actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th March 2017, 07:38
Melissa.V*emincx Melissa.V*emincx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Heist-op-den-Berg
Posts: 84
Zwaar beroep, minder pensioen?

Als ik na een zwaar beroep vervroegd met pensioen kan gaan, moet ik dan een deel van mijn pensioen laten vallen?

Volgens MyPension kan ik met pensioen gaan in het jaar dat ik 62 wordt, dit door een beroep met zware arbeid in het verleden. Krijg ik dan mijn volle pensioen en hoe zit het dan met de opname van mijn aanvullend bedrijfspensioen? R.V.


De vroegst mogelijke pensioendatum die u kunt terugvinden in MyPension, het online pensioenportaal van de overheid, houdt op dit moment nog geen rekening met de nieuwe regels voor zware beroepen. De onderhandelingen daarover lopen nog en wettelijk is hierover nog niets vastgelegd. Het is dus ook nog niet duidelijk welke compensaties er zullen komen voor de pensioenberekening.

Op basis van de algemene regels die op dit moment van toepassing zijn, is uw pensioenbedrag bij vervroegde pensionering niet gelijk aan een volledig pensioen. Voor een volledig pensioen zijn 45 loopbaanjaren vereist, ook wel eens een volledige loopbaan genoemd. Kunt u op 62 jaar met vervroegd pensioen gaan, dan zult u op dat moment slechts 41, 42 of 43 loopbaanjaren gepresteerd hebben. Concreet wordt elk loopbaanjaar voor de pensioenberekening meegerekend a rato van één pensioendeeltje. Heeft u bij uw vervroegde pensionering bijvoorbeeld een carrière van 42 jaar achter de rug dan zal uw pensioen bestaan uit 42 pensioendeeltjes. Blijft u werken tot u een loopbaan van 45 jaar heeft opgebouwd dan worden er nog drie jaren extra meegeteld voor uw pensioen.

Voor mensen met een ‘zwaar beroep’ worden er momenteel nog een aantal verzachtende maatregelen onderzocht. De onderzochte maatregelen hebben zowel invloed op de aanvangsleeftijd van het vervroegd pensioen als op de pensioenberekening. Op basis daarvan zal het pensioenverlies mogelijk beperkt worden bij opname van een vervroegd pensioen na het uitoefenen van een ‘zwaar beroep’. Hoe deze maatregelen er concreet zullen uitzien, is voorlopig echter nog koffiedik kijken.

Meer informatie over de voorgestelde parameters om te bepalen wat een ‘zwaar beroep’ is en over de mogelijke pensioenmaatregelen voor zware beroepen kunt u terugvinden in het rapport ‘Zware beroepen, deeltijds pensioen en eerlijke flexibiliteit in het pensioensysteem’ en in het ‘Voortgangsrapport’ van het Nationaal Pensioencomité over de problematiek van zwaar werk.

Wat betreft uw aanvullend bedrijfspensioen, geldt als algemene regel dat de uitbetaling gekoppeld wordt aan de opname van uw wettelijk pensioen. Vervroegde opname is onder welbepaalde voorwaarden mogelijk maar kan in principe niet verplicht worden. In MyPension kunt u sinds kort ook de gegevens van uw aanvullend pensioen bekijken, onder het tabblad ‘mijn aanvullend pensioen’. Hier kunt u de opgebouwde bedragen terugvinden op 1 januari van het lopende jaar. Zo lang u in dienst bent bij de inrichter van het pensioenplan, wordt de premiestorting verdergezet en wordt het kapitaal verder opgebouwd.

Bron: De Standaard - 6/03/2017, http://www.standaard.be/cnt/dmf20170306_02764635

Motivatie: Ik vind dat mensen met een zwaar beroep evenveel pensioen moeten krijgen dan mensen die geen zwaar beroep hebben, ook als ze vervroegd met pensioen gaan. Mijn vader heeft een zwaar beroep en op zijn 38-jarige leeftijd heeft hij al last van zijn rug. Deze last kennen vele mensen met een zwaar beroep (vooral op oudere leeftijd). Wat ik bedoel is dat ik het niet meer dan logisch vind dat mensen met een zwaar beroep vroeger op pensioen mogen, maar ik vind wel dat ze recht hebben op een volledig pensioen. Deze mensen hebben even hard gewerkt dan andere mensen en hebben meer fysiek werk geleverd. Dus ik vind het geen probleem dat ze vroeger met pensioen mogen.

Laatst aangepast door Melissa.V*emincx : 6th March 2017 om 07:46.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.