actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2012, 10:02
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Walter Buijs pleit voor revolutionaire hervorming onderwijs

Geen Latijn meer in het eerste jaar, coaches voor elke leerling en school tot 18 uur. Dat zijn enkele voorstellen van Walter Buijs, voorzitter van vijftig scholen in het bisdom Mechelen-Brussel, om komaf te maken met schoolmoeheid, spijbelen en uitval zonder diploma, bericht De Morgen.


"In de jaren zestig was er avondstudie tot halfzeven. Dat zat propvol, ook al zat mama thuis te wachten. Nu is mama zelden thuis, maar is de avondstudie leeg. De enige leerlingen die tegenwoordig moeten nablijven, zijn zij die achterstand hebben opgelopen. Die groep ziet de extra begeleiding als een straf", legt Buijs zijn revolutionaire hervormingsvoorstellen uit.

"Langer op school blijven kan ook probleempubers helpen. We moeten beseffen dat er van kansarme kinderen thuis niets zal komen. Zij spijbelen in eigen huis. Ze doen niks, terwijl ze intelligent genoeg zijn. Door hen langer op school te houden en met ze te praten, kunnen we die spiraal van uitval doorbreken", verklaart hij.

Bron : http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...onderwijs.dhtml

Mening :
Ik vind dit persoonlijk geen slecht idee, zoals in het artikel vermeld wordt kan dit probleempubers helpen, maar ook kansarme kinderen. Deze kinderen spijbelen vaak en doen niks voor het school, terwijl ze intelligent genoeg zijn. Bovendien heb ik pas een ander artikel gelezen over dat vele kinderen tegenwoordig een B-attest halen. Door elke leerling een coach aan te wijzen kan deze spiraal worden doorbroken.
Tegenwoordig zijn de beide ouders vaak nog gaan werken, waardoor de kinderen alleen thuis zijn. Hierdoor is er vaak geen controle over de kinderen of ze hun huiswerk al hebben gemaakt of niet.
Door de kinderen tot 18 uur naar school te sturen, zal hier snel terug controle over komen, denk ik.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 13th October 2012, 12:20
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
Walter Buijs heeft hier wel degelijk een punt. Steeds meer en meer leerlingen spijbelen, komen zonder diploma te zitten, zijn schoolmoe… noem maar op. Hier moet wel degelijk een einde aan gemaakt worden. Het langer op school blijven kan een aanzet zijn voor de leerlingen om hun huiswerk en taken te maken. Aan iedere leerling een eigen persoonlijke coach toe te kennen daarentegen, vind ik zelf net een ietsje te ver gaan. Er zijn immens veel leerlingen die naar school gaan, voor iedere leerling een coach voorzien is dus geen optie in mijn ogen. Wel zou men de ‘probleem’-kinderen van een coach kunnen voorzien. In de meeste scholen heb je tegenwoordig een studiebegeleiding, dus daar zijn ze al op de goede weg. Natuurlijk is deze studiebegeleiding niet enkel voor de ‘probleem’-kinderen, maar voor iedereen.
De reden waarom leerlingen schoolmoe worden, is onder andere doordat de lessen op een saaie manier worden gegeven of doordat de leerlingen het nut niet inzien van een bepaald onderwerp/vak. Ik heb al vaak gehoord van leerlingen dat ze het vak aardrijkskunde, wat ik geef, niet interessant of saai vinden. Het is dan de taak van de leerkracht om dit vak/de lessen juist heel boeiend te maken. Op deze manier zullen leerlingen al meer gemotiveerder naar school/de lessen komen, waardoor de schoolmoeheid wordt tegengegaan. Natuurlijk moeten de klaslokalen dan wel uitgerust zijn met een computer, beamer… want niet elke school is hier al op voorzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.