actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th September 2016, 19:02
Sarah.G*ivers Sarah.G*ivers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Vosselaar
Posts: 78
VN-lidstaten “voeden oorlogsmachine” in Syrië, zegt Ban Ki Moon

VN-lidstaten “voeden oorlogsmachine” in Syrië, zegt Ban Ki Moon

De secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki Moon, heeft verscheidene VN-lidstaten bekritiseerd voor het financieren van de bloedige burgeroorlog in Syrië met meer dan 300.000 doden. “Machtige beschermheren die de oorlogsmachine voeden, hebben ook bloed aan hun handen”, zei Ban dinsdag bij de aanvang van het algemeen debat van de VN in New York.

In de Algemene Vergadering van de VN zijn afgevaardigden van regeringen aanwezig die gruweldaden tegen het Syrische volk genegeerd, mogelijk gemaakt, gefinancierd hebben of zelfs gepland en uitgevoerd, aldus Ban. Voor het nu meer dan vijf jaar durende conflict bestaat er volgens hem geen militaire oplossing.

De aanval op vrachtwagens van een hulpkonvooi in Syrië noemde Ban “weerzinwekkend”. Bij de aanval op het Noord-Syrische dorp Urum al-Sughra werden maandagavond meer dan twintig burgers gedood bij het uitladen van hulpgoederen, volgens het Rode Kruis en de Rode Halve Maan. “De hulpverleners die ginds levensreddende goederen leverden, waren helden. Zij die bombardeerden, waren lafaards.” Na de aanval hebben de VN alle transporten van hulpgoederen stopgezet in het door burgeroorlog verscheurde land.


Het conflict tussen de Israëliërs en de Palestijnen bestempelde de 72-jarige Zuid-Koreaan als “waanzin”. De kans op een tweestatenoplossing wordt kleiner.

Daarnaast brengen de atoomtesten van Noord-Korea de internationale veiligheid in gevaar, terwijl het conflict in Oekraïne tot spanningen in Europa leidt. “Toch ben ik er na tien jaar in ambt meer dan ooit van overtuigd dat we de macht hebben een einde te maken aan oorlog, armoede en vervolging”, verklaarde Ban.

Bron: DS 20/09/2016

Mening: Volgens de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki Moon, hebben enkele VN-lidstaten ook bloed aan hun handen doordat ze de burgeroorlog blijven voeden. Naar mijn mening heeft hij ergens wel gelijk. Het is namelijk zo dat er in Syrië ook heel veel slachtoffers vallen door de acties van VN-lidstaten. Langs de andere kant vind ik het nogal gemakkelijk om te zeggen dat oorlog gestopt zou kunnen worden zonder een militaire ingreep. De situatie is nu al zo lang aan de gang dat de hoop op een oplossing zonder geweld bij mij ver weg is. Ik ben van mening dat er altijd eerst naar andere oplossingsmanieren gezocht moet worden (zonder geweld), maar wanneer de ene partij hier niet toe in staat is, denk ik dat er gewoon geen andere uitweg is dan militair op te treden.

Laatst aangepast door Sarah.G*ivers : 20th September 2016 om 19:13.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.