actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th November 2009, 08:49
jolien.ceulemans jolien.ceulemans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Lier
Posts: 94
Van Rompuy staat voor extra horde

BRUSSEL - Premier Herman Van Rompuy zit niet langer in een 'winning team', na het afhaken van de Brit David Miliband.


Van onze redacteur

De Britse minister van Buitenlandse Zaken David Miliband haakte gisteren definitief af voor de functie van Hoge Vertegenwoordiger voor het buitenland, een van de twee topfuncties die in het leven worden geroepen door het Verdrag van Lissabon.

Dat is slecht nieuws voor premier Herman Van Rompuy (CD&V), die gisteren naar Berlijn was getrokken als favoriet om Europees president te worden. De constructie die was opgetrokken rond Miliband en hemzelf, bleek niet sterk genoeg. Miliband haakte naar verluidt af omdat hij niet gemist kan worden bij de Britse verkiezingen, die waarschijnlijk volgend voorjaar worden gehouden.

De Britten zijn daarop opnieuw pal achter de kandidatuur van de voormalige Britse premier Tony Blair voor het Europese presidentschap gaan staan. Blair zelf is volgens de Britse kranten een ultiem offensief begonnen om de lidstaten te overtuigen.

Het voornemen om de beslissing over de twee nieuwe Europese topfuncties te nemen in de coulissen van de festiviteiten rond twintig jaar val van de Muur is daardoor niet doorgegaan. De staats- en regeringsleiders hebben meer tijd nodig om de knopen door te hakken. Het ziet er niet naar uit dat een Europese top donderdag al de benoemingen kan bezegelen. Die komt er mogelijk pas in het weekend of zelfs volgende week.

Opnieuw dreigt een Belgische premier hierdoor op Brits verzet te stoten tegen een Europese topbenoeming, net zoals eerder Jean-Luc Dehaene en Guy Verhofstadt. De kansen van Herman Van Rompuy zijn nochtans nog altijd erg reëel. Een meerderheid van de lidstaten wil iemand als Europees president met het 'lage' profiel van handige onderhandelaar, en niet een groot staatsman met een 'hoog' profiel. Herman Van Rompuy beantwoordt meer aan het eerste profiel, Blair meer aan het tweede.

Maar Van Rompuy moet nog altijd de concurrentie vrezen, niet alleen die van Blair, maar ook die van de Nederlandse minister-president Jan Peter Balkenende en van de Luxemburgse premier Jean-Claude Juncker. De Belgische premier zou zelf aansturen op een andere Brit voor de functie van Hoge Vertegenwoordiger om het evenwicht te herstellen. Daarbij valt de naam van Europees commissaris Catherine Ashton.

De Belgische politiek blijft intussen wachten op duidelijkheid. Vlaams parlementslid Carl Decaluwé (CD&V) zei gisteren voor het CD&V-partijbestuur dat Yves Leterme de logische keuze is om Van Rompuy desgevallend op te volgen. 'Wij zijn niet van plan om een karaktermoord te plegen op Leterme.'

BRON: www.standaard.be

EIGEN MENING: Van Rompuy staat misschien wel voor een extra horde, maar of hij zoveel te vrezen heeft voor de grote statusman Blair, betwijfel ik toch. Waarom zou men in godsnaam voor Tony Blair kiezen? Voor mij is en blijft hij nog steeds een oorlogsmisdadiger, die niet geschikt is voor het Europese presidentschap. Mijn gevoel zegt dat Van Rompuy veel dingen te bieden heeft, ik hoop alleen maar dat hij dit ook zal laten zien, wanneer hij moest gekozen worden als hoge vertegenwoordiger van het buitenland. Wanneer Carl Decaluwé voor het CD&V-partijbestuur zei dat Yves Leterme de meest logische keuze was als eventuele opvolger van Van Rompuy, was dit niets nieuw voor mij. Ik denk dat iedereen dit wel zag aankomen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th November 2009, 14:45
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Ik begrijp de hele drukte niet goed rond deze functie van Europees President.
Als ik mij niet vegis heeft Van Rompuy zelf 14 dagen geleden toegegeven dat hij niet echt bezig was met het Europees presidentschap.
Tot hij plots enkele dagen later voor de eerste keer wordt genoemd als 1 van de topfavorieten voor deze functie. Sindsdien is het item niet meer weg te slaan uit het nieuws. Hoe komt dit toch?
Eerst wordt er duidelijk gesteld dat men in België niet echt bezig is met het Europees presidentschap en nog geen week later staan alle kranten er vol van. Men volgt alle geruchten op de voet en peilt tijdens iedere gelegenheid naar de meningen van andere hooggeplaatste politici.
Ben ik de enige die mij er aan stoort dat het steeds ofwel zwart ofwel wit is hier in België en nooit eens grijs? Toen Van Rompuy zich niet kon vinden in de rol van Europees President was er niemand geïnteresseerd in de andere kandidaten en was het een kort hoogtepunt in een nieuwsuitzending. Maar nu blijkt dat Van Rompuy het wel eens zou kunnen halen, staat het nieuws er vol van. Zijn wij dan echt zo egocentrisch ingesteld? Dat iets pas waarde krijgt als er een Belg zich mengt in het hele verhaal.

Voor mij is het een beetje te gek voor woorden. En ik stel voor dat we gewoon wachten tot er een nieuwe Europees President benoemd is alvorens zoveel aandacht te schenken aan de aanloop van deze benoeming.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th November 2009, 21:30
Rosalie.VanderVelde Rosalie.VanderVelde is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2009
Locatie: Turnhoutsebaan 51 Kasterlee
Posts: 8
De gevolgen voor ons land wanneer een Belg op de troon van Europa komt te zitten zullen onwaarschijnlijk zijn. Moest Van Rompuy deze functie in handen krijgen, zitten we er de komende 2.5 jaar warmpjes bij.

Wat mij tegenzit is, hoewel Van Rompuy deze functie perfect zou uitvoeren als ervaren low-profile politicus en onderhandelaar, hij zelf niet echt staat de springen voor de promotie.

Van Rompuy die op zijn levensweg zijn pensioen al in het viezier heeft, mag nu de hoogste en belangrijkste functie van Europa bekleden.
Pas heeft hij door een soort 'burgergevoel' een land in misère nog mogen overnemen van zijn collega Letêrme. Toen zat hij opgescheept met functies als: koninklijk verkenner, formateur en eindigde met de oersaaie job als premier. Deze uitbollende politicus kan het presidentschap niet zomaar weigeren. Maar uiteindelijk zou Van Rompuy op zijn 65'ste stoppen met een indrukkwekkend palmares en een nog meer indrukwekkend pensioen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.