actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2011, 12:19
Emily Warpy Emily Warpy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Heultje
Posts: 28
Slaapwandelende studente sterft na val van zes meter.

Slaapwandelende studente sterft na val van zes meter

Ouders ontzet dat gerecht donatie organen onmogelijk maakte.

KRAAINEM - Een 19-jarige studente is in Kraainem gestorven omdat ze slaapwandelend uit een raam zes meter boven de begane grond is gevallen. Voor de ouders van Orane Tillieux krijgt het verlies van hun dochter een pijnlijke bijklank. Omdat het gerecht uitging van een verdacht overlijden, mochten de organen van Orane niet gebruikt worden voor levensreddende transplantaties.
Orane Tillieux studeerde aan de Franstalige vleugel van de Katholieke Universiteit Leuven. Donderdag zette ze met twee vriendinnen een stapje in de wereld. De drie meisjes keerden terug naar het kot van een van hen in Kraainem. Alles leek in orde. Tot Orane omstreeks 5 uur plots opstond. Haar vriendinnen werden wakker en zagen haar voor het raam van het studentenappartement staan. Nog voor ze iets konden ondernemen, tuimelde Orane de diepte in.

De studente werd in allerijl naar het universitair Sint-Lucasziekenhuis in Woluwe overgebracht. Daar overleed ze vrijdagavond, ondanks alle hulp.

Het gerecht startte meteen een gerechtelijk onderzoek. Kon Orane de dieperik in zijn geduwd? Had ze van iemand een bedwelmende stof toegediend gekregen die de dodelijke val kon hebben veroorzaakt? Uit het onderzoek bleek weliswaar dat Orane aan slaapwandelen leed, maar die aandoening kan niet met een autopsie worden aangetoond.

'Orane leed inderdaad aan slaapwandelen', bevestigt haar moeder. 'Maar dat viel tot dusver allemaal best mee. Deze keer niet. Ik veronderstel dat ze tijdens het slaapwandelen dacht dat het raam een deur was. En zo is zij neergestort.'

De artsen van het Sint-Lucasziekenhuis wilden het drama nog een positieve wending geven. Orane was immers kerngezond. Een chirurgenteam wou haar longen, lever en nieren voor transplantatie gebruiken. 'Wij gingen meteen akkoord', zegt de moeder van Orane.

'Heel de avond hebben wij er met vrienden bij alle instanties op aangedrongen dat de organen van Orane zouden kunnen worden gebruikt. Maar het gerechtelijk apparaat wou haar lichaam niet vrijgeven. Er moest worden nagegaan of Orane niet op een criminele manier was omgebracht.'

'Het kan ook anders'

Dat betreurt de moeder ten zeerste. 'Voor ons leed het geen enkele twijfel dat Orane bij haar vrienden zo veilig was als maar kon. Met alle begrip voor de speurders, maar dit is een gemiste kans die de pijn van het verlies van Orane een bittere bijsmaak geeft.'

'Met de longen, de lever en de nieren van Orane hadden we vijf mensenlevens kunnen redden', zegt dokter Hantsen, die deel uitmaakte van de ploeg die klaarstond om de organen op te vangen. 'Omdat er een gerechtelijke autopsie bevolen was, werd het lichaam niet vrijgegeven. Helaas. Ik denk nochtans dat het anders kan. Het is mogelijk om het nemen van organen te laten samenlopen met de eisen van een gerechtelijk onderzoek. Als de wetsgeneesheer bij de operatie aanwezig is, kan hij perfect een staal nemen van de weggehaalde organen om er alle nodige onderzoeken op uit te voeren. En intussen vervult het orgaan bij transplantatie toch zijn levensreddende functie.'

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...kelid=G2I3H7IRC

Mijn mening:
Ik vind het heel erg dat men de wil van de ouders niet gerespecteerd heeft. Het is een traumatische ervaring, die ze nooit zullen vergeten. Ze waren ermee akkoord dat de organen van hun dochter werden afgestaan zodat er mensenlevens konden gered worden. Maar dat mocht niet doorgaan omdat de politie wou onderzoeken of het om een verdacht overlijden ging. Ik kan goed begrijpen dat de politie dit wil onderzoeken. Maar de manier waarop vind ik zeer triest en onbegrijpelijk. Als er 5 mensenlevens kunnen gered, worden en de autopsie kan doorgaan, snap ik niet dat je het lichaam van de overleden vrouw niet vrijgeeft.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.