actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th December 2012, 19:47
S*ephanie.Dierckx S*ephanie.Dierckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Mol
Posts: 20
Boerkaverbod is grondwettig

Het boerkaverbod is niet in strijd met de grondwet, maar mag niet toegepast worden in "plaatsen voor erediensten", hieronden worden onder meer moskeeën verstaan. Dat zegt het Grondwettelijk Hof vandaag in een arrest.

Het gaat om de wet van 1 juni 2011, het zogenaamde 'boerkaverbod'. Die wet verbiedt "het dragen van kledij die het gezicht volledig of gedeeltelijk bedekt op openbare plaatsen zodat men niet herkenbaar is". Wie het verbod toch aan zijn laars lapt, riskeert een geldboete en/of een celstraf tot 7 dagen.

Geen schendingen
Een aantal vrouwen, de vzw Justice and Democracy en de Liga voor Mensenrechten en zijn Franstalige pendant (als tussenkomende partijen) trokken naar het Grondwettelijk Hof om het verbod aan te vechten. Hun beroepen om de wet te vernietigen, werden vandaag verworpen. Zo stelt het Hof dat de godsdienstvrijheid niet geschonden wordt. De godsdienstvrijheid is namelijk "niet absoluut" en de redenen waarom het parlement haar in dit geval inperkt zijn "legitiem". De drie redenen die het parlement had aangehaald, zijn "de openbare veiligheid, de gelijkheid tussen man en vrouw en een zekere opvatting van het 'samen leven' in de maatschappij".

Geen individualisering meer
Volgens het Hof is het verbod ook geen inbreuk op het recht op vrijheid van meningsuiting. Het is voor de "individualiteit" van iedereen in een democratische samenleving belangrijk dat zijn/haar gezicht herkenbaar is. Door het gezicht te verbergen, verdwijnt die "individualisering". "Het verbod beantwoordt derhalve aan een dwingende maatschappelijke behoefte in een democratische samenleving", luidt het.

Zelfs als de boerka vrijwillig gedragen wordt, dan nog is het verbod te verantwoorden omdat het gaat om "een gedraging die niet te verzoenen is met het beginsel van gelijkheid tussen man en vrouw".

Het Hof preciseert wel dat het verbod niet mag gelden in "plaatsen bestemd voor erediensten" (bijvoorbeeld moskeeën). Het verbod daar toepassen zou wel afbreuk doen aan "de vrijheid om zijn geloofsovertuiging te uiten".

Bron:
Het laatste nieuws
6 december 2012

Eigen mening:
Ik vind deze wet goed. En heb deze ook altijd goed gevonden. Ik snap ook wel dat ze de Boerka wel mogen dragen in erediensten etc. Ik snap eenderzijds niet dat mensen tegen het verbod zouden zijn. Als wij naar andere landen gaan en onze gewoontes invoeren waar zij niet met eens zijn gaan zijn deze ook aanklagen. En dat is niet meer dan normaal vind ik dan. Je kan met een Boerka ook eender welke misdaad plegen. Niemand weet wie je bent omdat je onherkenbaar bent. En hiervoor vind ik het verbod ook een goede wet. Elke persoon moet bestraft worden om zijn daden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 7th December 2012, 09:37
Tinne Sysmans Tinne Sysmans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Merksplas
Posts: 122
Thumbs up Boerkaverbod is grondwettig

Ik ben het ook zeker eens met het verbod van de boerka. Ik denk ook dat sommige vrouwen het tegen hun zin dragen, maar dat het van thuis uit wordt verplicht en dat is niet de bedoeling. Voor die mensen is het dus al zeker een verbetering. Voor diegenen die het uit volle overtuiging dragen, moeten zich dus aanpassen aan de wet. Het is inderdaad zo dat de mensen die hier wonen zich moeten aanpassen aan onze wetten. Sommige wetten zijn voor ons ook niet altijd even voordelig, misschien niet op religieus gebied, maar die moeten wij ook naleven.
Ik ben dus voor het boerkaverbod, maar een gewone hoofddoek moet zeker kunnen. Mensen met een hoofddoek zijn zeker te herkennen. Het is niet omdat wij niet meer zo godsdienstig zijn (of toch de meeste onder ons) dat we dat van andere culturen dan maar moeten verwerpen. Ik heb spijtig genoeg ook hierover al verhalen gehoord dat vrouwen worden verplicht om er één te dragen. Dit wordt in die families gezien als een schande, terwijl iedereen recht heeft op een vrije meningsuiting.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:44.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.