actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th February 2011, 09:39
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
70 procent verkeersdrempels kan uw auto schade toebrengen

70 procent verkeersdrempels kan uw auto schade toebrengen

De automobilistenvereniging Touring deed een steekproef over verkeersdrempels. Blijkt dat zeven op tien schadelijk zijn voor de wagen.

'We krijgen al een tijdje veel klachten van leden die schade aan hun wagen hebben door over een verkeersdrempel te rijden. Daarom hebben we onze wegenwachters opdracht gegeven steekproeven uit te voeren van de plateaus waar ze zelf over moeten. Nu blijkt dus dat zeven op de tien drempels niet aan de wettelijke voorschriften beantwoorden. Over regionale verschillen doen wij geen uitspraak', zegt Danny Smagghe van de automobilistenvereniging Touring.

Meestal te hoog

De meeste verkeersdrempels zijn te hoog. Normaal mag een verkeersdrempel niet hoger zijn dan twaalf centimeter. 'Maar door de recente harde winter, komen heel veel verkeersdrempels veel hoger', zegt Danny Smagghe. 'Dat komt doordat gemeenten hun verkeersdrempels graag met klinkers aanleggen. Die klinkers worden op een ondergrond met zand gelegd. Door de harde winter was daar veel waterinsijpeling en is die ondergrond gaan verzakken waardoor de klinkers nu ook wegzakken en de verkeersdrempels nog hoger komen te liggen.'

Te hoge verkeersdrempels brengen de wagen ernstig schade toe. Wie er te snel overrijdt, kan de ophanging en zelfs de leidingen onderaan beschadigen. Vaak moeten ook bumpers eraan geloven.

Normaal moet je tegen de gangbare snelheid - dat is 50 kilometer per uur in de bebouwde kom - over een verkeersdrempel kunnen rijden, zonder dat je vooraf remt. 'Maar bij heel veel verkeersdrempels', zegt Smagghe 'moet je je snelheid minderen tot 20 kilometer per uur om er zonder schade over te geraken. Dat klagen wij aan.'

Foto's maken

'Wie schade heeft door een verkeersdrempel, raden wij altijd aan onmiddellijk foto's te maken van de verkeerssituatie. Je verzekeringsagent kan die foto's dan in het dossier stoppen en vervolgens proberen een schadevergoeding te krijgen bij de gemeente die de drempels aanlegde.'

Ons land is rijk aan verkeersdrempels. Er was een tijd waarin bij de minste klacht van buurtbewoners over overdreven snelheid in hun straat, de gemeente meteen verkeersdrempels legde. 'Veel van die bewoners zitten nu zelf met de gebakken peren want wanneer een vrachtwagen of een bus over een slecht aangelegde verkeersdrempel rijdt, gaat hun huis daveren.'

Bron : www.standaard.be, 14 februari 2011
Mening :

Ik vind dit toch een opvallend hoog cijfer. Verkeersdrempels worden veronderstelt de verkeerssituatie veiliger te maken maar dat is dan blijkbaar ook niet het geval. De wegen in België hebben in het algemeen enorm geleden onder het strenge winterweer. Er moeten dringend serieuze wegenwerken georganiseerd worden en niet de snelle lapmiddelen die ze gebruikt hebben om de gaten op te vullen in autosnelwegen. Ik begrijp dat al die wegenwerken een enorm kostenplaatje dragen, maar volgens mij primeert de veiligheid toch wel in dit geval. Waarschijnlijk ligt de schade aan de wagens ook voor een groot deel aan de snelheid waarmee de bestuurders over de verkeersdrempels "vliegen". Conclusie : snelheid en de staat van de wegen aanpassen !
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th February 2011, 23:39
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Ik vind het persoonlijk een beetje overdreven. Drempels zijn er nu eenmaal om de auto's te doen vertragen in het verkeer en als het te veel gevraagd is om 10 of zelfs 20/uur minder snel te rijden vind ik het ver gezocht. Er zijn inderdaad verassend pijnlijke bulten en die zouden inderdaad misschien beter aangepast worden. Maar ik denk dat het onderwerp 'staat van de Belgische autowegen' dringender is omdat het ook meer schade berrokent op lange termijn.
Het grootste probleem met het chauffeur zijn vandaag de dag en daar ben ik zelf geen engeltje in, is dat de meeste enorm gehaast in hun auto zitten waardoor elke minuut en elke kilometer/uur kostbaar is. Als we allen wanneer mogelijk 5 minuten vroeger zouden vertrekken zou er volgens mij een pak minder verkeersagressie zijn en dus een pak minder mensen die hun bumper moeten oprapen na inderdaad over een vluchtheuvel te vliegen.
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th February 2011, 12:53
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Ik ben het volledig eens met Birgen. Verkeersdrempels zijn er nu eenmaal voor een reden. En ok, er zijn er bij die veel te stijl zijn. Er zijn er bij die voor schade kunnen zorgen aan je wagen. Maar in het grootste deel van de gevallen is het omdat de chaufeur over deze vluchtheuvels 'vliegt'.
Als je gewoon je maximum snelheid op een vluchtheuvel (30km/u) aanhoudt, zijn er geen problemen.

