actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2015, 09:42
nele.l*yckx nele.l*yckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Brasschaat
Posts: 60
Bart De Wever: "Signaal van Catalanen mag niet genegeerd worden"

N-VA-voorzitter Bart De Wever feliciteert eenheidslijst 'Junts pel Si' met zijn overwinning bij de Catalaanse regionale verkiezingen. "De Catalanen hebben een duidelijk signaal gegeven, dat niet zomaar genegeerd kan worden", zegt De Wever. "Zij hebben zich uitgesproken voor een soeverein Catalonië. En daar zal voortaan rekening mee moeten worden gehouden".

De grootste partij Junts pel Sí, die van Catalonië tegen 2017 een soevereine staat wil maken, haalde 62 van 135 zetels in het regionale parlement in de wacht. "Ik feliciteer Junts pel Sí met hun schitterende uitslag", zegt N-VA-voorzitter De Wever. "Ik kan enkel de hoop uitdrukken dat de Spaanse en Catalaanse regering zonder wederzijdse taboes samenwerken om tot een politieke uitkomst te komen".

Ook minister-president Geert Bourgeois (N-VA) felliciteerde huidig premier Artur Mas met de uitslag. "De Catalanen hebben een duidelijk signaal gegeven. Ik wil mijn collega, Artur Mas (de Catalaanse minister-president, red), feliciteren voor de verkiezingsoverwinning van de lijst Samen voor Ja. Ik kijk er naar uit om de samenwerking tussen Vlaanderen en Catalonië de volgende jaren te versterken."


"Feest van de democratie"

Voor Europees N-VA-parlementslid Mark Demesmaeker waren de verkiezingen van gisteren alvast historisch, zo zei hij vanmorgen op Radio 1. "Dit was een historische gebeurtenis, met ook een nooit geziene opkomst. Het was dus sowieso een feest van de democratie, en de Catalanen wisten ook heel goed waar het op stond. De overwinning is wel heel duidelijk en dit democratisch signaal zal men in Madrid moeten begrijpen en in Brussel ernstig moeten nemen. We moeten de wil van de Catalanen respecteren."

Hoe het verder zal verlopen, weet ook Demesmaeker niet. "Ik ben Madame Soleil niet, maar men gaat beginnen met een intentieverklaring waarin staat dat het proces in gang gezet wordt en dat Catalonie zal proberen in dialoog te gaan met Madrid en met de internationale gemeenschap om de onafhankelijkheid voor te bereiden. Het zal geen eenzijdige verklaring tot onafhankelijkheid zijn, wel een dialoog. Ondertussen kunnen de instellingen uitgebouwd worden, en uiteindelijk zullen de Catalanen hun mening kunnen geven in een echt referendum."

Bron: 28/9/15 via http://www.demorgen.be/buitenland/b...orden-a2470125/

Eigen mening: Ik vind het goed dat waarvoor de Catalanen gestreefd hebben, ook beloond wordt. Het is een grote gebeurtenis voor Catalonië. Ik ben van mening dat onafhankelijk nog altijd zou moeten kunnen als een deel van een land dit wenst.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.