actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th December 2012, 16:43
G*iet.Boden G*iet.Boden is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Zoersel
Posts: 109
'Thuistaal bestraffen op school geen goed idee'

"Thuistaal bestraffen op school geen goed idee"


di 04/12/2012 - 12:12

De meeste leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die taal niet gebruiken in de klas of op de speelplaats en worden daar vaak ook voor bestraft. Dat blijkt uit een onderzoek van enkele Vlaamse universiteiten. Te stigmatiserend, vinden de onderzoekers.
Onderzoekers van de universiteiten in Antwerpen, Gent en Leuven ondervroegen meer dan 11.000 leerlingen uit de tweede graad in het middelbaar onderwijs en leerkrachten, directies en ouders over het onderwerp "thuistaal op school".

Uit het grootschalige onderzoek dat De Standaard in handen kreeg, is gebleken dat zo'n 65 procent van de leerlingen die thuis een andere taal dan het Nederlands spreken, die taal in de les of tijdens de speeltijd niet gebruiken. Bij kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst is dat zelfs 80 procent.

In veel scholen wordt het gebruik van de thuistaal ook bestraft, met strafstudie bijvoorbeeld. Eén leraar laat zijn leerlingen zelfs geld in een pot steken, telkens ze betrapt worden op Turks of Marokkaans spreken.

"Fixatie op taal overdreven"
De onderzoekers vinden de straffen geen goed idee. Het stigma dat daardoor aan de taal kleeft, zou de lage slaagkansen van kinderen van Turkse en Marokkaanse afkomst kunnen verklaren, menen ze.

Het bestraffen van de thuistaal geeft leerlingen ook het gevoel dat hun thuistaal en cultuur op school niet gewaardeerd worden. "Het buitensluiten van de thuistaal vergroot de afstand tussen het leven thuis en dat op school", zegt Anneloes Vandenbroucke van de universiteit van Leuven.

"De fixatie op taal is veel te strak, veel te overdreven of overroepen", voegt Noël Clycq van de universiteit Antwerpen eraan toe. Volgens Clycq is de taal in de les of op de speelplaats geen "of-ofbenadering". "Het Nederlands en de thuistaal kunnen samengaan", benadrukt hij.

Bron : http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/b...chool_onderzoek
Eigen mening : 'De meeste leerlingen die thuis een andere taal spreken dan het Nederlands, mogen die taal niet gebruiken in de klas of op de speelplaats.' Ik vind het niet meer dan normaal dat leerlingen met een andere moedertaal dan het Nederlands, zich moeten aanpassen aan de taal van de school, maar ervoor gestraft worden, vind ik er een beetje over. Het is de bedoeling dat ze zich inburgeren in België en daar hoort de taalbeheersing ook bij. Ik ben zeer opgetogen te lezen dat 65 procent zijn moedertaal even aan de kant schuift en op de speelplaats of in de klas Nederlands spreekt, maar dit kan natuurlijk nog altijd beter ... Ik heb geen problemen met vreemdelingen, maar ik vind wel dat ze moeten proberen om de Nederlandse taal onder de knie te krijgen, zo kunnen ze beter functioneren in onze maatschappij en dat maakt het voor iedereen aangenamer denk ik persoonlijk.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.