actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 2nd December 2014, 09:49
w*nnesvanbavel w*nnesvanbavel is offline
Wannes Van Bavel
 
Geregistreerd op: Feb 2014
Locatie: Zoersel
Posts: 59
Rechtszaken van hoogstens één jaar? 'Onrealistisch'

Rechtszaken van hoogstens één jaar? 'Onrealistisch'


De duur van een proces tot één jaar beperken, is onrealistisch. Dat zegt het college van de hoven en rechtbanken. Besparingen zullen de doorlooptijd zelfs met zes maanden doen toenemen.
Het college van hoven en rechtbanken heeft een onrustwekkende boodschap voor minister van Justitie Koen Geens (CD&V). Die wil de gerechtelijke achterstand wegwerken door de duur van een proces te beperkten tot maximaal één jaar (DS 22 november).

'Dat is onrealistisch', zeg het college, dat de toegekende middelen zal verdelen onder de 56 lokale gerechten. 'De problematische doorlooptijden zijn veelal terug te vinden in de burgerlijke afdelingen van de hoven van beroep. Vandaag bedraagt die looptijd gemiddeld 2,5 jaar.'

Volgens raadsheer Luc Maes, eerste voorzitter van het Brusselse hof, is er geen enkel scenario denkbaar waarin de beperking haalbaar is. Meer nog: simulaties van de gevolgen van de besparingen die de regering-Michel wil doorvoeren, tonen aan dat de huidige doorlooptijd nog zal toenemen met ongeveer zes maanden.

bron: De Standaard
datum: 2/12/2014

Eigen mening: Ik begrijp de eis van de minister wel. Voor ons (normale mensen) lijkt een proces van een jaar al ongelooflijk lang maar advocaten en magistraten blijven beweren dat deze termijn echt gewoon niet haalbaar is. Misschien dat ze ons maar eens moeten uitleggen hoe het komt dat deze zaken zo lang aanslepen. Het lijkt allemaal maar rekken om te rekken. Maar de tijd dat een proces nu in beslag neemt lijkt me gewoon bijzonder lang. Er moet toch ergens een middenweg te vinden zijn in deze materie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 12:25
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik sluit me volledig aan bij de mening van Wannes. Een rechtszaak duurt nu gemiddeld 2.5 jaar vooraleer dit opgelost wordt. Dit kan toch niet? Werkelijk? Bovendien beweren ze dan ook nog eens dat er een halfjaar bij komt vanwege de besparingen? Stel je eens in de plaats van de slachtoffers. Iemand die bijvoorbeeld vluchtmisdrijf heeft gepleegd na het aanrijden van een meisje dat overleden is. Deze persoon krijgt pas na drie jaar zijn straf? Mensen die een diefstal of een overval hebben gepleegd, worden pas na 2.5 à 3 jaar gestraft voor die feiten? In tussentijd hebben zij nog 10 andere overvallen gepleegd. Deze wachttijd is gewoonweg belachelijk. Er moet inderdaad een oplossing komen want nu duurt alles veel te lang. Stel je maar eens voor in de plaats van de slachtoffers. Er moet kort op de bal gespeeld worden. 2,5 Jaar later pas een straf geven, zijn vijgen na Pasen vind ik.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.