actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th May 2012, 21:10
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
81 procent jongeren heeft smartphone

81 procent van de Vlaamse jongeren tussen 12 en 18 heeft een smartphone. Jongeren gebruiken hun toestel echter vooral om sms’jes te sturen, gemiddeld zo’n 71 per dag. Dat blijkt uit een onderzoek naar mediagebruik bij jongeren van de Universiteit Gent in opdracht van Graffiti Jeugddienst en Jeugdwerknet.

Het onderzoek dat de naam “Apestaartjaren" meekreeg, wordt om de 2 jaar gehouden. Voor deze editie werden 1.495 jongeren ondervraagd.

Jongeren kijken gemiddeld 2 uur per dag televisie, gamen een uur, surfen 2 uur, versturen 71 sms'jes en telefoneren 2 keer. Ze switchen daarbij opvallend vlot van het ene medium naar het andere. "Sms'en, muziek beluisteren en tegelijk hun sociaalnetwerksite raadplegen terwijl ze ook nog tv-kijken, is voor jongeren heel gewoon", zegt Birgit Segal van de Graffiti Jeugddienst.

98 procent van de ondervraagde jongeren heeft een eigen gsm. Het gsm-abonnement kost maandelijks gemiddeld 7,66 euro, de helft van 2 jaar geleden. Dat komt omdat de meesten over gratis sms-bundels beschikken. De ouders betalen in de helft van de gevallen de gsm-rekening maar 23 procent van de jongeren betaalt ze zelf.

Hoewel meer dan 81 procent van de jongeren een smartphone heeft, gaat maar 33 procent daarvan er ook effectief mee op het internet. De verklaring daarvoor is de kostprijs van het mobiel internetten. Een van de gevolgen is dat maar 20 procent van de jongeren Twitter gebruikt. Overigens blijkt dat de smartphone vooral voor jongeren uit sociaal kwetsbare gezinnen een statussymbool is. Zij besteden meer geld aan hun gsm, maar betalen de kosten ook vaker zelf.

Op de eigen kamer moet de televisie wel steeds vaker het veld ruimen voor de computer. Waar in 2010 46 procent van de ondervraagden een eigen televisie op de kamer had, is dit nu nog maar 32 procent. Daartegenover staat dat 61 procent een computer op de kamer heeft. Twee jaar geleden was dat nog maar 43 procent.

Jongeren blijken zich voorts ook wel bewust van de gevaren van het internet, maar raken vaak niet goed wegwijs uit de veiligheidsinstellingen.

