actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2013, 11:14
S*rina Belmans S*rina Belmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westerlo
Posts: 25
Tienduizenden protesteren in Napels tegen illegale storten

Tienduizenden mensen hebben zaterdagnamiddag in Napels betoogd tegen de vervuiling veroorzaakt door de vele storten rond de Zuid-Italiaanse stad waar illegaal giftig afval gedumpt wordt. Voor de Napolitaanse maffia, de Camorra, zijn die storten een aardige bron van inkomsten. Volgens de politie waren er 30.000 manifestanten, volgens de organisatoren 100.000.

De striemende regen kon de demonstranten niet deren. Op hun spandoeken hekelden ze de ‘biocide’ in de omgeving van Napels. ‘Neen aan de Camorra’ riep de menigte, waaronder ook de Napolitaanse burgemeester Luigi di Magistris . De betogers hielden ook een minuut stilte voor de kinderen ‘die veel te vroeg gestorven zijn’. Sommigen hadden ook foto’s bij van naasten die overleden zijn aan kanker.

De demonstranten eisten dat de bewuste terreinen alsook het grondwater gesaneerd worden. Vooral de giftige dampen die opstijgen wanneer het afval verbrand wordt, zijn een doorn in het oog. De bewuste zone, tussen Napels en Caserta, wordt nu reeds door de bewoners de ‘driehoek des doods’ of ‘vuurland’ genoemd.

Volgens de milieuvereniging Legambiente hebben meer dan 440, voornamelijk Noord-Italiaanse, bedrijven in een periode van 22 jaar tijd zowat 10 miljoen ton industrieel afval gedumpt in de regio.

Bron: standaard.be
Datum: 17/11/2013
Eigen mening:

Op basis van dit artikel stel ik (nog maar eens) vast dat de maffia ontdekt heeft dat "milieu" big business is, dat afval en afvalverwerking geld oplevert... Zoals aangehaald in één van mijn vorige posts ontdekten ze dit al jaren geleden. Wat begon met vuilnis dat niet meer opgehaald werd, leidt nu tot het dumpen van aanzienlijke hoeveelheden gif waarmee ze tonnen geld verdienen. Keerzijde van de medaille is de gezondheid van de burgers. Ook hier verwees ik naar in mijn post van vorige week "Hoe het kan dat zij (= maffia)de overhand nemen in bepaalde delen van een land, hier niks aan gedaan wordt, iedereen achteruit deinst voor hen, zowel burgers als politici?". Maar zaterdag was het bewijs dat ze er wel iets aan doen, ze lieten zich horen! Daarnaast stelde ze eisen, dat zowel de terreinen als het grondwater gesaneerd moet worden. Laat ons stellen dat deze mensen meer dan recht van spreken hebben! Ik hoop dat er gehoor gegeven wordt aan hun actie. Ik ben daarnaast vooral benieuwd naar de gevolgen van deze actie en of het voor oplossingen kan zorgen... Fingers crossed!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th November 2013, 13:56
B*n.Vervoort B*n.Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Wechelderzande
Posts: 112
Napels zien en dan sterven

Deze eeuwenoude uitdrukking blijft jammer genoeg nog steeds kloppen, sterker nog, we zitten qua evolutie eerder bij een stap achteruit, dan een vooruit.
In de middeleeuwen was deze uitdrukking namelijk gepast omdat de pest toen welig tierde in Napels.
Later was deze uitdrukking gepast vanwege de gigantische netwerken van maffiosi die de stad terroriseerden.
Vandaag de dag, moeten we dus vaststellen dat er ergens een combinatie van de twee is ontstaan (alleen is de pest nu gewoon een berg afval geworden).

Jammer genoeg zat dit er al langer aan te komen: Napels kampt namelijk al jaren met problemen met afval. De afvalbedrijven kunnen namelijk al sinds 2007 het afvaloverschot in de stad niet verwerken. Toen duidelijk werd dat de overheid hier niet veel aan ging doen, is het uiteraard een kans voor de maffia om hier veel geld op te verdienen.

Ik hoop mee dat dit probleem snel wordt opgelost, want deze praktijken zijn een smet op een stad die zo mooi zou kunnen zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.