actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Mensenrechten
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 26th November 2016, 12:51
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Korte celstraffen opnieuw langer

Wie veroordeeld wordt tot een celstraf van maximaal drie jaar, zal weer langer achter de tralies moeten blijven. Voor sommige gedetineerden kan dat oplopen tot vier maanden extra opsluiting, schrijven de kranten van Mediahuis.

De strafkorting die de voorbije maanden werd toegepast, krijgt geen verlenging: van een gevangenisstraf tussen één en drie jaar wordt vanaf 1 januari standaard een derde uitgevoerd. Van twee jaar celstraf moet acht maanden uitgezeten worden, vier maanden meer dan nu. Een vonnis van drie jaar zal leiden tot een jaar achter tralies of met enkelband. Ook vier maanden meer dan nu.

"De maatregel was altijd tijdelijk bedoeld", zegt de woordvoerster van minister van Justitie Koen Geens (CD&V). De maatregel was uit nood geboren, wegens "de recente langdurige stakingen, groot capaciteitsverlies in enkele inrichtingen en de nakende sluiting van Tilburg". Bijna 900 veroordeelden kwamen daardoor vroeger vrij de voorbije maanden.

Volgens het kabinet zijn de gevolgen van de staking verteerd. Bovendien komen er extra plaatsen bij. Er zitten nu 10.368 mensen in de gevangenis.

Bron: VTM Nieuws, 26/11/16 (http://nieuws.vtm.be/binnenland/216...-opnieuw-langer)

Mening: Ik begrijp niet dat wanneer je een celstraf van één jaar krijgt toegewezen, er slechts vier maanden effectief van moet uitzitten. Dus in mijn ogen is het goed dat de korte celstraffen opnieuw langer worden, maar nog niet goed genoeg. Vanaf je werkelijk naar de gevangenis moet, heb je wel ernstige criminele feiten gepleegd. Hiervoor moet je gewoon jouw verantwoordelijkheid voor opnemen en de straf ondergaan die je krijgt. Ik vind dat je dan langer als één derde van je straf mag uitzitten. Het is net als wanneer je een kind in de hoek zet en na een minuutje zegt: "ga maar terug spelen". Daar bereik je volgens mij het doel van de straf niet mee.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.