actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2015, 07:18
Linde Luyten Linde Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Herenthout
Posts: 101
Gezondheidscampagnes werken niet

Gezondheidscampagnes werken niet

De gemiddelde Belg lijkt niet al te happig om gezonder te gaan leven. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam).

Alle gezondheidscampagnes ten spijt, kochten de Belgen vorig jaar zes procent minder verse groenten en fruit tegenover het jaar daarvoor. Ons jaarlijks verbruik van 87,2 kilo per persoon is zelfs een absoluut diepterecord. 'Jammer om vast te stellen dat we onze ongezonde levensstijl niet willen aanpassen', reageert Liliane Driesen van het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (Vlam) in De Standaard.

‘Mensen hebben ten onrechte het idee dat groenten en fruit te duur zijn’, zegt Driesen. ‘Bovendien zeggen ze de tijd noch de kennis te hebben om er lekkere, gevarieerde gerechten mee klaar te maken. Voorts vinden ze dat wat ze kopen niet altijd kwalitatief is, en ook snel bederft.’

Het jaarrapport, dat marktonderzoeksbureau GfK Benelux opstelde in opdracht van het Vlam, is slecht nieuws voor gezondheidswerkers. Want het overgrote deel van de Belgen haalt de norm van 300 gram groenten en 250 tot 375 gram fruit per dag niet. In de praktijk eten we respectievelijk 110 en 128 gram.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150507_01670075

Eigen mening:
Zelf neem ik me elk jaar op 1 januari me ook voor om gezonder te gaan leven om op 3 januari het al op te geven. Ook merk ik dat ik, en vast vele anderen, excuseskampioen zijn. “Gezond en vers eten is niet snel klaar.” “Ik heb geen inspiratie meer om andere lekkere gerechten op tafel te toveren.” Een voor een zijn het flauwe excuses en dat weet iedereen wel.
De cijfers over het aantal gram groenten dat we per week moeten eten, deden me wel schrikken. We halen zelfs de helft van de norm niet!
In de lagere school kregen we vaak nog informatie over gezond eten, maar gedurende het middelbaar heb ik dit wel gemist. Misschien is het naar de toekomst toe niet slecht om onze leerlingen ook in het secundair blijven te informeren. We lichten ze al over zoveel zaken in die niet goed voor hun zijn: drank, drugs, … . Misschien is het tijd om ze eens in te lichten over wat wel goed is voor hen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2015, 11:25
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Gezondheidscampagnes werken niet

Net zoals Linde al aanhaalde, is het een goed idee om jongeren zowel in het kleuter-, basis- als secundair onderwijs attent te maken op gezonde voeding. Kinderen groeien op met ongezonde voeding. Een pizza in de oven leggen is veel makkelijker dan een gezonde maaltijd klaar te maken. Aangezien de kinderen op deze manier opgroeien, vinden ze dit normaal en gaan ze dit gedrag kopiëren. Dit heeft als gevolg dat kinderen generatie na generatie steeds ongezonder zullen gaan leven. Jongeren weten meestal wel dat hetgeen ze eten niet gezond is, maar het feit dat het makkelijker is vinden ze veel belangrijker. Deze mentaliteit moet aangepakt worden. Er moet meer stilgestaan worden bij de gezondheidsproblemen rond ongezond eten. We leven in een maatschappij waar alles snel en makkelijk moet gaan, maar jammer genoeg is het leven zo niet! Er moeten offers gebracht worden en er moet gewerkt worden!
Het is jammer dat de gezondheidscampagnes niet werken. We zijn vastgeroest in onze denkcyclus. Zoals wij het denken zal het zijn en niemand kan daar iets aan veranderen. We denken altijd dat we het beter weten. Hoe erg het ook klinkt, als alles wat op dit moment gedaan wordt om mensen te overtuigen dat gezonde voeding belangrijk is niet werkt, dan zullen de mensen de gevolgen moeten voelen en zullen ze er achteraf spijt van hebben dat ze de raad van de gezondheidscampagnes niet gevolgd hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.