Bron: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...0508_tiener_gsm

Mening: Ik denk dat het typisch voor die leeftijd is om het nieuwste en coolste te hebben bij hun leeftijdsgenoten. Dus ook een smartphone. Moesten ze een peiling gedaan hebben bij mensen boven de 18 jaar, dan zullen deze cijfer zeker lager liggen. Toch schrik ik ervan dat kinderen van 12 jaar ook al een smartphone hebben, want dit zal toch betaald worden door de ouders. Terwijl wordt aangegeven dat het voornamelijk is voor te bellen en te sms'en. Met elke andere gsm kan je ook bellen en sms'en zou ik dan denken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th May 2012, 22:17
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Tegenwoordig is het één en al smartphone wat de klok slaat. Ook ik heb een exemplaar. Het is op zich wel handig dat je overal bereikbaar bent (denk bv. aan zaken als Pukkelpop). Maar ik vraag me af of alle jongeren de gevaren e.d. van dat overal bereikbaar zijn ook kennen. Ik twijfel eraan. Elke stap in het inlichten van jongeren wordt denk ik keer op keer achterhaald. Het gevaar van facebook wordt aan onze jongeren wel uitgelegd, maar ze zijn hier niet bewust van. Volgens mij is het overal bereikbaar zijn (en alles dan op facebook kunnen delen) weer een stap verder om hen daar sensibilisering rond te geven.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th May 2012, 11:17
peacheach peacheach is offline
Tine Keersmaekers
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 95
Ik vind het niet zo verrassend dat 8 op 10 jongeren een smartphone heeft. Een gewone gsm voldoet niet meer, je moet een smartphone hebben om mee te zijn. Hier heeft groepsdruk wel iets mee te maken, als je vrienden een smartphone hebben wil je er ook een.
Wat mij meer verraste is dat jongeren gemiddeld 2 uur per dag televisie kijken en daarnaast nog 3uur op de pc doorbrengen, al gamend en al surfend. Dit is 5 uur vrije tijd die de jongeren binnen doorbrengen, in plaats van te sporten in hun vrije tijd. Hierbij is dan niet eens de tijd bijgeteld die de jongeren al surfend op hun smartphone of al sms-end doorbrengen.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th May 2012, 11:24
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Ik schrok ook echt niet van dit aantal, tegenwoordig zie je enkel nog maar van die smartphones. Vorige week ging ik samen met ons mama een nieuwe GSM voor haar kopen( een eenvoudig model weliswaar). De verkoper bekeek ons al raar en begreep niet waarom we geen smartphone kochten. Daarbij komt dan ook nog eens dat de keuze in gewone toestellen tegenwoordig wel erg beperkt is! Ikzelf heb ook nog steeds een gewone GSM en zou niet weten waarvoor ik een smartphone nodig heb. Verder valt het ook op dat niet enkel jongeren, maar ook volwassenen steeds vaker met een smartphone rondlopen. Ik begrijp niet goed waar heel deze evolutie goed voor is en vind zo'n ding eigenlijk maar voor een bepaalde groep van mensen echt handig: zakenmensen met veel contacten, BV's met veel afspraken,... Waarvoor heeft een gewone werkende mens of schoolgaand kind dit in godsnaam nodig?
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th May 2012, 16:39
Matthias.Krols Matthias.Krols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Als gsm-verkoper zou ik ook niet al te veel gewone gsm's meer op de markt brengen. Ik zou wel gek zijn, iedereen koopt toch de duurdere smartphones. Dit is nu eenmaal de evolutie. Iemand koopt iets en de anderen willen niet onder doen en kopen het dus ook. De smartphone is nu eenmaal een hype. Natuurlijk zal deze hype binnenkort weer wel over gaan. Het is gewoon wachten tot dat er weer een nieuw snufje op de markt komt. De kans is groot dat binnen 5 jaar de "gewone" gsm zelfs niet meer bestaat...
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 12th May 2012, 17:37
Francesco Francesco is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Mortsel
Posts: 96
Ik vind dat zoiets moet kunnen. Dit is de hype van de tijd.

Why not go with the flow? ...
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 14th May 2012, 08:38
Koen.Luyten Koen.Luyten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Nijlen
Posts: 57
Mening: Erger wordt het fenomeen wel als je weet dat de GSM een soort statussymbool is binnen scholen. Vroeger waren gebreide truien totaal uit den boze maar dit is dus vervangen door de Nokia 3310 die niet meer hip is. Zo kan het dus zijn dat ouders die geen smartphone voor hun 4 kinderen kunnen kopen wel hun kind 'kwetsbaar' opstellen in hun schoolomgeving...
__________________
“He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever”
Met citaat antwoorden
  #8  
Oud 14th May 2012, 10:07
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik betrap me er soms ook wel op dat ik denk van: "Wow, die heeft nog een oude gsm".
Anderzijds als ik kijk naar de manier waarop ik mijn smartphone gebruik, zou ik ook evengoed af zijn met een gewone gsm.
De reden dat ik dan een smartphone heb? Als je een nieuwe gsm nodig hebt omdat de oude kapot is, wat koop je dan? Iets totaal verouderd of iets nieuws dat in de kortste keren een hype zou kunnen zijn (of er al één is)?

(Voor de duidelijkheid, ik koop mijn smartphone dus vooral voor het design, en daarom geef ik hier niet al teveel geld aan uit en doe hier toch een aantal jaren mee)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.