actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 29th April 2008, 08:55
bas van gorp bas van gorp is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: grobbendonk
Posts: 167
Thumbs up Nachtblinde kan weer in het donker zien dankzij ... gentherapie!

Gelukkig staat de wetenschap niet stil!

HLN - 28/04 Een Britse tiener die aan een zeldzame oogaandoening leed waardoor hij niet in het donker kon zien, kan dat voortaan weer wel dank zij een revolutionaire genetische behandeling. De 18-jarige Steve Howarth is één van de drie patiënten die deelnam aan een medisch experiment in het Londense Moorfields Eye Hospital en het University College Londen.

Nieuwe genen
De experimentele therapie bestaat erin, nieuwe genen te introduceren aan de achterkant van het oog van de patiënt en op die manier de genetische fout te corrigeren die het netvlies verhindert om licht te detecteren. "Ik kan nu veel beter zien in het donker of bij slechte verlichting. Het is maar een kleine aanpassing, maar voor mij maakt het een groot verschil", aldus Howarth. "Voor de operatie haastte ik mij naar huis na de les wanneer het donker begon te worden omdat ik bang was te verdwalen."

"Dat we voor het eerst kunnen aantonen dat gentherapie werkt bij patiënten met een oogziekte is een mijlpaal" aldus professor Robin Ali, wiens team de proeven leidde.

Korte reactie: als ik dit soort van artikels lees, word ik steeds even heel gelukkig. In de eerste plaats gelukkig voor de mens die ze konden helpen, maar vooral omdat de wetenschap opnieuw iets gevonden heeft, waarmee ze heel veel mensen gelukkig mee kunnen maken. Toch stel ik mij ook altijd de vraag welke andere kwalen deze behandeling teweegbrengt bij de patiënt. Het is in, mijn ogen, vaak zo dat er nieuwe methoden gevonden worden om je te verlossen van een kwaal, maar dat deze behandeling gevolgen heeft voor je lichaam. Hopelijk blijven de bijwerkingen in dit geval miniem en kunnen er nog veel patiënten door gentherapie geholpen worden!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.