actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th October 2009, 12:58
Lisa.Ceulemans Lisa.Ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herselt
Posts: 66
65-plussers niet meer gratis op tram en bus

65-plussers niet meer gratis op tram en bus

De Lijn voert besparing door — De 65-plussers zijn de eerste mensen die de besparingsronde bij De Lijn zullen voelen. Zij kunnen niet meer volkomen gratis rijden en moeten een eenmalige bijdrage betalen. Er is sprake van een jaarlijks bedrag tot 20 euro. Dat schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

De Vlaamse vervoermaatschappij moet in opdracht van de Vlaamse regering bezuinigen. Aan de ene kant zoekt De Lijn naar 40 miljoen euro per jaar aan besparingen, aan de andere kant naar meer inkomsten.

Een van de belangrijkste manieren om meer geld in de kas te krijgen, is het laten betalen van een kleine, maar nog steeds 'billijke' bijdrage door 65-plussers, die vandaag gratis met bus en tram rijden. Er circuleren bedragen van 5 tot 20 euro voor een jaarabonnement.

Momenteel krijgen alle mensen die 65 jaar worden een gratis abonnement van De Lijn in de bus. Ook dat verandert: de vervoermaatschappij gaat niet meer automatisch iedereen aanschrijven. Dat is al een besparing op zich. De kans is eveneens groot dat andere abonnementen van De Lijn duurder worden, maar daarover is nog geen duidelijkheid.

www.standaard.be (Belga) vrijdag 30 oktober 2009

Mijn mening:

Een vijf tot twintig euro dat is toch niet onoverkomelijk voor een heel jaar? Ik denk dat de meeste 65-plussers dit ook niet zullen voelen aan hun portefeuille, laat staan dat ze er terug sneller de auto voor zullen nemen. Daarbij komt dat veel oudere mensen de auto zelfs liever in hun garage laten staan voor diverse redenen. Enkele voorbeelden zijn: omdat zij de verkeersregels niet meer zo goed kennen, omdat ze vinden dat iedereen veel te snel rijdt vandaag de dag, voor de vele files te vermijden, het roekeloos gedrag van sommige bestuurders, … Deze som zou geen probleem mogen vormen voor mensen die al hun heel leven gewerkt hebben. Daarentegen vind ik het absoluut niet kunnen dat voor jongeren de prijzen voor een abonnement ook zouden stijgen. Ten eerste verdienen de meeste jongeren nog geen geld en ten tweede bezorgen zij de maatschappij al genoeg inkomsten. Dit zou tevens ook een averechts effect hebben denk ik. Men wil de jeugd zoveel mogelijk aansporen om de bus te nemen , maar op deze manier zullen veel jongeren sneller een ander vervoersmiddel prefereren. Ik ga dus akkoord met een lichte prijsstijging voor 65-plussers, maar voor jongeren kost een abonnement zo al genoeg.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th October 2009, 13:06
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
65-plussers niet meer gratis met openbaar vervoer

Persoonlijk vind ik dat het voor de economie een goede zaak is dat bejaarden gratis met het openbaar vervoer kunnen reizen. Maar voor de bus-en trammaatschappij is het natuurlijk wel beter dat zij betalen. Een voordeliger abonnement is hier dan wel op zijn plaats.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 30th October 2009, 15:33
Viky Op de Beeck Viky Op de Beeck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 79
Thumbs up Een goede zaak

Ik kan dit alleen maar toejuigen.
Het is zoals Lisa zegt: de 65-plussers zullen dit niet hard voelen en zei verkiezen toch het openbaar vervoer boven de eigen wagen. En wat is nu €20 als je in ruil een jaar lang het openbaar vervoer kan gebruiken. De 65-plussers kunnen ook wel rekenen. Om de tank van je wagen 1 keer te vullen ben je gouw €40 kwijt.

Van mij mag het zelfs nog meer zijn dan €20. Want laten we eerlijk zijn: Wij als jongeren betalen meer dan €200 voor een jaarabonnement terwijl dit voor ons pure noodzaak is.
En dan nog maar te zwijgen over de boze blikken en scheldwoorden die je mag ontvangen als je toch is een keer weigert je plaats af te staan aan zo'n 65-plusser.

Mijn mening: Laat de 65-plussers maar wat meer betalen en blijf van de andere abonnementen af! Tenzij voor een prijsverlaging natuurlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.