actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st October 2011, 16:25
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
'Geen televisie voor peuters onder de twee jaar'

Kinderen onder de twee jaar kijken beter geen televisie en blijven het best ver weg van iPads, waarschuwen Amerikaanse kinderartsen. Ukjes voor de buis lopen immers al snel een sociale en verbale achterstand op.

Hoe verleidelijk is het niet om 's ochtends snel je mails te checken terwijl je kinderen voor de televisie hun papflesjes leegdrinken. Geen enkele ouder die eraan kan weerstaan. Haast iedereen capituleert voor een paar minuten stilte en absolute rust. En dat zouden ze beter niet doen, waarschuwen Amerikaanse kinderartsen. In een nieuw onderzoek onderstreept de American Academy of Pediatrics dat alle media waarschijnlijk negatieve effecten hebben op kinderen jonger dan twee jaar. Volgens de kinderartsen is er bovendien geen enkele studie die uitwijst dat tv-kijken ook positieve gevolgen heeft op de opvoeding van kinderen. 'Laat die tv's en iPads voor wat ze zijn', stellen ze. 'Hun sociale, verbale en creatieve vaardigheden zullen beter ontwikkeld worden als je met de peuters speelt. Zonder een beroep te doen op kleurrijke beeldschermen.'

Niet onschuldig

Of je de bevindingen flauwekul vindt of niet, toch is het belangrijk dat de discussie gevoerd wordt, weet Jan Van den Bulck, professor communicatiewetenschappen aan de K.U.Leuven. 'De babysitfunctie die de media hebben, is zeker niet onschuldig. Daarom moeten we waakzaam zijn. Het is niet omdat die peuters stil zijn en veilig in de zetel zitten, dat er niks aan de hand is. We stellen ons te weinig de vraag of wat ze voorgeschoteld krijgen goed is.'

Heidi Vandenbosch van de Universiteit Antwerpen relativeert het gevaar. 'Onderzoek heeft uitgewezen dat baby's van vier ŕ vijf maanden al aandacht hebben voor televisiebeelden. Vanaf 15 maanden steken ze er ook iets van op. Het is dus niet altijd negatief. Het komt er gewoon op aan hun televisiegedrag in de hand te hebben. Kijk mee en geef duiding bij de programma's. Of beperk de kijkduur tot 15 minuten per dag. Dan kan er niet veel mislopen.'

bron: http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=GSF3HCOF2
vrijdag 21 oktober 2011
Auteur: cdh

Eigen mening
Volgens mij kan het echt geen kwaad om je kinderen 's morgens eventjes televisie te laten kijken en je mails te checken. Je moet ze natuurlijk niet heel de dag voor de tv zetten, maar ik kan bijna niet geloven dat kinderen door een kwartier of halfuur tv te kijken zoveel sociale en verbale achterstand oplopen. Dan hebben volgens mij veel kinderen een achterstand op sociaal en verbaal gebied.
In het artikel staat ook dat het beter zou zijn als je met je kinderen zou spelen, maar je kan niet altijd met je kinderen bezig zijn. Er zijn soms ook gewoon andere verplichtingen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 21st October 2011, 18:32
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Kinderen en tv-kijken

Kinderen zouden inderdaad niet te veel televisie mogen kijken. Ik persoonlijk zou het zelfs verder rekken tot kinderen onder de vijf jaar. Een kwartiertje kan natuurlijk geen kwaad, maar meer dan een kwartier is niet goed voor kinderen. Ouders zijn hier niet altijd van bewust, maar te veel televisie kijken kan de hersenen van het kind aantasten. Of het ook slecht is voor de sociale ontwikkeling tegenover andere kinderen betwijfel ik wel, maar ik zou het ook niet uitsluiten. Beter voorkomen dan genezen natuurlijk. Wat mij wel een beetje gek lijkt is dat kinderen er last van zouden ondervinden wanneer de ouders of een babysit hun mails lezen wanneer de kinderen in de buurt zijn. Kinderen van die leeftijd hebben meestal niet exact door wat er eigenlijk gebeurt. De kinderen zien natuurlijk wel dat de ouders of de babysit op de computer bezig is, maar ze hebben er geen benul van wat de ouders of de babysit precies aan het doen zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 21st October 2011, 22:26
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik ben het volledig eens met Tinne.
Ook hier wordt er elke ochtend en elke avond eventjes tv gekeken.
En ja hoor, ik geef het toe, dat zijn voor mij momentjes om mijn mails te checken of eten te maken.
Ik ben er mij ook wel van bewust dat tv kijken niet de ideale manier is om 'hun sociale, verbale en creatieve vaardigheden te ontwikkelen'. 't Is ook niet dat ik ze hele dagen voor de tv zet natuurlijk.
En zolang ze kijken naar programma's die ik opzet en die dus bedoeld zijn voor kinderen, zie ik niet echt het probleem hoor.
Mijn jongste dochter is 17 maanden en kijkt al een tijdje zeer geamuseerd, meeroepend en soms schaterlachend naar Bumba. Ze heeft er duidelijk plezier in en als dat mij een paar rustige momenten oplevert, ga ik dat haar, en mijzelf, zeker niet ontnemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.