actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2017, 16:43
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Overpelt en Neerpelt kiezen langverwachte naam voor nieuwe fusiegemeente

Overpelt en Neerpelt kiezen langverwachte naam voor nieuwe fusiegemeente
archiefbeeld. Foto: Boumediene Belbachir
De nieuwe Limburgse fusiegemeente die ontstaat door het samensmelten van Overpelt en Neerpelt, zal ‘Pelt’ heten. Dat werd vanavond onder grote belangstelling bekendgemaakt. Als beide gemeenteraden in december hun goedkeuring geven, is de fusie vanaf 2019 een feit.

De naam van de toekomstige fusiegemeente werd vanavond bekendgemaakt op het Overpeltse marktplein. Daar vond het traditionele vuurspektakel voor Sint-Maarten plaats.

9.519 inwoners van Overpelt en Neerpelt brachten hun stem uit voor de naamsverandering. Dommelpelt, Pelten of Pelt. Meer dan 74 procent van de stemmen ging naar Pelt, een ruime meerderheid.

'Ideaal moment voor een fusie'

Beide burgemeester zijn tevreden met de naam. 'Ik heb zelf ook op Pelt gestemd', zegt Jaak Fransen, burgemeester van Overpelt. 'De naam is eigenlijk heel logisch. Pelt verwijst naar de locatie van beide gemeenten. Vroeger waren we samen Pelt, nadien zijn we gesplitst en nu zijn we opnieuw samen onder dezelfde naam.'

Burgemeester Raf Drieskens van Neerpelt is tevreden dat beide gemeenten nu verder aan de slag kunnen met het fusieproces. 'Ik sta hier met een goed gevoel', aldus Drieskens. 'De inwoners moeten op ons kunnen rekenen en samen gaan we dat beter kunnen verwezenlijken dan apart.'

Volgens de burgemeesters is het nu het perfecte moment om een fusie aan te gaan. 'We kunnen nu een fusie realiseren zonder veel problemen', zegt Fransen. 'Als we het niet doen, zal het ons later misschien verplicht worden, maar ik vermoed dan wel zonder de financiële meevallers die we vandaag wel krijgen.'

Bron: Geschreven door rvs voor De Standaard. Geraadpleegd op 5 november 2017 via http://www.standaard.be/cnt/dmf20171104_03169576

Mening: Ik vind het een goede zaak dat de twee gemeentes samensmelten tot één. De naam Pelt vind ik leuk gevonden maar ze hebben niet echt ver gezocht. Maar dat is vaak nog het simpelste! Voor de kostenverdeling is dit wel heel voordelig. Er is dan maar één gemeentebestuur in plaats van twee, wat een goede besparing zal zijn. Ook kunnen deze gemeentes nu meer gezamenlijk het geld spenderen, zoals bijvoorbeeld de kost voor gemeentediensten, intercommunale zaken (nutsvoorzieningen, huisvuilverwerking, sociale huisvesting, ...) en gezamenlijk "duurdere" openbare plaatsen bouwen (zoals rusthuizen, zwembaden,..). Per inwoner zal de schuldkwijtschelding tot €500 kunnen zakken. Het is dus niet enkel voordeliger voor het gemeentebestuur, maar ook voor zijn inwoners.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.