actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd November 2012, 14:54
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
In 43 gemeenten zit grootste partij in oppositie

In 43 gemeenten zit grootste partij in oppositie

In één op de zeven Vlaamse gemeenten – 43 in totaal- vliegt de winnaar van de verkiezingen in de oppositie. Dat is een pak minder dan in 2006. Toen was dat nog één op de vier. CD&V heeft het meest reden tot klagen. De christendemocraten mogen niet besturen in zeventien gemeenten waar ze op 14 oktober de meeste zetels binnenhaalden.

Bron: Het Laatste Nieuws van zaterdag 3 en zondag 4 november

Mening:
Wie herinnert zich niet de beelden van een dolgelukkige Vincent Van Quickenborne vlak na de verkiezingen. Zou hij toen al geweten hebben dat hij burgemeester werd ten nadele van Stefaan De Clerck?
Ik denk dat er in veel gemeenten reeds voorakkoorden waren. Wat voor nut hebben de verkiezingen dan nog? Je hoeft nadien enkel nog een ‘geloofwaardige’ smoes te bedenken en je zit voor 6 jaar gebeiteld. Tegen de volgende verkiezingen zijn vele mensen dit kiezersbedrog reeds vergeten. Want daarin zijn politiekers zeer goed: eenieder interpreteert de uitslagen van de verkiezingen naargelang het hem of haar het best uitkomt.
Verder constateer ik nog een opvallende trend: vele nationale kopstukken en ministers wilden zo graag burgemeester worden. Is dit uit schrik voor de volgende federale verkiezingen of hebben ze graag werkzekerheid voor de volgende zes jaar?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd November 2012, 20:22
nic.andriessen nic.andriessen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 331
Laten we vooral niet veralgemenen. Er zijn politici die in eigen voordeel denken, klopt, maar niet iedereen denkt zo. Dat dus "de politiekers" zo denken, is nogal veralgemenend.

Wat het artikel over de coalities betreft, geef ik je gelijk. Bijna 15 % van de Vlaamse steden en gemeenten bestuurt dus zonder de grootste partij aan boord. Dat vind ik niet correct. Ook ik ben geen liefhebber van voorakkoorden. De verkiezingen zouden de partners pas bij elkaar moeten brengen, niet voor de verkiezingen.

Wat ik nog even wil reageren is deze link: http://www.standaard.be/artikel/det...121015_00335308
Dag 1 na de verkiezingen. N-VA kondigt met grote trom aan dat er anti-N-VA coalities gesloten worden ... Vandaag blijkt dit evenwel anders. Wie waren ook alweer de eerlijke, transparante politici?
__________________
"Zien wat juist is en het niet doen, is een gebrek aan moed."
Wouter Beke
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 3rd November 2012, 22:03
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Het is duidelijk dat er niet altijd geluisterd wordt naar de burgers.
Wat is dan de zin van het stemmen?
De stem van de burger was duidelijk. N-VA kwam als sterkste uit de verkiezingen en toch zitten ze in veel gemeenten in de oppositie. Hoe is dit toch mogelijk?!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.