actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th October 2010, 11:59
Ilse Van Loock Ilse Van Loock is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Kessel
Posts: 103
1 op 9 zelfstandigen leeft in armoede

1 op 9 zelfstandigen leeft in armoede.

Eén op negen zelfstandigen leeft onder de armoedegrens. Het clichébeeld van de rijke zelfstandige met zijn dure BMW gaat voor 47.000 onder hen dus helemaal niet op. Dat berekende de ondernemersorganisatie Unizo. " Armoede bij zelfstandigen is een miskend probleem. Vaak verbergen ze die om geen klanten te verliezen of zijn ze te trots", zegt Unizo-topman Karel Van Eetvelt.

Bron: Het Laatste Nieuws van 16 en 17 oktober 2010
http://www.hln.be/hln/nl/942/Econom...n-armoede.dhtml

Mening: Ik was verbaasd te lezen dat 1 op 9 zelfstandigen onder de armoedegrens leeft. Het clichébeeld van de rijke zelfstandige klopt dus niet. Ik denk dat het voor niemand prettig is te moeten aankloppen bij het OCMW. Maar blijkbaar zijn zelfstandigen te trots om die stap te zetten. Velen hebben het moeilijk in deze tijden en helaas verwacht men nog een toename van mensen met financiële problemen. Nochtans voorspelt de Nationale Bank een economische groei! Hoe kan dit?
Wordt de kloof tussen arm en rijk dan toch groter?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th October 2010, 15:17
glenn.vanechelpoel glenn.vanechelpoel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 20
Het beroep als zelfstandige wordt minder en minder aantrekkelijk!
Zeker na de financiële crisis die er geweest is, veel zelfstandigen hebben het financieel moeilijk en worden nu dikwijls nog de dupe van besparingen die de overheid wil doorvoeren.
Als je weet dat er dit jaar 23% meer faillissementen zijn in Vlaanderen dan in 2008 is dit toch wel schrikwekkend en moet er dringend aan de alarmbel getrokken worden!
Zelfstandigen die ziek worden, of verlof nemen zitten dan gewoon zonder inkomen!

Laatst aangepast door glenn.vanechelpoel : 16th October 2010 om 15:32.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th October 2010, 19:45
alexandra.hauquier alexandra.hauquier is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Schilde
Posts: 23
Het beroep van zelfstandige is niet te onderschatten. Mensen houden vaak geen rekening met de zware investeringen die voor een groot aantal zelfstandige beroepen vereist zijn. Wanneer zij dan nog eens geconfronteerd worden met het betalen van hun belastingen komen ze tot de constatatie dat er financiële problemen dreigen te ontstaan. Bepaalde sectoren zijn uiteraard gevoeliger voor een eventueel falen. Om een zaak te doen renderen dienen de zelfstandigen ook zeer veel werk en tijd te steken in hun job. Het is inderdaad verontrustend dat 1 op 9 zelfstandigen in armoede leeft, ook het feit dat er nooit zoveel faissementen het afgelopen jaar zijn uitgesproken is een teken dat de economische crisis zeker nog niet voorbij is.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 18th October 2010, 09:47
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
1 op 9 is veel! Zeker in een land waar men beweert dat de sociale zekerheid heel hoog is. Ze is blijkbaar niet hoog genoeg. Maar als de zelfstandigen te nobel zijn om hulp te vragen wanneer ze financieel in de problemen zitten, is het ook wel hun eigen schuld, vind ik. Het is geen schande om hulp te vragen, zeker als je kinderen hebt is het belangrijk dat er wat geld binnenkomt.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 18th October 2010, 19:34
JenteAerts JenteAerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 33
Ik denk wel dat je dit artikel een beetje moet nuanceren. Er zijn veel zelfstandigen die officeel onder de armoede grens leven maar in het 'zwart' massa's geld verdienen/hebben. Bij een kapster bijvoorbeeld, kan mijn niet controleren hoeveel mensen er daar binnenstappen en dus geld in het laadje brengen. Men profiteert hier dus ook van, minder officiële inkomsten, minder belastingen! Ook boeren kopen veel producten in het zwart aan, deze kunnen ze dus niet verder verkopen in het 'wit' want officeel heeft men ze niet aangekocht. Oké, zelfstandigen hebben het niet altijd gemakkelijk, zeker niet met de economische crisis maar ik denk dat een beetje nuanceren bij dit artikel wel mag.
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 20th October 2010, 17:04
didier.dillen didier.dillen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 60
1 op 9 zelfstandigen leeft in armoede

Ik denk dat het aantal zelfstandigen in ons land sterk gedaald is. Reden: juist een crisis achter de rug, en als zelfstandige heb je het niet zo gemakkelijk.. Het vertrouwen is wat zoek! Je kan als zelfstandige heel veel geld verdienen, maar er kan ook veel tegenvallen. Als je langdurig ziek bent als zelfstandige zie je geen cent meer! Er is dan geen inkomen meer. Ook het pensioen voor een zelfstandige is niet hoog, dit zijn 2 factoren die het 'zelfstandige(n) zijn' onaantrekkelijk maken.
Met citaat antwoorden
  #7  
Oud 23rd October 2010, 16:15
Ashley.Knegtel Ashley.Knegtel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Grobbendonk
Posts: 76
Als je het wil maken in de businneswereld als zelfstandige, moet je eerst en vooral weten waar je aan begint.
Mensen die deelnemen aan een programma zoals "Mijn restaurant" bijvoorbeeld, weten volgens mij niet goed wat dit allemaal teweeg kan brengen. Zij denken alleen maar een de positieve kanten van zelfstandig zijn. Maar wat als je zelf kok bent en je bent ziek?
Niemand die medelijden met jou heeft hoor. Je moet je eigen boontjes doppen. Met zelfstandigen wordt veel te weinig rekening gehouden, geef maar toe als zelfstandige heb je later maar een pover pensioentje hoor.
Om een zaak te beginnen moet je eerst en vooral veel investeren en risico's DURVEN nemen. Je moet natuurlijk ook veel geluk hebben dat je zaak rendeert.
Ik begrijp zeer goed dat sommige zelfstandigen te trots zijn om het op te geven. Je moet wel weten dat zij hier misschien heel hun leven voor gewerkt hebben! Maar dat is ook het risico ervan en je moet dit natuurlijk onder ogen durven zien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.