actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th April 2011, 12:50
Evelien.Van.Lieshout Evelien.Van.Lieshout is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 97
Effect acupunctuur niet bewezen, behandeling niet zonder gevaar

woensdag 27 april 2011 om 11u26
Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg raadt af om acupunctuurbehandelingen terug te betalen omdat het effect ervan niet bewezen is.


Het Federaal Kenniscentrum voor de Gezondheidszorg (KCE) maakte een stand van zake op over acupunctuur. Dat is een alternatieve Chinese geneeswijze, waarbij naalden ingebracht worden bij de patiënt. Dat zou de ‘energiestroom’ van de patiënt in evenwicht herstellen.

Het afgelopen jaar bezocht 3 procent van de volwassen Belgen een acupuncturist, vooral met klachten over rugpijn, nekpijn of hoofdpijn.

Volgens het KCE wordt deze pijn voor korte tijd verlicht door acupunctuur, maar vooral dankzij een placebo-effect. Proeven met nep-acupunctuur, waarbij naalden op willekeurige plaatsen werden ingebracht, gaven een vergelijkbaar effect als met echte accupunctuur.

Het KCE acht het effect van acupunctuur dus niet bewezen en beveelt de terugbetaling door de ziekteverzekering niet aan.

Niet zonder gevaar

Een acupunctuurbehandeling is ook niet zonder gevaar. Als de gebruikte naalden niet steriel zijn, kan dat leiden tot bijwerkingen. Van irritatie of roodheid tot zelfs verlamming of bloedvergiftiging. Cijfers hierover heeft het KCE niet.

In België zijn er zowat 600 acupuncturisten actief. Toch is geen enkele opleiding tot acupuncturist erkend in ons land.

Ongeveer een op de drie acupuncturisten, 32 procent, is ook officieel arts. Volgens de Belgische wetgeving mogen alleen artsen een diagnose stellen en een behandeling starten. Alle overige acupuncturisten, 68 procent, zijn dus niet reglementair. De meesten van hen zijn kinesisten of verpleegkundigen.

bron: http://knack.rnews.be/nl/actualiteit/nieuws/wetenschap/

Eigen mening: Acupunctuur heb ik altijd al raar gevonden. Hoe kunnen naalden er nu voor zorgen dat je hoofdpijn weggaat!? Ik geloof sterk in het placebo-effect. Acupunctuur is zo bekend dat men ervan uitgaat dat het wel zal werken. Wanneer je echt gaat geloven dat het helpt, dan werkt het ook. Acupunctuur wordt zelfs toegepast bij vrouwen die moeilijk kinderen kunnen krijgen. Het zou werken doordat de vrouw tot rust komt en het heeft veel te maken met je energie. Ik geloof niet in zulke "energiestromen". Er wordt steeds gesproken over "je energie" bij waarzegsters en mensen die het zogenaamde zesde zintuig bezitten. Ik heb dat zaakje nooit vertrouwd, en dus vertrouw ik acupunctuur ook niet. Zo'n acupunctuurbehandeling kost 25 euro. Ik vind dit veel voor iets dat totaal niet wetenschappelijk is. Het kan werken, maar bij mij zal die kans reëel zijn, want ik geloof er niet in.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 27th April 2011, 15:19
Hanne.Broeckx Hanne.Broeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kasterlee
Posts: 119
Ik denk net zoals Evelien zegt, dat het alleen maar werkt als je er in geloofd. Wanneer dit niet zo is, heeft het, volgens mij, geen enkel nut/ effect. Toch wil ik het ook niet helemaal afkeuren. Ik denk wel dat er een waarheid in deze behandelingen moet zitten, maar het schrikt gewoon ook vele mensen af omdat het geen westerse therapie is. Niet tegenstaande dat je goed moet opletten bij wie je dit laat doen, omdat er in België geen herkende opleiding bestaat. Daarom is het belangrijk goed na te gaan of deze acupuncturist een arts is of maar een verpleegster, die geen diagnoses mag stellen. Het risico's van deze naalden is te groot om hierover een snelle beslissing te maken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 27th April 2011, 18:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
maar het schrikt gewoon ook vele mensen af omdat het geen westerse therapie is

