actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2016, 14:56
Fouad.A*di Fouad.A*di is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Lommel
Posts: 25
3 of 4 miljard, ministers zijn het nog niet helemaal eens

De topministers van de federale regering blijven discussiëren over het bedrag dat moet worden gevonden bij de begrotingsonderhandelingen. Eerst leek er een consensus over 3 miljard, maar ondertussen ligt het getal opnieuw op tafel. Het taboe rond besparingen in de gezondheidszorg lijkt hoe dan ook doorbroken.

Gisteren gingen de ministers van de federale regering rond middernacht uit elkaar zonder akkoord in de begrotingsgesprekken. Sinds 10 uur vanochtend zitten ze opnieuw in dezelfde kamer in de zoektocht naar een oplossing voor het gat in de begroting.

Vanochtend leek er eensgezindheid te zijn over het exacte bedrag dat moet worden gevonden. Het ging om zo'n 3 miljard euro, toch een flink stuk minder dan de 4,2 miljard waar tot nog toe sprake van was. Rond de middag bleek dat bewuste getal echter opnieuw op de onderhandelingstafel te komen.

Waar moet het geld gevonden worden?

Waar het geld gevonden zal worden, blijft bovendien een moeilijke discussie. CD&V is alleszins geen fan van een snellere vermindering van de werkloosheidsuitkering, wat door anderen op tafel werd gelegd. "We stellen vast dat de werkloosheidsuitkeringen sterk zijn gedaald ten opzichte van 2014", zei minister Kris Peeters (CD&V) vanochtend. "We zijn altijd bereid om problemen op te lossen, maar niet om er te maken. Ik denk dat geen enkele partij kan verantwoorden dat ze mensen in de armoede duwen."

"Er zal extra moeten worden bespaard in de gezondheidszorg", benadrukt bevoegd minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). Opvallend, aangezien de minister enkele weken geleden nog liet verstaan dat dat voor haar niet bespreekbaar was. "Ik vind dat niet leuk, maar het zal moeten. Ik doe er alles aan om de patiënten het niet te laten voelen. Dat is mijn beleid en dat zal zo blijven." Open VLD blijft zich daarnaast verzetten tegen een vermogensbelasting.

In loop van avond of nacht landen

Het is de bedoeling om in de loop van de avond of nacht te landen, zo klinkt het. Officieel staat de deadline op dinsdagmiddag, omdat de premier om 14 uur wordt verwacht in de Kamer voor zijn verklaring.

In de praktijk moet de job morgen al geklaard zijn omdat MR-vicepremier Didier Reynders dan naar Japan vertrekt. De minister van Buitenlandse Zaken werd eigenlijk vanochtend op Melsbroek verwacht om met het vorstenpaar naar Japan te vertrekken voor een staatsbezoek, maar moest in het land blijven voor de gesprekken. Reynders zou koning Filip morgen nareizen.

Bron: deredactie.be op 9/10/2016

Eigen mening:Ik vind dat de ministers zelf ook wat belastingen mogen betalen zelfs wat meer als de gewone mens. Ik stel me ook de vraag of heel de berekening van het te kort wel eerlijk en correct verlopen is. Het is duidelijk, na het lezen van het artikel dat de gewone mens er de dupe van word.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:33.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.