actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th November 2017, 19:33
Lender.L*yckx Lender.L*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2017
Locatie: Turnhout
Posts: 28
Rellen in Brussel waren geen bendevorming

Het Brusselse parket opent geen dossier voor bendevorming na de rellen in Brussel van afgelopen zaterdag. Wel wordt onderzocht of de verschillende verdachten in contact stonden en op welke manier ze zich organiseerden.

Er zijn volgens het parket onvoldoende elementen om over te gaan tot een onderzoek voor bendevorming. Het Brussels parket herhaalt wel dat het zwaar tilt aan de rellen van afgelopen weekend. Na een positieve identificatie zal worden overgaan tot vervolging van de daders, maar enkel als men over voldoende elementen beschikt die de personen aan de rellen en of de plunderingen kunnen linken. Voorlopig is er minstens één persoon geïdentificeerd die deelnam aan de rellen op 15 en 25 november.

Minderjarige uit Dendermonde

In totaal werden 11 personen gerechtelijk en 60 anderen administratief aangehouden. Vier personen, één meerderjarige en drie minderjarigen, werden zondag ter beschikking gesteld van het parket. Eén minderjarige wordt in Dendermonde, de woonplaats van de minderjarige, ter beschikking gesteld. Een tweede minderjarige is na verhoor vrijgelaten. Hij was in het bezit van een verboden wapen, maar heeft het niet gebruikt. Zijn dossier wordt opgevolgd door het jeugdparket.

Een derde minderjarige werd voorgeleid bij de jeugdrechter. De jongere gooide een projectiel naar een politievoertuig en was ook aanwezig op de rellen op 15 november. De jeugdrechter werd gisteren gevorderd voor de nieuwe feiten en besliste de jongere maatregelen op te leggen. Wat die maatregelen precies zijn, wordt niet gecommuniceerd.

Eén meerderjarige (°1998) werd voorgeleid voor poging tot diefstal met inbraak en opzettelijke vernieling van een voertuig. De man werd vrijgelaten onder voorwaarden.

Eén derde uit Vlaanderen

De rellen begonnen toen zaterdag rond 16 uur een dertigtal betogers van een manifestatie tegen slavernij in Libië aan het Poelaertplein zich richting de winkels op de Louizalaan begaf en daar verschillende vernielingen aanbracht.


Het rumoer verplaatste zich daarna richting Naamsepoort. Een zeventigtal mensen werd daarbij opgepakt. In de vroege avond keerde de rust in de buurt terug.

Volgens het parket is de meerderheid van de jongeren die deelnam aan de rellen afkomstig uit het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Ongeveer één derde van hen is afkomstig uit Vlaanderen.

Gewonde agent

Agenten Pierre Vandersmissen en Esmael gingen zaterdagavond voorop in de strijd. Ze werden bekogeld met stenen, flessen, bloembakken en parkeerborden, nadat ze een groep van vijftien te lijf waren gegaan met pepperspray. Het interventieteam arriveerde net te laat.

Resultaat: een steen op Es*maels hoofd en een schedelbreuk. ‘Ik ben zaterdagavond meteen geopereerd en dokters hebben stukjes steen verwijderd’, zegt Esmael vanuit zijn ziekenbed. De agent zal geen blijvende verwondingen overhouden aan de aanval. ‘Ik mag allicht snel naar huis.’

Een groot deel van de vijftien, later twintig relschoppers kon uiteindelijk gearresteerd worden door de toegesnelde interventieteams. Behalve Esmael raakten nog twee andere collega’s lichtgewond.


Bron: De Standaard, 27/11/'17
http://www.standaard.be/cnt/dmf20171127_03210275

Mening: Ik vind het onbegrijpelijk dat het parket geen dossier opent voor bendevorming. Ik vind het nog straffer dat het hier gaat om MINDERJARIGEN. Toen ik die leeftijd had, zat ik thuis computerspelletjes te spelen. En zij, zij gaan winkels kort en klein slaan + plunderen en vallen agenten aan. Ieder zijn bezigheid zeker ?!
Ik vind het ook niet kunnen dat men een minderjarige heeft vrijgelaten die in het bezit was van een verboden (!) wapen. Oké, hij heeft het niet gebruikt, maar dan nog, hij had wel een wapen bij zich. Als ik bijvoorbeeld met een wapen op school zou aankomen, ga ik toch ook niet zeggen: 'Ik mag mijn wapen toch meebrengen, want ik ga hem toch niet gebruiken'.
Ik vind het ook straf dat men iemand vrijlaat (onder voorwaarden weliswaar) voor poging tot diefstal en inbraak en voor het opzettelijk (!) vernielen van een voertuig. De eigenaars van dat voertuig mogen de schade nu wel betalen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.