Een 'wetenschappelijke' therapie bedoel je?
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 28th April 2011, 10:59
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Aangezien mijn vader geneesheer is en accupunctuur heeft bijgestudeerd wil ik hier graag op reageren. Natuurlijk is mijn mening lang niet zo objectief als jullie mening, maar ik kan er wel wat over kwijt aangezien ik ook af en toe met accupunctuur word behandeld. Ik heb hem even naar zijn mening gevraagd en kan dus wel wat vertellen over dit onderwerp.

Zoals iemand al reeds bovenhaalde, zijn er veel mensen die geloven in het placebo-effect in deze geneeskunde. Mijn vader, die zelf al 20 jaar accupunctuur uitvoert spreekt dit dan ook tegen. Een geneeswijze die al meer dan 2000 jaar bestaat en nog steeds effectief wordt gebruikt, lijkt me toch geen 'larie en apekool'. Integendeel. Accupunctuur en de reguliere geneeskunde kunnen elkaar op elk vlak aanvullen. Daar waar de reguliere geneeskunde tekortschiet, reikt accupunctuur de middelen aan. Waarom direct naar pillen grijpen in geval van rugpijn, wanneer een accupuncturist dit op een halfuur kan behandelen. Net hetzelfde met homeopathie. Er zijn genoeg tegenstanders, maar toch worden er dagelijks mensen mee genezen. Ik zeg natuurlijk niet dat men de reguliere geneeskunde moet vervangen door alternatieve geneeswijzen als accupunctuur en homeopathie, maar ik geloof toch dat mensen beter hun licht eens opsteken bij zulke mensen in plaats van steeds sneller naar antibiotica te grijpen.

Het gevaar voor de steriele naalden lijkt me trouwens ook vergezocht. Reeds 20 jaar zijn er enkel nog steriele naalden te koop op de markt. De kans dat er wat misloopt is dus even klein als wanneer dit in het ziekenhuis gebeurt.

Mijn vader behandelt mensen volgens de reguliere geneeswijze op zijn werk. In de praktijk thuis helpt hij mensen echter ook vaak met accupunctuur en aangezien ik het zelf heb meegemaakt, sta ik helemaal achter deze geneeswijze.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 28th April 2011, 18:22
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Emma.Mertens
Zoals iemand al reeds bovenhaalde, zijn er veel mensen die geloven in het placebo-effect in deze geneeskunde. Mijn vader, die zelf al 20 jaar accupunctuur uitvoert spreekt dit dan ook tegen. Een geneeswijze die al meer dan 2000 jaar bestaat en nog steeds effectief wordt gebruikt, lijkt me toch geen 'larie en apekool'.

Met alle respect voor je vader Emma, maar het gebruikte argument lijkt me na het bovenvermelde onderzoek niet echt valabel meer.
Citaat:
Proeven met nep-acupunctuur, waarbij naalden op willekeurige plaatsen werden ingebracht, gaven een vergelijkbaar effect als met echte accupunctuur

Als je nu zegt: 'naalden in iemands lichaam steken als die persoon gelooft dat dat effect heeft' dan wil ik je wel gelijk geven. Maar accupunctuur als serieuze wetenschap aanvoeren waarbij je welbepaalde plaatsen op het lichaam moet gebruiken lijkt me niet echt correct als hetzelfde effect verkregen wordt door naalden op een willekeurig gekozen plaats te steken.

