actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2011, 09:57
Esther Horemans Esther Horemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 57
Zonnen kan verslavend effect hebben

Er bestaat een risico op fysieke afhankelijkheid van bruinen, onder de zon of de zonnebank. Dat blijkt uit een studie van dermatologen verbonden aan het universitair ziekenhuis van Luik.

"Het is een gewoonte die rond 16 à 17 jaar aangenomen wordt, zoals andere verslavingen", zegt professor Piérard woensdag in de kranten van de groep Sud Presse.

"En we zijn ons ervan bewust dat eens die gewoonte er is, ze niet snel afgeleerd kan worden bij zij die overdrijven, ook al zijn de risico's op kanker goed bekend."

Bruinen en UV-stralen in het algemeen zorgen voor een gevoel van welbehagen, een plezier dat de hersenen vragen.

Net zoals bij roken, is het volgens de professor dus best om er nooit mee te beginnen.

BRON: www.gva.be

Eigen mening:
Zelf heb ik nogal een bleke huid en zal niet snel in de zon gaan liggen bruinen, want dat haalt toch niet veel uit. Als je rond je kijkt of naar de televisie, zie je overal bruine mensen. Blijkbaar is het een trend om over het hele jaar bruin te zien. Dus eigenlijk is het geen wonder dat mensen hier verslaafd aan raken. Volgens mij zouden de mensen die zo vaak bruinen wat meer informatie lezen i.v.m. UV-stralen en dergelijke om bijvoorbeeld toch huidkanker proberen te voorkomen. Maar een verslaving is natuurlijk moeilijk te verleren.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th May 2011, 10:55
Sanne Lievens Sanne Lievens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: geel
Posts: 63
Ik kan best geloven dat zonnen een verslaving kan zijn. Zelf lig ik ook graag in de zon, niet alleen om iets bruiner te zien ( wat toch altijd een beetje gezonder lijkt) maar ook omdat ik daarna goedgezind ben. Tijdens drukke periode voor school en tijdens examens vind ik het echt zonde dat ik binnen moet studeren terwijl het buiten zo een mooi weer is. De drang om dan naar buiten te gaan en in het zonnetje te gaan met gewoon een roddelblaadje is enorm groot dan. Vooral bij de eerste zonnestralen van het jaar. Midden in de zomer heb ik dit zo niet meer omdat je dan kans genoeg hebt om in de zon te lopen, maar in het begin van het jaar wil ik van elk zonnestraaltje genieten. Ook gewoon omdat je dan meer rokjes of korte broeken of kleedjes aandoet waardoor je blote benen hebt en als je dan nog niet in de zon hebt gelopen en je benen nog spierwit zijn vind ik dit niet zo mooi. Ik hoef niet super bruin te zien, een klein beetje kleur vind ik al goed. ( maar naar de zonnebank gaan voor dit kleurtje te krijgen zal ik nooit doen.)
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th May 2011, 11:36
Lien.Kennis Lien.Kennis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lille
Posts: 106
Een streepje zon kan soms zoveel deugd doen! De eerste zonnestralen van de lente maken een mens tien keer vrolijker!
We hebben als mens ook de zon nodig: krijgen wij van zonneschijn geen vitamine D in ons lichaam?

Maar zoals alle goede dingen kan je ook te gaan: te veel eten (vreetbuien), te veel drinken (alcoholverslaving), te hard bezig zijn met afvallen (anorexia) en dus ook te veel zonnen. Bestaat daar geen term voor? Tanorexia?

Alles met mate! Ook zonnen!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.