actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th April 2017, 11:10
Arne.V*nacker Arne.V*nacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Bouwel
Posts: 72
Gamen als hulpmiddel tegen een depressie?

Wereldwijd leven meer dan 300 miljoen mensen met een depressie. Dat is een stijging van 15% tussen 2005 en 2015.
Op 7 april vraagt de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) aandacht voor gezondheid en ziektes in de wereld, op Wereldgezondheidsdag.Dit jaar staat in het teken van ‘depressie’, wat bovenaan de lijst staat met oorzaken van een slechte gezondheid.


Een game speciaal ontworpen om psychische problemen te behandelen
Een op de drie Belgen krijgt vroeg of laat af te rekenen met een depressie. Dat blijkt uit cijfers van Geestelijk Gezond Vlaanderen. Het zijn niet alleen de ouderen die kampen met het probleem, ook kinderen worden er door getroffen. Zo zijn 4.105 kinderen, tussen de 0 en 10 jaar, momenteel in behandeling. Universiteit Davis, California, denkt de oplossing voor dit probleem te hebben gevonden.

Volgens de universiteit helpt gamen bij het verwerken van een depressie, dat zeggen ze in hun onderzoeksrapport. De wetenschappers onderzochten 160 vrijwilligers die aan een depressie lijden. Ze moesten een specifiek spel, van drie minuten, spelen dat ontworpen was om psychische problemen te behandelen.

Na het spelen van de games zeiden de vrijwilligers dat ze zich veel beter voelden omdat ze een gevoel van controle hadden over hun depressie. Ook voelde ze zich tijdens het gamen gelukkiger. Niet eender welke game komt een depressie ten goede, het ideale spel is een spel waarin je moet nadenken, puzzels oplossen of waar een interessante verhaallijn in zit. De studie wees uit dat een persoon door het spelen van dat soort spellen meer controle krijgt over zijn of haar depressie. Dat komt omdat er cognitieve veranderingen in het brein teweeg gebracht kunnen worden. Zo zouden puzzelgames en breintraining apps dé games zijn om een depressie te behandelen. Als het spel dan ook nog eens notificaties stuurt met herinneringen om te spelen, werkt dit nog beter. Aldus Subuhi Khan, auteur van het onderzoek.

Niels en Thalisa getuigen

Thalisa Rottiers (18) en Niels Van Glabeke (26) kregen in het verleden te maken met een depressie. Wanneer ze zich slecht voelden begonnen ze te gamen, op die manier konden ze de realiteit even aan de kant schuiven en hun depressie verwerken. “Ik had vaak het gevoel dat ik in die virtuele wereld wilde blijven, zeker bij games die een goede verhaallijn hebben”, zegt Niels.

Niels: "Ik wil in een virtuele wereld leven.'

Gamen helpt maar is niet de oplossing

Volgens Huub Boonen, psychotherapeut bij CAD Limburg, kent gamen tijdens een depressie voordelen maar ook nadelen. ‘Er is een onderzoeksstroming die zegt dat gamen inderdaad helpt omdat het cognitieve veranderingen teweeg brengt in het brein. Maar je moet ook beseffen dat het soms maar een tijdelijk gevoel van geluk kan geven. Dat komt doordat je heel even de volledige controle hebt over wat je voelt en doet.'
‘Er is een onderzoeksstroming die zegt dat gamen inderdaad helpt omdat het cognitieve veranderingen teweeg brengt in het brein. Maar je moet ook beseffen dat het soms maar een tijdelijk gevoel van geluk kan geven. Dat komt doordat je heel even de volledige controle hebt over wat je voelt en doet.
Het gevolg hiervan kan zijn dat je het gevoel krijgt dat gamen de enige manier is om met emoties om te gaan en dan ga je alle andere levensdomeinen vervangen door te gamen. Toch kan je wel gelukkiger worden door te gamen zegt Boonen:

Wanneer je in groep gamed heb je sociaal contact en heb je de kans om te praten. Dit helpt enorm wanneer je je alleen voelt. Alleen gamen is minder goed omdat men zich daardoor kan isoleren. Gamen gaat niet genezen maar het kan wel een onderdeel zijn van de genezing, maar sluit de omgeving zeker niet uit. Gesprekstherapie is belangrijk.’ Concludeert Huub Boonen.

