actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th December 2012, 08:56
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Gierle
Posts: 122
"Ik heb niet actief gezocht naar allochtone schepenen"

ANTWERPEN - In 't Stad bekampen ze mekaar vurig, maar in het district Antwerpen delen N-VA en Groen de lakens (uit), aangevuld met Open VLD. Zuhal Demir (N-VA) leidt de uiterst krappe meerderheid, met een bont college ‘zonder excuustruzen'.

Wie had gedacht dat de Antwerpse groenen nog eens zouden besturen met de N-VA? Chris Anseeuw (SP.A), lijsttrekster van de Stadslijst in district Antwerpen, alvast niet. De Stadslijst rijfde tien zetels binnen, maar kon geen meerderheid op de been brengen.

Zuhal Demir (N-VA, 9 zetels) startte daarop onderhandelingen met Open VLD en Groen. Gisteren stelden ze hun bestuursakkoord ‘Nieuwe Stijl' voor. Geen stralende A voor het district Antwerpen, maar een eigen smoel en comeback van het wapenschild.

‘Vroeger waren districten organen zonder gezicht, die stiefmoederlijk behandeld werden', stelt Demir. Wij willen een volwaardige partner van de stad zijn.'

Bart De Wever (N-VA) zal zich haasten, gezien de aanwezigheid van Groen.

(lacht) ‘Groen heeft vanaf dag één gezegd dat het voor hen niet evident was om met ons in zee te gaan, maar op moeilijke momenten kwamen de goede relaties tussen Koen Kennis en Bart Staes en tussen mezelf en Meyrem Almaci van pas. Uiteindelijk bleken de verschillen overbrugbaar.

‘Ik ben ervan overtuigd dat De Wever dit een heel goeie coalitie vindt, anders dreigden we in het grootste district met dezelfde situatie als in Borgerhout te zitten: een links bestuur en de N-VA in de oppositie.'

‘Demir is De Wever niet', zegt men bij Groen. Legt u eens uit?

‘Tja. We hebben een heel andere stijl en gelukkig maar. Niet iedereen moet een kopie zijn van De Wever, he. Ik weet niet hoe hij het aanpakt, maar ik weet wel dat mijn aanpak gewaardeerd wordt door Groen. Ze weten wat ze aan mij hebben, en ze weten waar ze niet mee moeten afkomen. Tutjesbomen of bijenhotels? De discussie was rap gedaan.'

Meer mensen stemden op de Stadslijst dan op de N-VA. Gaat u rekening houden met hen?

‘Die flank wordt afgedekt door Groen.'

Uw partij beloofde voor de verkiezingen meer armslag voor de districten, maar uiteindelijk komt daar niet zoveel van in huis?

‘Er is een eerste, voorzichtige stap gezet: de buurtwerking Opsinjoren wordt overgeheveld naar de districten, en daarnaast rekenen we op extra middelen uit het Districtsontwikkelingsfonds. Belangrijk is dat we een slank, flexibel niveau kunnen zijn, dat erg toegankelijk is voor de burger. Dat kan, kijk maar naar Rotterdam.'

Rotterdam heeft met Ahmed Aboutaleb de eerste allochtone burgemeester van Nederland. U bent dat – op districtsniveau – in Vlaanderen.

‘Eigenlijk een logische evidentie, ik ben gewoon Antwerpse met Turkse roots. Maar wat mij nog meer pleziert, is dat we een heel divers college hebben. We hebben onder anderen een Turkse, een Joodse, een Marokkaanse Antwerpenaar, en een homo.'

En een liberaal.

(lacht uitbundig) ‘Willem-Frederik Schiltz zal twee jaar schepen zijn, daarna neemt Samuel Markowitz het over. (nadrukkelijk) In tegenstelling tot anderen ben ik niet actief op zoek gegaan naar allochtone schepenen, hoor.'

Wat vindt u van de Antwerpse stadsschepen Nabilla Ait Daoud?

‘In een multiculturele stad als Antwerpen kan je het niet maken om een homogeen blank bestuur te hebben. Als je een allochtone kandidaat hoog op de lijst zet, dan is het ook evident dat je hem of haar schepen maakt. Nabilla zal het nu moeten waarmaken.'

Maar wat vindt u van haar portefeuille: Jeugd, Dierenwelzijn en Leefmilieu. Komaan...

(zwijgt lang, dan aarzelend) ‘Ze is natuurlijk nieuw in de politiek en zal een pak ervaring moeten opdoen. Nu, zelfs met die bevoegdheden kan je je stempel drukken.'

Was u niet liever zelf schepen geworden van de stad?

‘Goh. Dat zou ook enorm boeiend geweest zijn. (snel) Afhankelijk van de bevoegdheid. Maar de partij heeft beslist om mij in te zetten in het district en ik ben heel blij met deze coalitie.'

Bron: De Standaard
Datum: 18 december 2012


Dit interview met Zahul Demir, districtsburgemeester van Antwerpen, toont ons aan dat het een zeer divers college is waar ze zich in bevinden. Ik sta hier zeker positief tegenover, dit bevestigt namelijk onze multiculturele samenleving. Maar dan denk ik na over de waarheid achter het 'niet actief zoeken naar allochtone schepenen'. Ik denk dat dit toch ergens voorbedacht moet zijn om meer propaganda te maken voor heterogeniteit. De partij steunt heterogeniteit en heel veel mensen waarderen dit, ook ik ervaar dit als positief. Zo wordt aangetoond, aan mensen die niet geloven in allochtonen, dat ook die personen het kunnen maken in onze maatschappij. Ik vraag me enkel af in hoeverre dit niet met opzet gebeurd is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.