actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

 
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2014, 22:06
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vorselaar
Posts: 82
Albert Heijn slaat Zwarte Piet in de ban

Albert Heijn slaat Zwarte Piet in de ban

Albert Heijn doet Zwarte Piet grotendeels in de ban. In de grootste supermarktketen van Nederland zal de beeltenis van Piet alleen nog op snoepgoed opduiken, meldt de krant Algemeen Dagblad (AD). In de Belgische vestigingen blijft Zwarte Piet.

In reclames en campagnes binnen en buiten de winkels is de donkere metgezel van Sinterklaas straks niet meer te zien. Op de posters speelt een wit ongeschminkt jongetje de rol van Piet.

Volgens woordvoerder Els van Dijk is er binnen hoofdconcern Ahold "lang en goed" nagedacht over het besluit. Het bedrijf wil niet doof zijn voor het maatschappelijk debat rond Zwarte Piet "dat de laatste tijd duidelijk is verhard. Je moet iets met zo'n discussie".

Chocolade-pietjes en ander snoepgoed met de afbeelding van Zwarte Piet blijven wel deel uitmaken van het assortiment. Van Dijk: "Heel Nederland komt bij ons over de vloer en dus willen we inspelen op de wensen van iedereen."

In Nederland woedt al geruime tijd een maatschappelijk debat over de rol van de Zwarte Piet in het Sinterklaas-verhaal. De discussie wordt tot in de rechtszaal gevoerd.

In de Belgische vestigingen van Albert Heijn zal de "klassieke Sinterklaas-traditie worden gevolgd", aldus een woordvoerster van Albert Heijn België, dus inclusief Zwarte Piet.

Bron : de redactie www.deredactie.be 9/10/2014

Mijn mening :
Ik vind het persoonlijk jammer dat er zoveel heisa is rond het thema Zwarte Piet. Er zijn namelijk op deze moment veel belangrijkere dingen die veel meer aandacht nodig hebben. Hiermee bedoel ik onder andere de strijd tegen IS.
Wat ik ook jammer vind, is dat men Zwarte Piet associeert met racisme. Zwarte Piet maakt immers al heel lang deel uit van onze kindercultuur. Voor kinderen komt de kleur zwart enkel en alleen door het roet uit de schoorsteen en duidt niet op de huidskleur van de persoon. Het doet me plezier om te lezen dat men hier in België toch nog van traditie houdt.
Met citaat antwoorden
 


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:41.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.