actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 17th November 2013, 10:25
L*rs.Baeyens L*rs.Baeyens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Wechelderzande
Posts: 27
Keniaanse politie: "Witte Weduwe is een groot gevaar"

De voortvluchtige 'Witte Weduwe' wordt verantwoordelijk geacht voor minstens zeven moorden in Kenia, dat heeft de lokale politie onthuld. Samantha Lewthwaite werd in Groot-Brittannië geboren en zou de opdracht hebben gegeven voor de moord op twee radicale islamitische clerici, twee protestantse priesters en drie anderen die in verband werden gebracht met de terreurgroep al-Shabaab.

De veiligheidsagenten van de Keniaanse politie beschouwen Lewthwaite als een grote bedreiging en zeggen dat ze volop bezig zijn met haar arrestatie. De 'Witte Weduwe' zou de opdracht hebben gegeven voor de moord op haatpredikant Aboud Rogo Mohammed, hij werd vorig jaar in augustus doodgeschoten op weg naar het ziekenhuis. Lewthwaite was ooit een van zijn volgelingen in de stad Mombasa, hij heeft geholpen om duizenden Somaliërs te bekeren en hen aan te moedigen te vechten voor al-Shabaab. Ze zou de ook de opdracht hebben gegeven tot de moord van twee Protestantse pastoors Charles Matole en Ebrahim Kidata.

De twee kregen ruzie en Mohammed zou gezegd hebben dat hij van Lewthwaite af moest geraken. Hij werd negen maanden gedood nadat de 'Witte Weduwe' het laatste werd gezien. Hetzelfde lot volgde voor zijn opvolger Ibrahim Rogo. Deze moorden zijn een bewijs dat er een kloof is ontstaan tussen al-Shabaab en Lewthwaite, er zou een machtstrijd zijn tussen de stamhoofden en de 'Witte Weduwe'. Een politiebron legt uit: "Samantha Lewthwaite wil meer controle over al-Shabaab, wat de stamhoofden kwaad maakt. Ze is paranoïde en onbetrouwbaar geworden."







De Keniaanse commissaris Aggrey Adoli voegt daar aan toe: "We geloven dat Samantha Lewthwaite achter deze moorden zit en ze heeft zeker en vast nog andere doden op haar geweten. We geloven dat ze betrokken is bij het ronselen van jihadisten en de propaganda van al-Shabaab en al-Qaida. Ze is een grote bedreiging voor de nationale en de internationale veiligheid. We werken de klok rond om te voorkomen dat ze nog meer schade kan aanrichten."

Lewthwaite is de weduwe van een van de daders van de aanslagen in Londen, hij blies zichzelf op bij een aanslag op de Londense metro op 7 juli 2005. Ze werd in het Britse Aylesbury geboren, maar bekeerde zich tot de islam. De 'Witte Weduwe' werd in verband gebracht met het bloedbad dat werd aangericht in het winkelcentrum Westgate in Nairobi met 67 dodelijke slachtoffers. Momenteel zou ze zich schuilhouden in Somalië

eigen mening: Het is schandalig dat zo een gevaarlijk figuur nog altijd vrij rondloopt. Deze vrouw is een zeer grote bedreiging voor de wereldwijde veiligheid. Als men ze na 8 jaar nog altijd niet heeft opgepakt stel ik me toch vragen bij de werkwijze van de internationale politiediensten. Het is trouwens dringend nodig om alle extreme moslims hard aan te pakken . En nee ik ben geen racist, ik ben gewoon realistisch. De mensen moeten zich veilig kunnen voelen. Ik hoop dat er in de toekomst geen aanslagen meer zullen gebeuren als op 9september 2001 maar ik vrees ervoor.

bron:http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...ot-gevaar.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.