Ik geef wel toe dat het placebo-effect zijn waarde heeft. Als iemand bijvoorbeeld alle conventionele therapieën geprobeerd heeft en zijn pijn gaat nog niet weg, dan kan het placebo-effect dat met accupunctuur bereikt kan worden, wel interessant zijn.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 28th April 2011, 23:44
sara.van.hecke sara.van.hecke is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 63
Of acupunctuur werkt weet ik niet en blijkbaar is het ook niet bewezen. Ik geloof wel dat er inderdaad veel sprake kan zijn van een placebo-effect. Ik ben er dan ook niet tegen. Als mensen 25 euro willen betalen voor een behandeling waarvan ze geloven/voelen dat die helpt, dan moeten ze dat vooral doen.
Ook ben ik het met Emma eens dat acupunctuur veel wenselijker is dan het meteen naar pillen grijpen voor het minste kwaaltje.
Ik stel mij wel vragen bij de gevaren. Ik vraag mij af of het vaak voorkomt dat men werkt met vuile naalden. Ik zou denken van niet. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om steriele naalden te gebruiken?
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 15th May 2011, 17:12
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Wim, je bent ook in je volste recht om achter dit wetenschappelijk onderzoek te staan. Omdat ik nog geen onderzoek heb uitgevoerd, wil dit niet zeggen dat ik niet kan spreken uit ervaring. Ik weet enkel dat ik vele mensen heb gezien met rug- en gewrichtsklachten die na enkele behandelingen weer konden doen en laten wat ze wilden. Het kan inderdaad interessant worden om het placebo-effect een kans te geven in de medische wereld, maar ik blijf toch bij mijn standpunt dat het wel degelijk effect heeft en niet 'tussen de oren' zit. Het moet niet steeds wetenschappelijk onderbouwd zijn om een degelijke geneeswijze te zijn.
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 16th May 2011, 08:06
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Ik weet enkel dat ik vele mensen heb gezien met rug- en gewrichtsklachten die na enkele behandelingen weer konden doen en laten wat ze wilden

Dat is net wat ik bedoel. Uit het onderzoek blijkt dat het inderdaad werkt, maar dat het niet uitmaakt waar je de naalden steekt. Als je op willekeurige plaatsen naalden steekt, krijg je hetzelfde effect als wanneer je ze op de 'officiële' plaatsen steekt. M.a.w. Accupunctuur als echte wetenschap/geneeskunde waarbij er in - door jarenlang onderzoek bepaalde - 'energiebanen' naalden gestoken worden, lijkt me lichtjes overdreven.

Het probleem dat ik heb met alternatieve geneeswijzen is het risico dat eraan verbonden is als mensen er blindelings op vertrouwen en de stap van de aanvaarde geneeskunde overslaan. Daar hangen risico's aan vast, zeker als men constant doet uitschijnen dat die alternatieve geneeswijzen echt wel werken terwijl dat vaak nooit echt bewezen is.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #9  
Oud 16th May 2011, 22:46
Emma.Mertens Emma.Mertens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lommel
Posts: 77
Noem het een vrouwelijke kwaal of gewoon doorzettingsvermogen maar ik geef toch niet graag af wanneer ik zo overtuigd ben van iets

Ik heb vorig jaar mijn eindwerk gedaan rond homeopathie, daar ik hierin ook wel wat geïnteresseerd was. Ik ben namelijk erg tegen het nemen van antibiotica voor de minste kwaal (wat overigens vaak wordt toegepast door deze 'aanvaarde' en reguliere westerse geneeskunde). Ik geef je dus ook gelijk in het feit dat mensen niet mogen geloven dat deze geneeswijze, net als accupunctuur, heil biedt voor alle kwaaltjes, ze zijn immers een aanvulling op het rijke pakket dat de westerse geneeskunde ons al biedt. De voorrang wordt nog steeds gegeven aan de Westerse geneeskunde, ook door mij.

Toch geef ik niet graag toe dat accupunctuur in geen enkel opzicht wetenschappelijk onderbouwd is. Je hebt voor alle maatschappelijke thema's wel voor- en tegenstanders. Meestal meer tegenstanders voor zaken die ons onbekend zijn. Hierbij denk ik maar aan migratie. Dus daarom denk ik ook dat er zoveel tegenstanders zijn voor deze geneeswijze. De voorstanders zijn diegenen die accupunctuur hebben ervaren als heilzaam alsook de artsen die de wetenschap van accupunctuur hebben bestudeerd, vervolgens hebben toegepast en op deze manier beter dan wie ook kunnen vergelijken met de klassieke geneeskunde.

