actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 10:57
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
"Kijk verder dan het label"

“Kijk verder dan het label”

Steeds meer kinderen krijgen een etiket opgeplakt: ADHD, autisme … “Uit onzekerheid focussen leraren zich vaak op dat label”, zegt kinderrechtencommissaris Bruno Venobbergen. “Daardoor verliezen ze het kind achter het etiket uit het oog.” Het educatief pakket ‘(in)(proef)druk’ voor studenten in de lerarenopleiding moet daar komaf mee maken.

Met het pakket wil het Kinderrechtencommissariaat het gesprek tussen de docent en leraren in spe over ‘stoornissen’ bij kinderen stimuleren. Concrete tips om beter om te gaan met ‘gelabelde’ kinderen bevat het pakket niet. “Bewust”, licht Venobbergen toe. “Wij willen leraren net duidelijk maken dat ze geen expert hoeven te zijn om met kinderen met een stoornis te kunnen omgaan. Kijk niet naar de diagnose, maar naar het kind zelf. Vraag je niet af welk label de kinderen in je klas hebben, maar vraag je af wat die kinderen nodig hebben.”

Bron: Klasse (27 oktober 2012)
Mening: Ik ben het helemaal eens met wat Bruno Venobbergen zegt. Tegenwoordig krijgen steeds meer kinderen een etiket opgeplakt.
Die heeft ADHD, die heeft dyslexie, die heeft autisme, die heeft...
Versta me niet verkeer, we moeten als leerkracht wel weten welk kind welke 'stoornis' heeft.
Maar zoals in het artikel staat, en wat ik zelf ook al in de praktijk heb ondervonden, is dat we ons dan té veel gaan focussen op het label.
Terwijl misschien, als we niet zouden weten welke 'stoornis' het kind heeft, door enkel te kijken naar wat het kind nodig heeft, we hen al de juiste zorgen zouden aanbieden.
Ik vind het educatief pakket dus zeker een goed idee!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.