actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th October 2011, 17:36
jana.lambrechts jana.lambrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herentals
Posts: 105
"Motilium kostte duizenden Belgen leven door hartstilstand"

"Motilium kostte duizenden Belgen leven door hartstilstand"
Het geneesmiddel Motilium veroorzaakt volgens farmacoloog Luc Hondeghem in ons land jaarlijks honderden doden door een plotse hartstilstand. Dat staat in het weekblad Knack.
Hondeghem deed in 2000 en 2002 zes experimenten met domperidon, de in 1974 ontdekte molecule en het actieve element van het geneesmiddel, op konijnenharten. Hij oordeelde de molecule toen als te gevaarlijk, omdat ze zware hartritmestoornissen kon uitlokken.
Volgens het weekblad las de farmacoloog begin dit jaar in de medische vakliteratuur dat de molecule aanleiding geeft tot een vier keer verhoogd risico op een hartstilstand. Hij rekende op basis daarvan uit dat het geneesmiddel in ons land sinds 2.000 aan 3.200 mensen het leven kostte. Volgens Hondeghem zou het middel alleen nog maar in specifieke gevallen en op voorschrift gebruikt mogen worden.
Niet goedgekeurd in VS
Het medicijn werd door farmaciereus Janssen Pharmaceutica ontwikkeld en wordt veel gebruikt bij misselijkheid en een zwaar gevoel in de maag. Het middel kwam in 1978 op de markt, en sindsdien zijn er wereldwijd ongeveer 1,4 miljard behandelingen van verkocht. In ons land is het verkrijgbaar zonder voorschrift. In de Verenigde Staten is het middel echter nooit goedgekeurd voor gebruik, het risico op een plotse dood wordt namelijk te hoog ingeschat.
Producent aangeklaagd
Producent Janssen Pharmaceutica stelt echter dat het middel heel uitzonderlijk bijwerkingen geeft. Een stelling die het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten volgt, maar dat waarschuwt artsen en apothekers wel dat enkel de laagst werkzame dosis aanbevolen mag worden.
Bij het parket van Turnhout diende Hondeghem echter een klacht in tegen Janssen Pharmaceutica voor fraude en criminele activiteit.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/wetenschap...tstilstand.aspx

Eigen mening
Ik denk dat het wel duidelijk is waarom ik dit artikel onder de map GEZONDHEID heb geplaatst. Ik vind dat als degelijk onderzoek echt heeft uitgewezen dat Motilium tot verhoogde hartrisico’s kan leiden het maatschappelijk niet verantwoord is dat men dit zonder voorschrift kan krijgen. Ik hoop dat hier meer onderzoek naar gedaan zal worden en dat dokters patiënten beter moeten informeren over de risico’s hiervan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th October 2011, 18:32
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
"Motilium kostte duizenden Belgen leven door hartstilstand"

Ik heb de laatste maand eigenlijk heel wat positieve artikels gelezen wat betreft de wetenschap, maar mooie liedjes duren niet lang. Dat is wel bewezen door het artikel dat hier is gepost. En eigenlijk stel ik er mij heel wat vragen bij! Hoe is het mogelijk dat de neveneffecten van dit medicijn zonder voorschrift niet echt zijn gemeten of zijn verwacht? Dat is toch een teken dat wetenschappers en onderzoekers hun werk niet voldoende doen, anders had dit toch nooit kunnen gebeuren. Natuurlijk wil ik niemand direct met de vinger wijzen! Onschuldig tot het tegendeel is bewezen, want misschien is er wel iets anders aan de hand. Maar het is en blijft wel een goed voorbeeld en een wijze les voor de toekomst. Ik denk dat dergelijke artikels ook hun nut kunnen bewijzen in het onderwijs. Leerlingen aantonen dat het niet enkel gaat om een job te hebben, maar je daar ook volledig voor in te zetten. Daarvoor moet je natuurlijk studeren en die studies serieus nemen! Misschien wat vergezocht, maar ergens heeft de actualiteit en het onderwijs meer verbanden dan enkel op de hoogte blijven ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th October 2011, 18:46
Noël Van Thielen Noël Van Thielen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Heide 48, 2235 Westmeerbeek
Posts: 120
Dit is voor mij toch wel een beetje overdreven. Zouden we eens niet eerst gaan nakijken of die mensen het geneesmiddel wel op de juiste manier hebben ingenomen? Wie onder ons leest de bijsluiter alvorens we het medicijn innemen?
Het duurt immers 7 jaar vooraleer een medicijn aan ons mag verkocht worden. Er zijn zovele criteria waaraan het moet voldoen.. Je gaat me nu toch niet vertellen dat AL die wetenschappers slecht werk hebben geleverd??
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 11th October 2011, 20:32
Kina.Vercalsteren Kina.Vercalsteren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: westerlo
Posts: 17
Reactie