Wie met vragen zit over zelfdoding, kan terecht bij Tele-Onthaal (106 of www.tele-onthaal.be) of de Zelfmoordlijn (1813 of www.zelfmoord1813.be).

Bron
Boulanger, S., & Van Cutsem, M. (2017, April 7). Gamen als hulpmiddel tegen een depressie? Opgehaald van De Redactie.be: https://readymag.com/vrtnieuws/gamen-tegen-depressie/

Persoonlijke mening

Ik het is toch altijd even slikken, als de feiten en cijfers na elkaar worden opgesomd. Ik denk dat depressies soms niet ernstig worden genomen. Mensen zeggen wel eens "doe niet zo flauw, kousen optrekken en doorgaan..." De cijfers van kinderen die depressief zijn, zijn om van te huilen. Een kind zou vrij en onbezonnen leven moeten kunnen leiden, zonder te veel zorgen of verantwoordelijkheden.

Niet eender welke game komt een depressie ten goede, het ideale spel is een spel waarin je moet nadenken, puzzels oplossen of waar een interessante verhaallijn in zit. De studie wees uit dat een persoon door het spelen van dat soort spellen meer controle krijgt over zijn of haar depressie.

Ik game zelf niet, dus is het makkelijk om snel negatieve kritiek te uiten. Ik neem aan dat games voor afleiding zorgen en dat dat de hersenactiviteit, ten goede komt. Dat vind ik zeker positief. Maar ik vind de valkuil (dat mensen zich gaan opsluiten/afzonderen) te groot en ik weet niet of de positieve kanten voldoende opwegen t.o.v. de negatieve kanten van gamen.

‘Er is een onderzoeksstroming die zegt dat gamen inderdaad helpt omdat het cognitieve veranderingen teweeg brengt in het brein. Maar je moet ook beseffen dat het soms maar een tijdelijk gevoel van geluk kan geven. Dat komt doordat je heel even de volledige controle hebt over wat je voelt en doet.

Waar ik vooral voor vrees is dat, gamen de enige manier is om met emoties om te gaan. Ik denk dat voor veel mensen de valkuil is. Vaak gaan gamers zich afzonderen van de buitenwereld en dreigen zo te vereenzamen.

"Alleen gamen is minder goed omdat men zich daardoor kan isoleren. Gamen gaat niet genezen maar het kan wel een onderdeel zijn van de genezing, maar sluit de omgeving zeker niet uit. Gesprekstherapie is belangrijk.’"

Ik sluit hierbij aan; gamen kan een onderdeel van genezing zijn, maar gesprekstherapie is belangrijk.
Praten over je gevoelens is volgens mij zeer belangrijk. Als ik verdrietig of ik heb een mindere dag dan voel ik gewoon de drang om daar over te praten. Ik ben er van bewust dat dat niet voor iedereen even gemakkelijk is, maar het kan wel deugd doen om het met iemand (die je vertrouwt) te praten, om je hart te luchten.
Daarom ga het gesprek aan, je bepaalt natuurlijk altijd zelf wat je wilt vertellen en aan wie.

Laatst aangepast door Arne.V*nacker : 8th April 2017 om 11:55.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th April 2017, 00:10
jens.s*olders jens.s*olders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Herentals
Posts: 75
Ik ben van mening dat games zeker en vast kunnen helpen, bij het helpen genezen van een depressie.
Maar hierbij heb ik wel twee voorwaarden. Ten eerste moeten het de juiste games zijn. In sommige games zitten verhaallijnen, waar je best triest van kan worden, en dat is natuurlijk niet iets waar deze mensen baat bij gaan hebben.
Ten tweede, mogen en kunnen games niet op zichzelf een geneesmiddel zijn. Net zoals Arne al aanhaalde, blijft praten over je problemen (liefst met een getraind persoon) nog altijd de belangrijkste en meest hulpvolle remediëring.
Ik vind het wel zeer leuk dat games ook eens positief in het nieuws vermeld worden in plaats van altijd de negatieve aspecten van games omtrent schietpartijen en zelfdodingen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.