actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th November 2011, 09:39
Stef.Boonen Stef.Boonen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Kasterlee
Posts: 42
Dé internetpedofiel is een 40-jarige man die aast op meisjes van 13

Eén op de zeven slachtoffers van pedofielen worden in de val gelokt via internet. Maar wie zijn die kinderlokkers die het web afschuimen om hun lusten te kunnen botvieren? Volgens een Europese studie is de gemiddelde 'groomer' een man van 40jaar met een IQ van 104 die vooral aast op meisjes van 13 jaar. 'Klopt vrij goed met de werkelijkheid', zegt pedofiliespeurder Peter De Waele.

Grooming is de wetenschappelijke term voor de manier waarop een volwassene via het internet in contact komt met een minderjarige, om hem of haar tot seksueel getinte daden aan te sporen. Hoewel al langer geweten is dat pedofielen op grote schaal misbruik maken van het internet, hebben pas onlangs vijf Europese universiteiten, waaronder de UMons in Bergen, de handen in elkaar geslagen om te begrijpen wie deze groomers zijn, hoe zij te werk gaan en wie hun slachtoffers zijn.

'Het profiel van de internetpedofiel is in alle deelnemende landen grotendeels hetzelfde', zegt professor Thierry Pham van UMons. 'De dader is een man tussen de 35 en 44 jaar. De helft van hen heeft een IQ van meer dan 110, dus in het hogere gemiddelde. In 35 procent van de gevallen is hij al eens voor een seksueel misdrijf veroordeeld. De slachtoffers zijn vooral meisjes (84 procent) in de leeftijdscategorie van 13 tot 15 jaar. En in meer dan de helft van de gevallen worden er eerst foto's of filmpjes uitgewisseld op het net, alvorens het tot een fysieke ontmoeting komt.'

Lees het hele verhaal in Het Nieuwsblad van zaterdag 12 november.
Auteur: Yves Barbieux

Mening:
Ik vind het heel knap dat ze aan de hand van zo'n studie het profiel van de internetpedofiel kunnen vaststellen. De studie is echter wel beperkt, het gaat over 31 aangehouden pedofielen die hun slachtoffers vinden via het internet. Er zijn dus waarschijnlijk ook internetpedofielen die niet aan dit profiel voldoen.
In het artikel staat dat ouders een belangrijke rol spelen in het opspeuren van internetpedofielen. De ouders zouden namelijk moeten weten wat hun kind doet en deelt op het internet.
En als er opdringerige personen opduiken moeten de ouders de politie hierover inlichten.
Ze moeten dus eigenlijk een controle hebben over de contacten van hun kinderen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 12th November 2011, 10:53
Indy.Van.Noten Indy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 35
Ik vind dit persoonlijk 'belachelijk' om het resultaat van een studie op 31 pedofielen 'algemeen' te stellen. Zelf ben ik vroeger ook in contact gekomen met een pedofiel (ja, ik was 13 jaar, dat klopt, op zo een jonge leeftijd zijn meisjes meestal het meest naïef, wat het voor de pedofielen makkelijker maakt) maar die was allesbehalve tussen de 35 en 41 jaar, choquerend genoeg was het zelf nog 'een jonge man' van -ik geloof, zeker ben ik niet- 25 jaar.
Zelf was ik slim genoeg om door te hebben dat er iets niet klopte en meteen alles te blokkeren en verwijderen voor er iets erg gebeurd was, maar toen enkele weken later de politie voor mijn deur stond voor een ondervraging i.v.m. het hele gebeuren en me vertelde wat deze man wel niet allemaal had gedaan stond ik toch wel even versteld. Ik had écht geluk gehad!

Maar dàt geluk heb ik gehad omdat ik altijd heel open met mijn ouders over alles heb kunnen praten. Toen ik mijn eigen computer op mijn eigen kamer heb gekregen mocht ik hem pas opzetten na -toen in mijn ogen- 'een preek' over allerlei gevaren op het internet. Waaronder pedofilie, waardoor ik meteen wist dat er iets niet pluis was.

Mij lijkt het dus beter meer geld en moeite te steken in de jeugd bewust te maken dat dergelijke -zieke- mensen bestaan en dat ze ervoor moeten oppassen. Ook een campagne naar de ouders toe om er open met hun kinderen over te praten en dergelijke lijkt mij beter dan een onderzoek over wie er écht achter het computerscherm zit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:50.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.