Ik vind dit wel zeer verontrustend dat ze dit nu pas ontdekt hebben. Als er echt al zoveel mensen door gestorven zijn en het is al zolang in de handel dan is dit echt wel een grote fout van het bedrijf. Sommige dokters schrijven dit product zelfs voor voor langdurig gebruik zonder te weten welke risico's er aan verbonden zijn. Nu zijn er al zoveel mensen misschien door het product gestorven of enkel zieker geworden door motilium te nemen. Verder onderzoek is zeker nodig.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 11th October 2011, 20:56
Colette Colette is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zammel
Posts: 8
Enerzijds vind ik het eerder verontrustend dat deze onderzoeksresultaten nu pas bekend gemaakt worden. Motilium is een geneesmiddelen dat zonder voorschrift verkrijgbaar is, en op regelmatige basis ingenomen wordt bij 'kleine' klachten.

Anderzijds kan ik niet geloven dat een geneesmiddel zomaar op de markt gebracht mag worden met bijwerkingen zoals deze. Dat zou heel onverantwoordelijk zijn van de wetenschap en dat kan ik bijna niet geloven. Zou het niet eerder kunnen liggen aan verkeerd gebruik van het geneesmiddelen? Hierbij denk ik, bijvoorbeeld, aan mensen die het geneesmiddel overmatig veel innemen of in combinatie met andere geneesmiddelen.

Motilium wordt vaak omgeschreven als een 'redelijk'onschuldig geneesmiddel, dit artikel wijst (spijtig genoeg) het tegendeel uit...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th October 2011, 21:19
Believing Bart Believing Bart is offline
99% leerkracht
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: H'thals
Posts: 691
Een medicijn waarbij NIEMAND bijwerkingen krijgt, is wel erg utopisch. Dus ik denk niet dat er paniek moet uitbreken door dit onderzoek. Je kan bij alle medicatie gaan controleren hoe vaak de bijwerkingen voorkomen en hoeveel personen er aan die bijwerkingen overlijden.

Ik vind het maar logisch dat er mensen zijn die de pech hebben geconfronteerd te worden met de bijwerkingen. Jammer, maar als je dat niet wil dan moet je het medicijn niet innemen! Maar in ons luxewereldje wordt er natuurlijk altijd maar verwacht dat alles onfeilbaar is en in een wipje kan opgelost worden door medicatie.
__________________
Wanneer de zon opkomt, totdat zij ondergaat!
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 11th October 2011, 22:44
Tinne.VanDun Tinne.VanDun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Hoogstraten
Posts: 38
Ik vind de manier waarop dit onderwerp als 'nieuws' gebracht wordt, meer verontrustend dan de boodschap op zich.
Ik ben het volledig eens met 'Believing Bart' dat er geen enkel medicijn bestaat zonder bijwerkingen en dat er dus geen paniek moet uitbreken.
Daarom vind ik de manier van berichtgeving zo jammer. De titel van het artikel in gva doet het bijna overkomen alsof je nu, door het innemen van een Motilium je doodsvonnis tekent.
Producent Janssen Pharmaceutica reageert, naar mijn mening, correct door te communiceren dat ze de bijsluiter gaan aanpassen en hierbij ook de zéér uitzonderlijke bijwerkingen zullen opnemen.

Ik ben van mening dat er een heleboel bijsluiters, wanneer grondig en volledig gelezen, redelijk wat paniek zouden zaaien. Ik ben in ieder geval gestopt met het volledig lezen van bijsluiters want telkens komt het er op neer dat de eventuele (!) bijwerkingen je zowaar nog zieker zouden kunnen (!) maken dan je eigenlijk al was.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.