De staat van de weg is inderdaad een veel ernstiger probleem.
Twee weken geleden heb ik zelfs een nieuwe voorruit moeten laten steken omdat door de vele putten en steentjes mijn raam gewoon helemaal gebarsten was.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 15th February 2011, 20:35
veronique.geussens veronique.geussens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 139
ik ben het niet eens met jullie.

Tegenwoordig kom ik steeds vaker die nieuwe gevaarlijke bultjes tegen zoals we ze hier sinds kort in Vorselaar ook hebben. Deze moeten niet aangegeven worden, zijn ook relatief slecht zichtbaar op donkerdere banen en bij een hoge snelheid dus echt wel schadelijk.
Omdat ze niet aangegeven zijn op banen waar je +30 km/u mag rijden is de klap altijd heel erg groot voor de auto . Zeker voor brommerrijders is dit volgens mij een probleem. Ik weet de meeste nu al wel staan op mijn wegen die ik gebruik, maar voor anderen is het wel gevaarlijk.

Ook de gewone vluchtheuvels die net buiten het centrum liggen van een dorp worden niet verlaagd. Aangezien er zo een net aan mijn straat ligt , (3 kanten zijn verlaagd, die aansluitend aan mijn straat niet ) is dit ook wel vervelend. Zelfs met 30 km/u is het een vervelende bult. Net als al die anderen omgeving Schilde.

Ja ooit zijn ze zo hoog gelegd om auto's te doen vertragen , maar ik ondervind er veel last aan ....

En tegenwoordig is het vertragen naar - 30 km/u naar 50 km/u wel vervuilend , niet ?
__________________
Vero
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 16th February 2011, 11:52
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Citaat:
Orgineel gepost door veronique.geussens
En tegenwoordig is het vertragen naar - 30 km/u naar 50 km/u wel vervuilend , niet ?

Dit is inderdaad een minimum aan vervuiling maar als iedereen die gas bij geeft om toch nog door het oranje te rijden of wat dan ook dit niet zou doen, zou er al een pak minder vervuild worden. Eerst bij ons zelf kijken wat we verkeerd doen en dan is dat misschien wel een puntje om aan te nemen maar eerlijk gezegd ben ik grote fan van de oranje platformpjes die in Vorselaar gebruikt worden. Als je ze mooi in het midden pakt heb je het minst terugslag als je erover rijdt. Veel beter dan de 30cm lange verkeersdrempel waar ik met men hoofd tegen het dak van men auto beland.
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 16th February 2011, 19:58
stef.ven stef.ven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 61
Akkoord met Veronique.

Er zit nu al een scheur in mijn voorbumper vanwege deze drempels.

Vorige week reed ik door Vorselaar tegen 20 km/per uur over een dergelijke drempel (met 4 personen in de wagen wel) en mijn voorbumper schuurde weer over het asfalt bij het neerkomen.

Uiteraard is de slechte staat van onze wegen (voornamelijk snelwegen) prioritair, maar als de Vlaamse Overheid besluit om nieuwe verkeersdrempels aan te leggen zouden ze hiermee toch wel rekening mogen houden vind ik.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 16th February 2011, 22:36
Buts Tim Buts Tim is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Bouwel
Posts: 34
Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Akkoord met Veronique.

Er zit nu al een scheur in mijn voorbumper vanwege deze drempels.

Vorige week reed ik door Vorselaar tegen 20 km/per uur over een dergelijke drempel (met 4 personen in de wagen wel) en mijn voorbumper schuurde weer over het asfalt bij het neerkomen.



Goed, deze bultjes zijn irritant, maar die in vorselaar waar je het over hebt ligt wel aan het begin van een zone 30.

En veel hangt ook af van het soort auto waar je mee onderweg bent. Ik denk dat een 4x4 geen last heeft van zulke bultjes, maar een mini dan weer wel. Ook zijn er tegenwoordig meer en meer mensen die denken dat het cool is om hun bumper te verlagen (?). Er is een reden waarom de bumper op die hoogte hangt hoor! Ik zeg niet dat dit het geval is bij jullie auto's, maar het feit dat maar een deel van de mensen hierover reclameren en iedereen over de staat van de wegen zit te mekkeren geeft mij wel een duidelijk beeld van wat de mensen 'irritanter' vinden (om maar een term te gebruiken).
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 17th February 2011, 18:03
Birgen Birgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Aug 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 38
Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Akkoord met Veronique.

Er zit nu al een scheur in mijn voorbumper vanwege deze drempels.

Vorige week reed ik door Vorselaar tegen 20 km/per uur over een dergelijke drempel (met 4 personen in de wagen wel) en mijn voorbumper schuurde weer over het asfalt bij het neerkomen.

Uiteraard is de slechte staat van onze wegen (voornamelijk snelwegen) prioritair, maar als de Vlaamse Overheid besluit om nieuwe verkeersdrempels aan te leggen zouden ze hiermee toch wel rekening mogen houden vind ik.


Inderdaad 20/uur met een auto over dat kleine oranje heuveltje?
Ik zou men kilometerteller eens laten nakijken
Daar rijd ik met gemak tegen 40 over zonder iets kapot te rijden.
Maar dat is een beetje afwijken van de discussie.. ik vind het zeker kloppen dat de markeringen en de aanwijzingen voor deze drempels verbeterd kunnen worden. Maar zoals Tim al zei is de staat van de weg toch wel een vele grotere noodzaak.
__________________
Birgen
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.