actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th March 2013, 10:50
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Drugscontroles op school halen niets uit

Drugscontroles op school halen niets uit

BRUSSEL - Per week krijgen vier scholen een drugshond over de vloer. Maar de vangst is mager en volgens hulpverleners hebben de controles een averechts effect.

Vorig jaar ging de hondenbrigade van de federale politie 157 keer langs in scholen, blijkt uit cijfers die senator Huub Broers (N-VA) opvroeg bij de minister van Binnenlandse Zaken, Joëlle Milquet (CDH). Dat is ruim de helft meer dan in 2011. De schoolvakanties niet meegerekend brengt de hondenpatrouille van de federale politie zo'n vier keer per week een bezoek aan een school. Nooit uit eigen beweging, maar op vraag van de school zelf of van de lokale politie. In totaal voeren de hondenteams iets meer dan tweeduizend interventies per jaar uit, het werk in de scholen legt in principe geen extra druk.

Het Provinciaal Technisch Instituut (PTI) van Eeklo heeft ruime ervaring met drugscontroles door honden. Ongeveer twee keer per jaar komt de federale politie er langs: één keer voor de tweede en één keer voor de derde graad van het secundair onderwijs. Een politiehond wandelt snuffelend langs de leerlingen. Wanneer hij bij één van hen een geur van drugs ruikt, blaft hij of gaat hij zitten.

‘Meestal vinden de drugscontroles plaats in de voormiddag, net na de speeltijd', zegt Marie-Thérèse Carrijn, waarnemend directeur in het PTI.

‘De opvoeders en technisch adviseurs worden pas om tien uur op de hoogte gebracht, zodat het verrassingseffect zo groot mogelijk blijft. Wanneer de klassen zich na de speeltijd klaarmaken om terug naar binnen te gaan, halen we er een paar uit voor de controle in de polyvalente zaal. De politie heeft ons een plannetje gegeven waarop staat hoe we de zaal het best inrichten. Elke keer worden honderd à honderdtwintig leerlingen gecontroleerd.'

Directeur Carrijn is rotsvast overtuigd van het preventieve nut van zulke controles.

‘Als school kun je je kop niet in het zand steken. Eeklo is jarenlang een draaischijf geweest voor drugs en we ontvingen signalen dat er in de directe nabijheid van de school een probleem was. Dan mag je veronderstellen dat drugs ook in de school zelf kunnen opduiken.'

De controles in Eeklo maken deel uit van een algemeen drugsbeleid in de school, waarbij ook tijdens lessen aandacht is voor drugs en preventie.

De woordvoerders van de twee grootste netten in het secundair, het katholieke en het Gemeenschapsonderwijs, zeggen beiden dat die visie voor al hun scholen geldt: hondenbrigades komen niet zomaar. Ze zijn onderdeel van een algemene aanpak. Ouders weten ook vooraf dat zo'n controles mogelijk zijn. Gewoonlijk krijgen ze nadien feedback, ook als er niets wordt gevonden. Voor de netten is het belangrijk dat ze goed worden gekaderd.

Valse resultaten

‘Maar de vangst in de scholen is niet zo groot', vindt Huub Broers. ‘Nog geen driehonderd gram marihuana per jaar (zie inzet ) . Dat wijst er volgens mij toch op dat die controles niet alles kunnen opsporen. Wie zo'n hond ziet arriveren op school, gooit wat hij bij zich heeft snel weg en kan zo ontsnappen. Ik vraag me af of de tussenkomsten van de politie met hond wel doeltreffend zijn.'

De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) staat zeer kritisch tegenover de drugscontroles op scholen.

‘De scholen willen met die controles aan preventie doen', zegt Ilse Bernaert. ‘Maar zo'n controle is net een instrument van de politie: ze is gericht op het opsporen van misdrijven. Bovendien is het resultaat niet sluitend. De hond reageert op een geur, dus als iemand de avond voor de controle in een ruimte is geweest waar wordt gebruikt zonder zelf mee te doen, zal dat nog in zijn kleren hangen. Als die leerling er uit wordt gehaald, krijgt hij onterecht een stigma. Hoe kun je dan verwachten dat er achteraf nog over wordt gepraat? Tegelijk kan een regelmatige gebruiker toch onder de radar blijven.'

‘Drugs met hondencontroles buiten school houden, is een illusie. Deze aanpak kan zijn meerwaarde hebben als een zuivere interventie met het oog op veiligheid, maar de doelstelling ervan is niet pedagogisch. Met zo'n controle wil de school duidelijk maken dat ze aandacht heeft voor het drugsthema, maar het bewijst eigenlijk niets. Het blijft een momentopname met een foutenmarge. Scholen werken beter concrete afspraken en regelgeving uit.'

Bron:
http://www.standaard.be/artikel/det...130314_00504795

Mijn mening:
Ik had nog nooit gehoord van zulke drugscontroles op school. Op het eerste zicht vind ik het wat 'vergaand'. De jongeren worden in een zaal begeleid waar er dan met een hond of honden wordt rondgegaan die drugs moeten opsporen. Wanneer er drugs wordt gevonden worden deze dan gefouilleerd. Precies zoals in een film... Wel vind ik dat deze aanpak misschien wel goed zou zijn in scholen waar er echt al tal van meldingen zijn geweest over drugsgebruik, maar zoals het artikel ook zegt: wanneer de leerlingen zien dat de politie binnenkomt met zo'n hond is de drugs snel weggegooid en dan vraag ik mij af in welke mate het effect zal hebben. De vraag is dan nog in welke mate dit echt volledig juist is, want als je in een ruimte geweest bent waar er drugs aanwezig is, ruikt de hond dit ook.
Ik denk dat het in eerste instantie toch beter is om meer werk te maken van antidrugscampagnes. Jongeren op jonge leeftijd (begin middelbaar) al laten praten met een ex-druggebruiker en hen echt confronteren met wat dit allemaal kan doen met iemand lijkt mij een beter idee en zal volgens mij ook meer effect hebben.

Laatst aangepast door Caroline_Van_Tendeloo : 15th March 2013 om 11:04.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.