Bij de tegenstanders vind je nauwelijks mensen die zich al lieten behandelen. Zij spreken dus zeker niet uit ervaring maar wel uit dingen die ze lezen uit onderzoeken (die volgens mij vaak niet al te objectief zijn). Ook de artsen die tegenstander zijn hebben meestal de acupunctuur niet bestudeerd, alleszins niet uitvoerig.

De tegenstanders baseren zich daarom enkel op hetgeen de gevestigde waarden, de overheid en de klassieke geneeskunde, verkondigen.

De klassieke geneeskunde heeft er volgens mij ook alle baat bij om te pogen aan te tonen dat acupunctuur niet werkt gezien acupunctuur een goedkoop en eenvoudig alternatief biedt voor allerlei aandoeningen die de klassieke geneeskunde en farmaceutische industrie nu bijzonder veel geld opbrengen (dure operaties met lange nabehandelingen, langdurige medicamenteuze behandelingen enz.) (Hoor je wel vaker op het nieuws, niet? Dat mensen jarenlang pillen slikken voor bijvoorbeeld slapeloosheid)

Voldoende en aanhoudende getuigenissen van patiënten die werden behandeld, de ervaring van westers opgeleide artsen die met acupunctuur werken alsook allerlei wetenschappelijke onderzoeken zijn volgens mij weer de beste manier om aan te tonen dat acupunctuur wel degelijk werkt. Of het effect van naalden willekeurig in iemands lichaam steken, ook een grootschalig onderzoek was, vraag ik me vooral af...

zoals eerder al vermeld, ik ben totaal niet objectief daar ik soms behandeld word met accupunctuur, maar daarom is het misschien net zo'n interessante discussie tussen een voor- en tegenstander.

Ik steek er nog eventjes enkele links bij die ik had gevonden, al was het maar om aan te tonen dat volgens sommige wetenschappelijke onderzoeken, accupunctuur wel helpt
http://www.chiropractorramsey.com/a...y-for-insomnia/

http://andreasschwerte.com/migraine...e-intervention/

http://jointmedicalcorp.com/images/...icles/12-17.pdf
Met citaat antwoorden
  #10  
Oud 17th May 2011, 20:00
johanvandenbosch johanvandenbosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Herentals
Posts: 106
Dit werkt echt

Acupunctuur werkt echt! Ik spreek van ondervinding. Je kan er geen kankers mee genezen, maar het verlicht zeker en vast symptomen van stress en dergelijke. Ik zie niet in waarom dat niet zou terugbetaald worden door de ziekenkas!
Met citaat antwoorden
  #11  
Oud 24th May 2011, 07:41
nathalie.geyzen nathalie.geyzen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 57
ter aanvulling

Zwart op wit bewezen: homeopathie werkt niet

Homeopathie werkt niet, blijkt uit een studie van het Federaal Kenniscentrum Gezondheidszorg (KCE). Het KCE bestudeerde alle internationale wetenschappelijke studies over homeopathie voor twintig aandoeningen. Voor geen enkele aandoening vond het een onomstotelijk bewijs van werking, schrijven verschillende kranten.
Het KCE raadt de overheid daarom formeel af homeopathie terug te betalen via de ziekteverzekering. Het kenniscentrum acht het bovendien zeer gevaarlijk als klassieke behandelingen worden uitgesteld of verhinderd omwille van homeopathie.

Wat directe werking betreft, doet homeopathie het nog slechter dan de drie andere alternatieve geneeswijzen die het KCE al onderzocht: osteopathie, chiropraxie en acupunctuur.

