actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th May 2011, 18:14
vinceloots vinceloots is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: arendonk
Posts: 54
"Nood aan gedoogbeleid rond euthanasie bij demente patiënten"

"Nood aan gedoogbeleid rond euthanasie bij demente patiënten"
17/05/11, 18u10

Volgens Marc Cosyns, huisarts en docent Medische Ethiek en Stervensbegeleiding aan de UGent, is er nood aan een gedoogbeleid en aan transparante registratie om demente patiënten uit het leven te laten stappen. Dat staat morgen te lezen in het tijdschrift Knack. Het gaat om het sluitstuk van een driedelige artikelenreeks rond euthanasie.

In een wilsverklaring kan voorlopig alleen vastgelegd worden dat men euthanasie wil, als men niet meer bij bewustzijn is in een toestand die onomkeerbaar is. Dus wel bij comagevallen, maar niet bij dementie, omdat de bewustzijnsfactor dan wel nog meespeelt.

In Knack stelt Cosyns dat sommige artsen momenteel wel bereid zijn euthanasie bij demente patiënten toe te passen. "Al moeten ze dat dan clandestien doen en riskeren ze juridische problemen", luidt het. Bij een ander beleid zou volgens hem duidelijk zijn wat patiënten kunnen vragen en wat artsen hen mogen geven.

In een reactie zegt Wim Distelmans, professor Palliatieve Geneeskunde, dat de euthanasiewet nodig is en van een afschaffing geen sprake kan zijn. Hij vindt net als Cosyns dat er verandering moet komen voor patiënten bij wie sprake is van aangetaste hersenfuncties, maar dan wel via een verbetering en uitbreiding van de wet.

Daarnaast kunnen de artsen zich voorlopig nog steeds beroepen op een noodsituatie waarin sprake is van ernstig, duurzaam en manifest lijden bij demente patiënten, stelt hij. (belga/adv)
bron:http://www.demorgen.be/dm/nl/993/Ge...patienten.dhtml

Mening:
Dit is denk ik een zeer moeilijk onderwerp. Ik ben van mening dat elke persoon voor zich zelf kan of mag uitmaken wat hij/zij wil doen met zijn leven. Bij gevallen zoals dementie kan de persoon niet meer voor zich zelf uitmaken wat hij/zij wil. In deze gevallen ben ik van mening dat de familie een genuanceerde beslissing dient te nemen. Het professionele advies van een dokter is denk ik een goede basis om je beslissing op te baseren.

Laatst aangepast door vinceloots : 19th May 2011 om 18:27.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.