actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th November 2016, 14:19
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
“Pietenpact, mijn zwarte gat, nondedju!”

“Pietenpact, mijn zwarte gat, nondedju!”

De afschaffing van ‘Zwarte’ Piet met het Pietenpact doet veel stof opwaaien. Lies Lefever, zelf een zwarte comédienne, spreekt zich resoluut uit tegen het pietenpact, net zoals heel wat andere mensen op Twitter. De meningen zijn verdeeld: is het een symbool van blanke onderdrukking of een onschuldige kindervriend? Of is de afschaffing net racistisch?
Lies Lefever, zelf een zwarte comédienne, is formeel op haar website: “Zelf heb ik nooit, niet toen ik klein was en niet nu ik groot ben, een link gezien tussen zwarte piet en rassenhaat.” Ze voegt er op het einde nog aan toe: “Alle mensen die nog een échte zwarte piet over de vloer willen, bel mij gerust. Pietenpact, mijn zwarte gat nondedju!”

Minister van Onderwijs Hilde Crevits verwoordt het zo:

'Zwarte piet geen symbool van blanke onderdrukking maar onderdeel van traditioneel kinderverhaal waarbij piet zwart is door de schoorsteen.'

Burgemeester van Antwerpen, Bart De Wever, noemt het pact “compleet overbodig”. Hij zei tijdens de aankomst van de Sint in Antwerpen tegen Radio 1 het volgende: “De Vlamingen willen gerust respect opbrengen voor iedereen, maar ze vragen ook een beetje respect voor hun tradities”, aldus De Wever. “Dat vind ik maar normaal.”

Ook andere Twitteraars zijn het absoluut niet eens met de afschaffing.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161112_02568162 Het Nieuwsblad 12/11/2016 13.43

Eigen mening:
De discussie over zwarte piet is al twee jaar aan de gang. Zwarte Piet? Regenboogpiet? Of gewoon helemaal geen Piet. Ik heb een duidelijke mening: Zwarte Piet! Er is nooit een probleem geweest met Zwarte Piet, integendeel, iedereen wordt vrolijk van de goedgemutste Pieten. En dan komt er plots een allochtoon die dit even komt verstoren door dit racisme te noemen. Iedereen mag een eigen mening hebben, maar even eisen om Zwarte Piet af te schaffen, neen daar ga ik niet mee akkoord. Het is een traditie van België, dus waarom zouden dan niet-Belgen hier over moeten klagen? De mening van Lies Lefever vind ik dan ook echt grappig, maar vooral terecht. Zij is zelf bruin van huidskleur, maar heeft helemaal geen probleem met Zwarte Piet. Waarom zouden kleurlingen dit zien als racisme? Het afschaffen is juist racistisch. Volgens mij hebben de kinderen het hier wel wat moeilijk mee, maar is het geen ramp, wat ik wel een ramp vind is dat heel het ‘Sinterklaasgeheim’ verloren gaat. Kinderen gaan de blanke Pieten misschien wel herkennen van televisie of uit hun omgeving. Dit zou toch jammer zijn. Laat de discussie gewoon ophouden en laat het zoals het al heel de tijd is geweest.

Laatst aangepast door Kelly.L*mbrechts : 13th November 2016 om 14:28.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.