Wel is het volgens het KCE bewezen dat homeopathie een sterk placebo-effect heeft: het werkt voor wie erin gelooft, ook al kreeg die persoon een placebo. (belga/sam)

BRON: de Morgen Online (24-05-2011)


eigen mening:


He lijkt er op dat het KCE iedereen ervan probeert te overtuigen dat de alternatieve geneesmethoden niet werken. Ik sluit me daarbij aan bij het argument van Emma. Methodes die al zo lang bestaan, zouden toch EEN effect moeten hebben. Anders blijft men normaal geen gebruik maken van die methode, veronderstel ik.

Dit is al het tweede artikel waarin gezegd wordt dat de behandeling niet terugbetaald mag worden. Het lijkt er zo stilaan op dat (als het van hen af hangt) er binnenkort ENKEL nog maar de klassieke vormen van geneeskunde terugbetaald zullen worden. (Misschien hebben ze nood aan geld ...)

Ik kan niet zeggen of beide methoden werken aangezien ik er zelf nog nooit gebruik van gemaakt heb. Toch ben ik wel van mening dat niet alleen de klassieke geneeskunde de oplossingen heeft. En inderdaad, waarom direct naar pillen grijpen (wat vaak helemaal niet gezond is) in plaats van bijvoorbeeld acupunctuur?
Met citaat antwoorden
  #12  
Oud 24th May 2011, 08:16
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Citaat:
Orgineel gepost door Emma.Mertens
Noem het een vrouwelijke kwaal of gewoon doorzettingsvermogen maar ik geef toch niet graag af wanneer ik zo overtuigd ben van iets

En terecht! Maar ik moet zelf momenteel even 'afgeven' wegens een acuut tijdsgebrek... Ik heb je links bekeken, maar wat me eerst en vooral opvalt is dat je het bezwaarlijke objectieve bronnen kan noemen hé

Citaat:
Orgineel gepost door Nathalie.geyzen
Methodes die al zo lang bestaan, zouden toch EEN effect moeten hebben. Anders blijft men normaal geen gebruik maken van die methode, veronderstel ik.

Het helpt natuurlijk wel als je het artikel ook effectief leest:
Citaat:
Wel is het volgens het KCE bewezen dat homeopathie een sterk placebo-effect heeft: het werkt voor wie erin gelooft, ook al kreeg die persoon een placebo


Citaat:
Orgineel gepost door Nathalie.geyzen
Het lijkt er zo stilaan op dat (als het van hen af hangt) er binnenkort ENKEL nog maar de klassieke vormen van geneeskunde terugbetaald zullen worden

Same here:
Citaat:
Het kenniscentrum acht het bovendien zeer gevaarlijk als klassieke behandelingen worden uitgesteld of verhinderd omwille van homeopathie.

Ze hebben een goede reden om behandelingen die geen bewezen werking hebben te bannen aangezien het levensgevaarlijk kan zijn om daar op te vertrouwen en de klassieke geneeskunde te mijden. Als de alternatieve geneeswijzen die nog geen bewezen werking hebben niet meer verzekerd worden, is de kans al kleiner dat mensen daar naar gaan grijpen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #13  
Oud 24th May 2011, 09:27
Hanne.Hofkens Hanne.Hofkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Weelde
Posts: 70
Of acupuntuur nu echt een effect heeft op ons laat ik even in het midden. Ik heb immers geen ervaring met deze soort van geneeskunde maar zelf ben ik al zeer lang aan het sukkelen met een probleem aan mijn schouder/ne en ben al even naar een kinesist aan het aan. Ook hij kan het niet oplossen. Ik begrijp dan ook dat mensen dan graag nog een ander alternatief uit te zoeken naar naar acupuntuur grijpen.
Zelf had ik er nog niet bij stilgestaan dat niet steriele naalden zware problemen kunnen veroorzaken. Hierdoor ga je toch eens even nadenken. Hoewel we allemaal wel kunnen zien wanneer we in een praktijk binnenstappen of deze netjes is of niet.
Voorlopig ben ik niet tegen of voor acupuntuur. Ik vind alleen dat als mensen deze methode willen hanteren, dan moeten zij dit doen. Als zij dit geloven is dit voor hen des te beter!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:47.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.