actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd October 2009, 12:59
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
De Clerck wil tuchtrecht magistraten hervormen na bordeelbezoek procureur

Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) wil op korte termijn het tuchtrecht bij magistraten hervormen. Hij zegt dat naar aanleiding van de onthulling dat de Brusselse substituut-procureur Dirk Merckx eind jaren negentig op kosten van Koen Blijweert, een zakenman met een niet onbesproken reputatie, op bordeelbezoek ging in Amsterdam. De minister vraagt aan het Brusselse parket-generaal een verslag over de zaak, schrijft De Standaard.

Bordeelbezoek
Merckx is de magistraat die het dossier tegen de Beaulieu-groep en Jan De Clerck behandelde. Het bordeelbezoek belette hem niet om aan het hoofd te komen van de financiële sectie en een topbaan bij de Verenigde Naties in de wacht te slepen. "Ik wil weten hoe de tuchtprocedures tegen hem zijn verlopen en hoe die promoties zijn gegaan," reageert De Clerck nu. Merckx kreeg in 1999 een tuchtstraf na een bedenkelijke ingreep die hij deed om een bevriende advocaat te helpen in een dossier, maar ook die tuchtstraf stond zijn carrière niet in de weg.

Corruptie?
Merckx regelde volgens getuigen op het parket vele zaken voor Blijweert, en tipte hem ondermeer over belastingcontroles. Bij het onderzoek kwamen ook de uitspattingen van Merckx naar boven, die werden betaald met kredietkaarten van de firma van Blijweert. Eén keer voor bijna 4.000 euro, andere keren voor 2.300 en (maar) 575 euro. Merckx ontkent dat hij ooit iets teruggedaan heeft voor de betaalde gunsten.

Onderzoek
Aangezien het ging om een belangrijke magistraat, werd een tuchtonderzoek opgestart. Merckx werd echter niet gesanctioneerd, maar wel weggepromoveerd naar de VN, waar hij werkt als expert in terrorismepreventie. De Clerck is niet meteen van plan om het gerecht opdracht te geven een gerechtelijk onderzoek te openen om na te gaan of er eventueel sprake is van corruptie. Hij zegt zich eerst te moeten informeren. (belga/sam)

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie...procureur.dhtml
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd October 2009, 18:44
lisa.dens lisa.dens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: vorselaar
Posts: 63
Bedenking artikel :

Ik vind het niet meer dan normaal dat ze er aan denken de tuchtprocedures aan te passen. Een belangrijke magistraat die toch nog gepromoveerd word na dat er weet is van zijn bordeelbezoeken. Het feit dat hij enkel weggepromoveerd werd als straf vind ik maar raar. Moest het een gewone arbeider geweest zijn, hij zou direct ontslagen zijn. Dit bewijst nog maar is dat je met alles weg kan komen als je de juiste connecties hebt. Ik hoop dat minister De Clerck hier verandering in kan brengen want dit kan bij mij echt niet door de beugel.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.