actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2015, 19:57
Eline.V*anacker Eline.V*anacker is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Grobbendonk
Posts: 30
Thumbs down Gewezen korpschef krijgt milde straf voor schending beroepsgeheim

Voormalig korpschef Wim De Maesschalck uit Lebbeke is dinsdag mild gestraft door de Dendermondse rechter voor schending van zijn beroepsgeheim. Hij stond terecht voor twee zaken. Dat leverde hem enerzijds de gunst van de opschorting op en anderzijds twee maanden gevangenisstraf met uitstel en 600 euro boete met uitstel.

De Maesschalck gaf in 2011 informatie over het moordonderzoek rond zijn minnares Ann De Beer door aan een getuige in de zaak. De Beer was vermoord door haar echtgenoot Mark Persoons in hun huis in Lebbeke. De ochtend daarop trok De Maesschalck naar de therapeute van de vermoorde vrouw en de kroongetuige in het dossier en vertelde haar details uit het onderzoek. 'Om het onderzoek te manipuleren en zijn naam er buiten te houden', meende de openbaar aanklager. 'Omdat ik mijn hart moest luchten en ik nergens anders terecht kon, ik was een emotioneel wrak', zei De Maesschalck daar tijdens zijn proces zelf over.

In de tweede zaak waarvoor hij terecht stond, speelde hij informatie uit een lopend onderzoek naar gesjoemel met wapens van een agent door aan die politieman. 'Een vertrouwelijk gesprek dat later tegen mij gebruikt is', zei De Maesschalck daarover. In beide zaken had de verdediging om de vrijspraak gevraagd, maar de rechter achtte de man schuldig.


Bron: Het Nieuwsblad, 20/10/2015

Mijn mening: Ik vind het jammer dat een beroepsagent zich niet houdt aan de regels. Hij is verplicht om beroepsgeheimen voor zich te houden. Het is correct om hem te straffen want dit kan helemaal niet. Het feit dat hij verteld dat hij een emotioneel wrak was en hij zijn hart moest luchten en daarom nergens anders terecht kon vind ik al niet kunnen voor een politieagent. Agenten worden opgeleidt om hun gevoelens te beheersen en niet medelevend te zijn en hoe ze in bepaalde situaties moeten omgaan. Hij heeft zijn job niet goed uitgevoerd, door details te vertellen uit het onderzoek wilt zeggen dat deze man niet goed wist waarmee hij bezig was en dit kan gevolgen hebben voor het verdere onderzoek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.