actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2014, 19:35
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
“55-plussers, verlaat jullie woning”

“55-plussers, verlaat jullie woning”

Senioren die in grote huizen wonen, kunnen maar beter verhuizen. Dat zou de hele maatschappij ten goede komen. Dat zegt de Britse staatssecretaris Lord Newby in de krant The Telegraph.

Oudere koppels met een groot huis moeten aangemoedigd worden om hun huis te verkopen en te verhuizen naar een kleinere woning. Meer dan de helft van de koppels boven de 55 jaar heeft kamers op overschot, zegt Lord Newby. Hij vindt dat de overheid die koppels moet helpen om op zoek te gaan naar een nieuw en vooral kleiner onderkomen.

Proefproject
“Mensen die zelf vragen om te downsizen moeten geholpen worden. Dat is een voordeel voor de hele maatschappij”, verdedigt de staatssecretaris zijn idee. Volgens zijn gesprekspartners in het Hogerhuis is het probleem dat ouderen die willen verhuizen vaak geen geschikte plaats vinden. Een proefproject in het district Redbridge wees uit dat 200 senioren wel bereid waren om de stap te zetten. Alleen hadden ze niet de nodige financiële middelen.

De bedoeling van het proefproject was om oudere mensen een nieuw onderkomen te geven. Bijvoorbeeld in woningen die aangepast zijn aan kwetsbare groepen. De lokale overheid draagt hierbij de kosten voor de renovatie, verhuizing en financieel advies. Maar een heikel punt is dat banken en huisvestingsmaatschappijen niet direct staan te springen om mensen van meer 65 jaar een lening toe te kennen.

Aandacht voor jongeren
Labour noemt het fout te veronderstellen dat sommige senioren wel veel bezittingen maar weinig liquide middelen hebben. “Als dat het geval was, hadden ze geen hypotheek nodig omdat er genoeg geld is opgepot in hun woning”. Er is ook kritiek vanuit de overheid. Voor veel ouderen is het inderdaad een voordeel om compacter te gaan wonen. Maar ze moeten zelf beslissen of ze dat willen of niet.

Er is nog een probleem. Veel compacte woningen zijn gebouwd voor jonge gezinnen. Vaak gaat het om flats, die niet aangepast zijn aan senioren. En tot slot: wonen is niet alleen een kwestie van huizen bouwen, het is een traditie. Je werkt je hele leven werken om eigendom te verwerven. Je kunt van senioren verlangen, dat ze die eigendom zomaar opgeven.

Bron: De Redactie, 22/10/14, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2126564

Eigen mening: Persoonlijk vind ik dit een verhaal dat 2 kanten kent. Langs de ene kant is het vaak juist dat ouderen in te grote huizen wonen. In mijn eigen omgeving ken ik mensen die bijvoorbeeld in een appartement willen investeren om daar later zelf in te trekken. Ook zijn er bijvoorbeeld ouderen die op de boerenbuiten wonen, soms ver van een dorpscentrum. Voor hen zou dergelijke aanmoediging goed zijn. Zeker als de lokale overheid het kostenplaatje voor zich neemt. We leven helaas niet in een utopie, ik zie de lokale overheid dit nog niet meteen doen. Langs de andere kant is het inderdaad waar dat vele oudere mensen heel lang gewerkt hebben om hun huis volledig af te betalen en hierdoor niet graag vertrekken. Het idee op zich staat mij wel aan, maar ik vrees dat er dieper gezocht moet worden naar oplossingen voor ouderen, want in deze tijden zullen zij het zijn die voor de kosten staan en voor jongeren die misschien te weinig ruimte hebben in deze aangepaste flats.

Laatst aangepast door Jorn.S*oops : 22nd October 2014 om 19:39.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:43.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.