actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th October 2010, 10:05
vincent.van.houtven's Avatar
vincent.van.houtven vincent.van.houtven is offline
Student KHK
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Retie
Posts: 49
Post Doe morgen gratis longtest om astma op te sporen

Doe morgen gratis longtest om astma op te sporen

De Belgische Vereniging voor Pneumologie organiseert morgen voor het vijfde jaar op rij een Spirometriedag. Iedereen die rookt of denkt Chronisch Obstructief Longlijden (COPD) of astma te hebben, kan zich op een aantal plaatsen in België gratis laten testen bij long-, kinder- en huisartsen. Ook diverse burgemeesters laten zich testen.

Astma is een chronische ontsteking van de luchtwegen waaraan zo'n 5 à 10 procent van de Belgische bevolking lijdt. COPD is een langzaam evoluerende en onomkeerbare aandoening die zich meestal pas manifesteert bij mensen vanaf hun 45ste en die volgens de Wereldgezondheidsorganisatie wereldwijd de vierde meest dodelijke aandoening is. In 9 op 10 gevallen gaat het om rokers.

De eenvoudige en pijnloze test meet de longcapaciteit. Met deze test kan COPD of astma in een vroeg stadium worden opgespoord en de evolutie van de ziekte opgevolgd.

Deelname burgemeesters
Ook een aantal burgemeesters doen mee. De Antwerpse burgemeester Patrick Janssens laat zich om 15 uur testen in het ZNA Middelheim. In Genk gaat het om burgemeester Wim Driesen en in Hasselt laat burgemeester Hilde Claes zich testen in het Virga Jesse ziekenhuis. Burgemeester Louis Tobback van Leuven springt binnen in het UZ Gasthuisberg.

In België wordt het aantal COPD-patiënten op 680.000 geraamd. Bij meer dan de helft is er nog geen diagnose gesteld. (belga/ka)

http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezond...te-sporen.dhtml

Eigen mening:
Op zich is dit iets positief. Een gratis test ter beschikking stellen om te achterhalen of mensen COPD (of astma) hebben. Dat bewijst toch wel dat België bekommerd is om onze gezondheid. Maar langs de andere kant zijn het meestal de mensen die roken die COPD hebben (dit is bewezen door de Wereldgezondheidsorganisatie). Ironie?? Persoonlijk vind ik roken slecht. Dus dit wil zeggen dat mensen worden aangezet om te roken, want ze krijgen toch een gratis onderzoek om te testen of ze COPD hebben. Versta me hier niet verkeerd, ik zeg niet dat ze een gratis behandeling tegen COPD krijgen...

Dat de burgemeesters zich laten testen is ook goed. Dit verhoogd misschien de kans dat meer mensen zich gaan laten testen.
__________________
GrtZz...Vincent V H
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 14th October 2010, 11:15
Nathalie.Tops Nathalie.Tops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arendonk
Posts: 116
Dit vind ik echt een goed initiatief. Er zijn immers veel mensen die klachten hebben, maar er gewoon mee blijven rondlopen. Dit kan om diverse redenen zijn, maar bij bepaalde mensen komt het erop neer dat ze zich geen doktersbezoek kunnen veroorloven, omdat dit teveel kost.

Ik vind echter niet dat mensen op deze manier worden aangezet tot roken. Ik snap je redenering ook niet, Vincent, want ik denk niet dat rokers gaan denken 'Ooh, we zijn goed bezig, want we krijgen een gratis longtest!'. Door de extra aandacht die COPD nu krijgt, zullen (jonge) rokers misschien twee keer nadenken voor ze nog een sigaret opsteken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:06.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.