actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2017, 10:48
Nele.L*auryssens Nele.L*auryssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2017
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 45
Kinderverzorgster veroordeeld tot 4 jaar cel, waarvan deel met uitstel voor dood baby

Kinderverzorgster veroordeeld tot 4 jaar cel, waarvan deel met uitstel voor dood baby

In Brussel is een kinderverzorgster veroordeeld voor de dood van een baby twee jaar geleden. Ze kreeg vier jaar cel, waarvan drie met uitstel. De advocaat van de vader is tevreden dat de feiten bewezen werden: "Dat was het belangrijkste. Maar de straf zal nooit hoog genoeg zijn".

Ruim 2,5 jaar geleden stierf een baby van 10 maanden oud in het ziekenhuis nadat ze onwel geworden was in een crèche in Sint-Agatha-Berchem. Uit de autopsie bleek dat het meisje overleden was door het "shakenbabysyndroom". Al snel werd er in de richting van een kinderverzorgster van de crèche gekeken. Die moest zich vanmorgen voor de rechtbank verantwoorden voor opzettelijke slagen en verwondingen.

Het parket eiste een celstraf van acht jaar, het werd er uiteindelijk vier jaar waarvan drie jaar met uitstel. De moeder van het meisje krijgt daarnaast een schadevergoeding van 60.000 euro, de vader 50.000 euro. De advocaat van de vader is tevreden dat de feiten bewezen zijn: "Dat was het belangrijkste. Mijn cliënt is niet tevreden met straf, maar de straf zal nooit hoog genoeg zijn als je je dochter hebt verloren."

De betrokken crèche verloor in 2006 al haar erkenning van Kind en Gezin na een ongeval met een baby van drie maanden oud. De crèche werd nadien uitgebaat zonder vergunning, wat in het Brussels Gewest toegelaten is. Na de dood van het meisje in 2015 moest het kinderdagverblijf definitief de deuren sluiten.

Geschreven door Chris Verhaeghe en Hanne Decré voor VRT NWS
Geraadpleegd op 16 oktober 2017 via https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/1...van-deel-met-u/

Mening: Het is een goed ding dat de betrokken crèche haar erkenning verloor en dat ze haar deuren moest sluiten. Ik vind het verschrikkelijk voor de ouders dat ze hun baby hebben moeten afgeven, door de schuld van de kinderverzorgster. Ik snap niet dat iemand het in zijn hoofd kan halen om met opzet een baby slagen en verwondingen toe te brengen. Ik begrijp dat ze zeggen dat de straf nooit hoog genoeg zal zijn, maar dat ze toch al opgelucht zijn dat de "dader" bekend en veroordeeld is. Ik vind het wel opmerkelijk dat het parket 8 jaar celstraf eiste, en dat ze maar 3 jaar voorwaardelijk kreeg. De geldstraf is wel enorm, maar zouden de ouders daar tevreden mee zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.