actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th October 2011, 14:39
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Kauwgom verhoogt concentratie van leerlingen

Kauwgom verhoogt concentratie van leerlingen

Leerlingen van een basisschool hebben het recht op kauwgum tijdens de les in eigen handen genomen. Gewapend met een studie waarin aangetoond wordt dat het bijten op een kauwgum de concentratie verhoogt, halen ze een pakje uit hun boekentas in Älvsbyn.

De Nationale Vereniging van Leraars kent de studie maar vindt het gedrag van de kauwende leerlingen tegenover hun leraars ongepast. De school laat het kauwen tijdens de les nu toe maar alleen als de ouders van de leerlingen ermee akkoord gaan. Bovendien mogen de bollebozen alleen suikervrij kauwmateriaal meebrengen naar school. "Ik gebruik zo'n vijf à zes kauwgommen per dag. Alleen het lesuur voor de middagpause stop ik er geen in mijn mond", vertelt Anna Ljuslinder aan de krant Aftonbladet. "Maar ik gebruik altijd kauwgom tijdens de lessen wiskunde en wetenschappen. Het verhoogt mijn concentratie, het houdt me scherp. Zonder kauwgum zit ik daar maar in mijn bank te kletsen tegen andere leerlingen en hoor ik nauwelijks wat de leraar zegt."

De Zweedse heeft alvast de wetenschap aan haar kant. Uit studies blijkt namelijk dat kauwen de concentratie en alertheid helpen verhogen. Een mogelijk verklaring hiervoor is dat door het extra bewegen van de kaken tijdens het kauwen er meer bloed naar de hersenen stroomt. Toch heeft de Nationale Vereniging van Leraars bedenkingen bij het toelaten van kauwgom in de klas. "Het is een belediging voor de professionaliteit van onze leraars", besluit voorzitster Metta Fjellkner. (vsv)

www.hln.be

Ik heb dit artikel gepost om dat ik dit maar een bizar idee vind om kinderen kauwgom in de klas te laten eten.
Ik vind het geen goed idee om de leerlingen in de klas kauwgom te laten eten. Ik zou het als leerkracht in mij les alvast niet toelaten. Er zijn andere manieren om aan je geheugen te werken dan kauwgom te eten tijdens de lessen. Het kan natuurlijk na of voor de lessen maar tijdens de lessen vind ik het echt niet kunnen. Of het ook effectief veel effect heeft op de concentratie is in dit artikel niet echt duidelijk. Weegt het feit dat leerlingen tijdens je les zitten te kauwen niet te hard op tegen het feit dat hun concentratie misschien een heel klein beetje verbeterd? Ik blijf het een slecht idee vinden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2011, 15:23
eline.de.roover eline.de.roover is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 93
Dit is echt wel gek. Kauwen kan misschien de concentratie verhogen, maar als leerkracht voor de klas staan waar elke mond kauwende bewegingen maakt, bevordert niet echt het lesgeven vrees ik. Zou dan ook de leerkracht heel de tijd moeten praten met een kauwgom in de mond, zodat ook zijn of haar concentratie hoog blijft? Op heel veel scholen in België is kauwgom in de klas verboden. Het plakt onder verschillende stoelen of banken en het kan een storend geluid maken, zeker als 20 leerlingen dit doen. We hebben al altijd zonder kauwgom in de klas gezeten, er zijn kinderen die een betere concentratie hebben dan een ander. Maar het principe zal net hetzelfde blijven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th October 2011, 15:44
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
Question

Ik denk dat kauwgom eten tijdens de les zeer onrespectvol is tegenover de leerkracht, maar anderzijds kan het wel kloppen dat leerlingen meer geconcentreerd zijn als ze kauwgom eten, maar persoonlijk denk ik niet dat dit echt het geval is. Ik vind kauwgom geen goede oplossing, het is niet gezond voor je tanden zelfs niet als het suikervrij is. Het is misschien een betere oplossing om de lessen meer te variëren waardoor de lessen interessanter worden en de leerlingen meer geconcentreerd zijn. Ook zorgt kauwgom voor een ongemakkelijke positie voor de poetsvrouwen want vanaf de moment dat de kauwgom niet meer smaakt gaan veel leerlingen deze onder de banken plakken en dit is alles behalve hygiënisch. Ik zou dus geen kauwgom toelaten in de scholen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 12th October 2011, 15:12
Kira-Lynn.Moris Kira-Lynn.Moris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Booischot
Posts: 23
Ik snap dat iedereen dit een bizar idee vindt, maar misschien denken de leerlingen dat die kauwgom écht helpt? Waarschijnlijk is dit niet echt waar en zit het gewoon tussen hun twee oren. Zolang de leerlingen zélf geloven dat ze zich dan beter kunnen concentreren, is de missie geslaagd vind ik. Ik weet wel niet wat ik eventueel zou overwegen: kauwende leerlingen of een geconcentreerde klas?
Op mijn middelbare school mochten we enkel tijdens de examens kauwgom eten. Dit waarschijnlijk ook maar alleen omdat de leerkrachten er dan niet zoveel last van hadden.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th October 2011, 16:32
Heleen.Mariën Heleen.Mariën is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Arendonk
Posts: 104
Het zou kunnen dat het kauwen van een kauwgom effectief de concentratie van de leerlingen verbetert. Een van de redenen waarom het in de meeste scholen niet is toegestaan is omwille van het storende aspect dat het veroorzaakt. De leerkracht ziet dan continu monden bewegen en dit kan naar mijn mening toch tamelijk op de zenuwen werken. Nog een probleem is dat de smaak na een tijdje verdwijnt en dan is de vraag waar die kauwgom nu precies blijft. Meestal belandt deze onder de bank en dit zorgt dan weer voor vervuiling. Ik blijf bij mijn mening dat kauwgom niet thuishoort in een klaslokaal.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.