actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2017, 08:43
Romy.L*ntermans Romy.L*ntermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Mol
Posts: 79
Gemeenten klagen steen en been over De Lijn

Bij de Vlaamse gemeentebesturen leeft diepe onvrede over het gebrek aan inspraak bij De Lijn. De vervoersmaatschappij belooft beterschap.

'We worden makkelijk over het hoofd gezien’, ‘we hebben geen impact’, ‘het is zeer moeilijk praten’ … een breed verspreid gevoel van ongenoegen tekent zich af in een enquête van de Vlaamse Vereniging van Steden en Gemeenten (VVSG) die De Standaard kon inkijken.

Maar liefst 85 procent van de bevraagde burgemeesters en OCMW-voorzitters zegt onvoldoende greep te hebben op de aanbieders van het openbaar vervoer. Vooral De Lijn gaat dan over de tongen. ‘Als je iets wil wijzigen, krijg je als antwoord dat het niet kan, of dat het de stad veel geld zal kosten. Er zou meer overleg moeten zijn’, zegt burgemeester van Lier Frank Boogaerts (N-VA).


‘Bij De Lijn hangen ze veel te hard vast aan hun eigen procedures’, vindt burgemeester van Hoeilaart Tim Vandenput (Open VLD). ‘Gelukkig is er nog een belbus’, zegt burgemeester van Lo-Reninge Lode Morlion (CD&V). ‘Met zo weinig inwoners als bij ons is het gewoon onmogelijk om een impact te hebben op De Lijn.’

De Lijn benadrukt dat er regelmatig contacten zijn met burgemeesters, schepenen en ambtenaren. ‘Maar zij zijn niet de enige stakeholders: er zijn ook ziekenhuizen, scholen, kmo-zones. En openbaar vervoer overschrijdt de gemeentegrenzen’, klinkt het. ‘We moeten dit alles kunnen inpassen in het budget dat ons wordt toegewezen. Door Vlaanderen, niet door de gemeenten.’
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) begrijpt de verzuchting van de burgemeesters. ‘Veel burgers beschouwen de lokale besturen als het eerste aanspreekpunt voor opmerkingen over het openbaar vervoer. Tot nu toe hebben die lokale besturen niet veel in de pap te brokken.’

Daar komt verandering in. Dat benadrukt zowel Weyts als De Lijn. Door de goedkeuring van het concept van de basisbereikbaarheid zal het openbaar vervoer anders georganiseerd worden. Gemeenten en steden krijgen veel meer inspraak. Niet zozeer als het gaat over de centrale assen, maar wel over alle vertakkingen daarvan en de lokale initiatieven. Dat zal gebeuren via zogenoemde vervoerregio’s, waarin de gemeenten samenwerken.

‘Zo krijgen ze zelf de sleutels in handen. We verwachten dat dit bijvoorbeeld de stiptheid ten goede zal komen’, klinkt het bij De Lijn.

BRON: De standaard 09/10/2017 http://www.standaard.be/cnt/dmf20171008_03119322

EIGEN MENING: Ik snap langs de ene kant wel dat De Lijn geen rekening houdt met de inspraak van gemeenten. Langs de andere kant vind ik wel dat dit niet kan. Ze moeten door verschillende gemeenten rijden en deze zouden hier dus wel inspraak op moeten hebben. Ik vind het dus wel goed dat De Lijn nu beslist heeft om hier verandering in te brengen en toch meer rekening gaat houden met inspraken van gemeenten. In mijn gemeente zijn er best wat plaatsen waar De Lijn geen bushaltes heeft en dit is wel jammer. Ik snapte niet waarom de gemeente hier niets aan kon doen, maar nu begrijp ik het wel. Ze kunnen hier gewoon niets aan doen.

Laatst aangepast door Romy.L*ntermans : 9th October 2017 om 08:51.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.