaardvoorwaarden opgelegd, zoals het aantal uren dat ze buiten mogen. Bij het begin van het elektronisch toezicht moeten ze één keer langsgaan bij de justitieassistent. Als die geen grote problemen ziet, moeten ze niet terugkomen.’

Ook haar collega’s zijn het erover eens: er schort wat met de opvolging van enkelbanddragers. Uit budgettaire beperkingen, maar ook door de politieke keuze om voluit in te zetten op strafuitvoering.

‘Een bewuste keuze’, klinkt het op het kabinet van minister van Justitie Annemie Turtelboom (Open VLD). ‘Tot enkele jaren geleden werden straffen onder de drie jaar gewoonweg niet uitgevoerd. Nu gebeurt dat wel. En steeds vaker door een straf met enkelband. Beter een straf dan geen straf.’

Maar binnen de justitiehuizen ziet men vooral de verschraling van het toezicht op veroordeelden. Volgens de directeurs die we belden, werd er vroeger veel korter op de bal gespeeld. Vooral voor kleine criminelen is er vandaag weinig tijd voor individuele begeleiding.

‘Er worden nu gewoon veel meer mensen onder elektronisch toezicht geplaatst dan vroeger, waardoor er te weinig tijd is voor een goede begeleiding’, zegt Iris Naessens. ‘Ik kan mijnheer Seys dus zeer goed begrijpen.’

Bron:
De standaard
06/05/2014
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140506_01093922

Mening:
Ik vind wel dat mensen die een straf onder de drie jaar, een enkelband dus dat dat goed is. Er wordt gezegd dat de begeleiding nefast is en dat de gedetineerden slecht worden geholpen. Mijn mening is dat mensen die nu al in de gevangenis zitten ook niet voldoende geholpen kunnen worden. Ik begrijp dus wel dat mensen met een korte straf een enkelband krijgen omdat ze anders wel in onze overvolle gevangenissen terecht komen en er zo ook voor zorgen dat er voor de andere gedetineerde minder tijd is om hen te begeleiden. Het is een vicieuze cirkel en er zal dringend een oplossing moeten gevonden worden voor zowel korte als lange straffen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th May 2014, 14:05
A*nelien.Vermijlen A*nelien.Vermijlen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Lier
Posts: 91
Met een enkelband hebben mensen nog steeds veel vrijheid. Zolang er geen goede afspraken gemaakt worden rond het correct opvolgen van deze mensen, denk ik niet dat een enkelband gezien kan worden als een echte straf.
Op zich vind ik het bestaan van een enkelband wel goed omdat de gestrafte mensen wel nog in onze samenleving kunnen meedraaien en dat is niet het geval in de gevangenis. Als gedetineerden uit de gevangenis komen, is het vaak voor hen een probleem om terug goed mee te kunnen draaien in onze maatschappij.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 6th May 2014, 21:02
j*rie.willems j*rie.willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Grobbendonk
Posts: 106
Er is in België een duidelijk probleem als het gaat om het opvangen van de gevangen. Langst de ene kant zijn de gevangenissen overbevolkt, de enkelband zou niet genoeg effect hebben en vandaag kwam op het nieuws dat we de mensenrechten schenden als het gaat om geïnterneerden.
Persoonlijk ben ik een 'fan' van de enkelband. Deze is enkel mogelijk voor straffen die minder dan drie jaar zijn, dit impliceert ergens al dat het om kleinere misdaden gaat. Deze mensen krijgen nog een relatieve vrijheid maar moeten zich aan bepaalde voorwaarden houden. Wel kan ik mij er in vinden dat er een betere begeleiding moet komen. Mensen zijn zich misschien niet voldoende bewust van wat ze fout gedaan hebben, omdat ze er met 'maar' een enkelband vanaf komen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th May 2014, 16:33
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Ik vind het concept van de enkelband erg goed, maar ik denk dat er nog veel verbetering mogelijk is. Zo denk ik dat het ook goed is dat ze bij deze mensen camera's installeren om eventuele ontsnappingen, zoals de enkelband tijdelijk verwijderen, opgemertk kunnen worden. Ook denk ik dat ze een beter systeem moeten zetten op de enkelband zelf. Als je bijvoorbeeld buiten een bepaalde straal komt van het punt waar je rond moet blijven, krijg je een elektrische schok. Deze schok zou bijvoobeeld altijd maar sterker en sterker worden naar mate je verder en verder uit de cirkel probeert te ontsnappen. Het is maar een idee en ik weet niet of dit sociaal aanvaardbaar is, maar persoonlijk denk ik dat dit echt zou werken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.